Veldrijden 2022-2023
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6127
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Misschien eens meer trots zijn dat het veldrijden goede atleten voortbrengt. In plaats van te zeiken dat die goede atleten uiteindelijk bepaalde keuzes gaan maken.
Het is nu net alsof we het over de wegrenners vd Poel en v Aert hebben die wat komen bijsnoepen in het veld. Maar dan vergeten we even dat deze mannen vanuit het veld gekomen zijn.
Het is misschien nu net de kracht en valkuil van deze kleine sport. Het is mondiaal gezien niet aansprekend. Qua verdiensten ook niet - behalve voor de absolute toppers mocht er met startgelden wat te halen zijn. Het brengt hele sterke, behendige en veelzijdige renners naar voren --> die vervolgens hun interesses soms ook naar de weg leggen.
En dan zul je ook nog zien dat er wat gemiddelde renners zijn, die beide disciplines grootdeels zonder grote compromissen kunnen combineren. Ofwel de balans qua focus net wat meer naar het veld of juist naar het weg (sprint) leggen. Maar als je op de knikkers mee wilt doen in grote koersen, jah dan moet je keuzes maken. Van Stybar is het jammer dat hij niet nét wat meer zoals Mathieu en Wout in de winter wat crossen is blijven doen. Boom is ook iemand die eigenlijk volledig de overstap naar de weg gemaakt heeft.
Persoonlijk zie ik ze liever een beetje combineren. Dan 1 of het ander kiezen.
Maar duidelijk is dat er ook supporters zijn die graag een renner 100% op 1 discipline richten - en dan niet op losse wedstrijden, maar op klassementen.
Het is nu net alsof we het over de wegrenners vd Poel en v Aert hebben die wat komen bijsnoepen in het veld. Maar dan vergeten we even dat deze mannen vanuit het veld gekomen zijn.
Het is misschien nu net de kracht en valkuil van deze kleine sport. Het is mondiaal gezien niet aansprekend. Qua verdiensten ook niet - behalve voor de absolute toppers mocht er met startgelden wat te halen zijn. Het brengt hele sterke, behendige en veelzijdige renners naar voren --> die vervolgens hun interesses soms ook naar de weg leggen.
En dan zul je ook nog zien dat er wat gemiddelde renners zijn, die beide disciplines grootdeels zonder grote compromissen kunnen combineren. Ofwel de balans qua focus net wat meer naar het veld of juist naar het weg (sprint) leggen. Maar als je op de knikkers mee wilt doen in grote koersen, jah dan moet je keuzes maken. Van Stybar is het jammer dat hij niet nét wat meer zoals Mathieu en Wout in de winter wat crossen is blijven doen. Boom is ook iemand die eigenlijk volledig de overstap naar de weg gemaakt heeft.
Persoonlijk zie ik ze liever een beetje combineren. Dan 1 of het ander kiezen.
Maar duidelijk is dat er ook supporters zijn die graag een renner 100% op 1 discipline richten - en dan niet op losse wedstrijden, maar op klassementen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Het ligt ook aan de opzet van de klassementen dat ze niet interessant zijn voor de veelzijdige renners.
Verspreid over de hele winter, een klassement op tijd waar je bij één keer verstek laten gaan meteen op onoverbrugbare afstand staat, een klassement waarbij één heel punt verschil zit tussen de één en twee en de wereldbeker waarvoor je net na (of tijdens) het wegseizoen nog even een jetlag in de VS mag gaan ophalen.
Niet gek dat ze daar voor passen.
Verspreid over de hele winter, een klassement op tijd waar je bij één keer verstek laten gaan meteen op onoverbrugbare afstand staat, een klassement waarbij één heel punt verschil zit tussen de één en twee en de wereldbeker waarvoor je net na (of tijdens) het wegseizoen nog even een jetlag in de VS mag gaan ophalen.
Niet gek dat ze daar voor passen.
Campagnolo Ultra Dork
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6127
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Nouja, de klassementen zijn dus gericht op aanwezigheid.
Het zou dan al schelen als er 1 klassement is, ipv 3. Of dat er 1 duidelijk de belangrijskte is. Dat is nu simpelweg niet het geval.
Het zou ook beter werken als de sport groter was geweest. En niet zo dicht tegen andere disciplines aan zou liggen.
Een F1 coureur zou geen wedstrijd overslaan op een seizoen. Terwijl die misschien ook wel een DTM wedstrijd zou kunnen rijden. En dat wedstrijden aan de andere kant van de wereld zijn, is dat ook geen enkel probleem.
Maar het veldrijden is daar simpelweg te klein voor, met dat een deel van de deelnemers de keuze heeft om wegwedstrijden te rijden, mountainbike, of simpelweg het klassement dat je naar Amerika verplicht links te laten liggen en 1 van de andere klassementen na te streven.
Een prima oplossing zou zijn om het aantal klassementen terug te dringen. En in het hoofdklassement, waar je iedereen bij wilt hebben, 1 schrap resultaat toe te staan. Dan kan je het interessant houden ook als iemand een wedstrijd mist vanwege ziekte, blessure of slecht resultaat door pech. Maar dus ook voor die renners die multidisciplinair zijn.
Het zou dan al schelen als er 1 klassement is, ipv 3. Of dat er 1 duidelijk de belangrijskte is. Dat is nu simpelweg niet het geval.
Het zou ook beter werken als de sport groter was geweest. En niet zo dicht tegen andere disciplines aan zou liggen.
Een F1 coureur zou geen wedstrijd overslaan op een seizoen. Terwijl die misschien ook wel een DTM wedstrijd zou kunnen rijden. En dat wedstrijden aan de andere kant van de wereld zijn, is dat ook geen enkel probleem.
Maar het veldrijden is daar simpelweg te klein voor, met dat een deel van de deelnemers de keuze heeft om wegwedstrijden te rijden, mountainbike, of simpelweg het klassement dat je naar Amerika verplicht links te laten liggen en 1 van de andere klassementen na te streven.
Een prima oplossing zou zijn om het aantal klassementen terug te dringen. En in het hoofdklassement, waar je iedereen bij wilt hebben, 1 schrap resultaat toe te staan. Dan kan je het interessant houden ook als iemand een wedstrijd mist vanwege ziekte, blessure of slecht resultaat door pech. Maar dus ook voor die renners die multidisciplinair zijn.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Die klassementen zitten zo in elkaars vaarwater, dat ze uiteindelijk zichzelf naar beneden halen. De meeste regelmatigheidscriteria in de sport hebben genoeg spreiding en geen concurrentie van een (bijna) gelijkwaardig ander regelmatigheidscriterium. Het probleem bij het veldrijden is gewoon dat we nu in Vlaanderen met te veel crossen zitten die wat naam en faam hebben als "een klassieker", waarbij er dan nog eens in de wereldbeker gestreefd wordt naar een meer internationaal circuit... nog extra nieuwe crossen dus.. die in dat belangrijkste regelmatigheidscriterium zitten, dus ook nog eens door randvoorwaarden belangrijk zijn.
Door die extra crossen in kader van de wereldbeker gaan we komen in een situatie waar er elke maand 8crossen af te werken zijn die meespelen in 1 van de 3 grote regelmatigheidscriteria. Dat kan gewoon geen houdbaar status quo zijn. Vroeg of laat gaat zo'n wereldbeker gewoon de X2O en/of de superprestige overklassen en wordt minstens 1 van die 2 andere criteria gewoon een trapje lager dan de rest. Dan gaat de focus van de beste crossers automatisch meer op die wereldbeker komen en dan gaat de 2e rij meer naar die X2O of superprestige kijken. Dat gaat dan weer met zich meebrengen dat bepaalde "grote" crossen van nu, gaan verkleinen of verdwijnen.
Dat zie je ook op de weg: een echte topper wordt vooral beschreven met het aantal zeges in Parijs Roubaix en de ronde van Vlaanderen. De net niet toppers worden afgemeten aan welke (semi)-klassiekers ze allemaal wonnen en de rij daarachter zijn degene die een vermelding krijgen als "weet je nog die omloop waar Vanmarcke, Boonen klopte in de sprint?". Daarachter komt natuurlijk nog een hele groep die blij is met podiumplaatsen enzoverder...
Door die extra crossen in kader van de wereldbeker gaan we komen in een situatie waar er elke maand 8crossen af te werken zijn die meespelen in 1 van de 3 grote regelmatigheidscriteria. Dat kan gewoon geen houdbaar status quo zijn. Vroeg of laat gaat zo'n wereldbeker gewoon de X2O en/of de superprestige overklassen en wordt minstens 1 van die 2 andere criteria gewoon een trapje lager dan de rest. Dan gaat de focus van de beste crossers automatisch meer op die wereldbeker komen en dan gaat de 2e rij meer naar die X2O of superprestige kijken. Dat gaat dan weer met zich meebrengen dat bepaalde "grote" crossen van nu, gaan verkleinen of verdwijnen.
Dat zie je ook op de weg: een echte topper wordt vooral beschreven met het aantal zeges in Parijs Roubaix en de ronde van Vlaanderen. De net niet toppers worden afgemeten aan welke (semi)-klassiekers ze allemaal wonnen en de rij daarachter zijn degene die een vermelding krijgen als "weet je nog die omloop waar Vanmarcke, Boonen klopte in de sprint?". Daarachter komt natuurlijk nog een hele groep die blij is met podiumplaatsen enzoverder...
Veldrijden vergelijken met F1, leuk.
-Als de veldrijders ook 'x' miljoen zouden verdienen;
-Geen zorgen hadden over de verplaatsing voor hen en hun begeleiders want dat wordt door de ploeg betaald en geregeld;
-Ter plekke in 5 sterren hotels zouden slapen;
-Samen in een door één van hen gecharterde privé vliegtuig de oceaan zouden oversteken;
Dan denk ik dat ze allemaal elk klassement zouden rijden.
-Als de veldrijders ook 'x' miljoen zouden verdienen;
-Geen zorgen hadden over de verplaatsing voor hen en hun begeleiders want dat wordt door de ploeg betaald en geregeld;
-Ter plekke in 5 sterren hotels zouden slapen;
-Samen in een door één van hen gecharterde privé vliegtuig de oceaan zouden oversteken;
Dan denk ik dat ze allemaal elk klassement zouden rijden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Qua aantal rijders die er toe doen komen de sporten wel aardig overeen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12817
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Lol, en dan rijden veldrijders nog op verglijkbaar materiaal, kan je nagaan.....
Ik ben het wel eens met Mark.
Eerst renners als Amstrong en Froome afzeiken omdat het enige wat ze rijden de tour is en er meer zoals de kannibaal zouden moeten zijn.
Dan nu rijders die van alles doen weer afzeiken dat ze prijzen komen kapen. Het is met veel mensen hier echt nooit goed natuurlijk.
Er hoeft maar "dit" te gebeuren en we hebben onze mening weer klaar.
Een uitgesproken mening van een renner, een insta teveel van een mevrouw, een verkeerde sprint noem maar op.
Man man man, wat een zeikerds hier af en toe. Wat zou het toch saai zijn zonder personen als een Cavendish, VDP, Sagan, Lefevre, etc. Je zal allemaal van die ideale schoonzonen hebben dat is leuk.
Ik ben het wel eens met Mark.
Eerst renners als Amstrong en Froome afzeiken omdat het enige wat ze rijden de tour is en er meer zoals de kannibaal zouden moeten zijn.
Dan nu rijders die van alles doen weer afzeiken dat ze prijzen komen kapen. Het is met veel mensen hier echt nooit goed natuurlijk.
Er hoeft maar "dit" te gebeuren en we hebben onze mening weer klaar.
Een uitgesproken mening van een renner, een insta teveel van een mevrouw, een verkeerde sprint noem maar op.
Man man man, wat een zeikerds hier af en toe. Wat zou het toch saai zijn zonder personen als een Cavendish, VDP, Sagan, Lefevre, etc. Je zal allemaal van die ideale schoonzonen hebben dat is leuk.
Heeft er ooit iemand voor gepleit dat renners type Froome zouden deelnemen aan veldrijden? Binnen de eigen discipline waren mogelijkheden zat om wat te diversifiëren of gewoon om zich wat te laten zien in andere wedstrijden (desnoods ten koste van de cijfertjes), dat heeft toch niets te maken met interdisciplinaire renners.wasbeer2006 schreef: ↑13 feb 2023 15:52 Lol, en dan rijden veldrijders nog op verglijkbaar materiaal, kan je nagaan.....
Ik ben het wel eens met Mark.
Eerst renners als Amstrong en Froome afzeiken omdat het enige wat ze rijden de tour is en er meer zoals de kannibaal zouden moeten zijn.
Dan nu rijders die van alles doen weer afzeiken dat ze prijzen komen kapen. Het is met veel mensen hier echt nooit goed natuurlijk.
..........
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6127
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Je onderstreept dus precies mijn punt.., de cross als sport is te klein voor een zelfde benaderingTheo V schreef: ↑13 feb 2023 15:29 Veldrijden vergelijken met F1, leuk.
-Als de veldrijders ook 'x' miljoen zouden verdienen;
-Geen zorgen hadden over de verplaatsing voor hen en hun begeleiders want dat wordt door de ploeg betaald en geregeld;
-Ter plekke in 5 sterren hotels zouden slapen;
-Samen in een door één van hen gecharterde privé vliegtuig de oceaan zouden oversteken;
Dan denk ik dat ze allemaal elk klassement zouden rijden.
Het helpt soms om iets enorm te overdrijven (F1, met het mega grote geld, en fans over de hele wereld), om aan te geven waar het mis loopt met de wereldbeker en sporters andere sportieve keuzes maken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Goede analyse, wel nog toevoegen dat dat niet altijd zo geweest is, maar doelmatig zo geëvolueerd is.bartdr schreef: ↑13 feb 2023 15:06 Die klassementen zitten zo in elkaars vaarwater, dat ze uiteindelijk zichzelf naar beneden halen. De meeste regelmatigheidscriteria in de sport hebben genoeg spreiding en geen concurrentie van een (bijna) gelijkwaardig ander regelmatigheidscriterium. Het probleem bij het veldrijden is gewoon dat we nu in Vlaanderen met te veel crossen zitten die wat naam en faam hebben als "een klassieker", waarbij er dan nog eens in de wereldbeker gestreefd wordt naar een meer internationaal circuit... nog extra nieuwe crossen dus.. die in dat belangrijkste regelmatigheidscriterium zitten, dus ook nog eens door randvoorwaarden belangrijk zijn.
Door die extra crossen in kader van de wereldbeker gaan we komen in een situatie waar er elke maand 8crossen af te werken zijn die meespelen in 1 van de 3 grote regelmatigheidscriteria. Dat kan gewoon geen houdbaar status quo zijn. Vroeg of laat gaat zo'n wereldbeker gewoon de X2O en/of de superprestige overklassen en wordt minstens 1 van die 2 andere criteria gewoon een trapje lager dan de rest. Dan gaat de focus van de beste crossers automatisch meer op die wereldbeker komen en dan gaat de 2e rij meer naar die X2O of superprestige kijken. Dat gaat dan weer met zich meebrengen dat bepaalde "grote" crossen van nu, gaan verkleinen of verdwijnen.
Dat zie je ook op de weg: een echte topper wordt vooral beschreven met het aantal zeges in Parijs Roubaix en de ronde van Vlaanderen. De net niet toppers worden afgemeten aan welke (semi)-klassiekers ze allemaal wonnen en de rij daarachter zijn degene die een vermelding krijgen als "weet je nog die omloop waar Vanmarcke, Boonen klopte in de sprint?". Daarachter komt natuurlijk nog een hele groep die blij is met podiumplaatsen enzoverder...
Het zou niet slecht zijn als er zo'n tweedeling moest komen vanuit het standpunt van de cyclocross-liefhebber.
Op de crossjes van 'De Moedige Veldrijder' kwam je ook steeds dezelfde crossliefhebbers tegen, niets mis met wat opdeling.
beetje offtopic:MarkVeenstra schreef: ↑13 feb 2023 14:03 Nouja, de klassementen zijn dus gericht op aanwezigheid.
Het zou dan al schelen als er 1 klassement is, ipv 3. Of dat er 1 duidelijk de belangrijskte is. Dat is nu simpelweg niet het geval.
Het zou ook beter werken als de sport groter was geweest. En niet zo dicht tegen andere disciplines aan zou liggen.
Een F1 coureur zou geen wedstrijd overslaan op een seizoen. Terwijl die misschien ook wel een DTM wedstrijd zou kunnen rijden. En dat wedstrijden aan de andere kant van de wereld zijn, is dat ook geen enkel probleem.
Maar het veldrijden is daar simpelweg te klein voor, met dat een deel van de deelnemers de keuze heeft om wegwedstrijden te rijden, mountainbike, of simpelweg het klassement dat je naar Amerika verplicht links te laten liggen en 1 van de andere klassementen na te streven.
Een prima oplossing zou zijn om het aantal klassementen terug te dringen. En in het hoofdklassement, waar je iedereen bij wilt hebben, 1 schrap resultaat toe te staan. Dan kan je het interessant houden ook als iemand een wedstrijd mist vanwege ziekte, blessure of slecht resultaat door pech. Maar dus ook voor die renners die multidisciplinair zijn.
Alonso sloeg de Monaco GP over om de Indy 500 te rijden. Nou had hij toen ook een kansloze McLaren met Honda GP2 motor. In de VS wordt Indycar en NASCAR en ook IMSA door meerdere coureurs gecombineerd. Ik zou het geweldig vinden als de F1 coureurs de 24 uur van Le Mans zouden rijden in plaats van een zoveelste zandbak- of stratencircuit race. Hulkenberg deed dat een keer en won zelfs. Alonso ook meerdere malen Le Mans gereden en ook gewonnen. Alleen was hij toen tijdelijk gestopt met F1.