Veldrijden 2022-2023
-
- Forum-lid HC
Lol, en dan rijden veldrijders nog op verglijkbaar materiaal, kan je nagaan.....
Ik ben het wel eens met Mark.
Eerst renners als Amstrong en Froome afzeiken omdat het enige wat ze rijden de tour is en er meer zoals de kannibaal zouden moeten zijn.
Dan nu rijders die van alles doen weer afzeiken dat ze prijzen komen kapen. Het is met veel mensen hier echt nooit goed natuurlijk.
Er hoeft maar "dit" te gebeuren en we hebben onze mening weer klaar.
Een uitgesproken mening van een renner, een insta teveel van een mevrouw, een verkeerde sprint noem maar op.
Man man man, wat een zeikerds hier af en toe. Wat zou het toch saai zijn zonder personen als een Cavendish, VDP, Sagan, Lefevre, etc. Je zal allemaal van die ideale schoonzonen hebben dat is leuk.
Eerst renners als Amstrong en Froome afzeiken omdat het enige wat ze rijden de tour is en er meer zoals de kannibaal zouden moeten zijn.
Dan nu rijders die van alles doen weer afzeiken dat ze prijzen komen kapen. Het is met veel mensen hier echt nooit goed natuurlijk.
Er hoeft maar "dit" te gebeuren en we hebben onze mening weer klaar.
Een uitgesproken mening van een renner, een insta teveel van een mevrouw, een verkeerde sprint noem maar op.
Man man man, wat een zeikerds hier af en toe. Wat zou het toch saai zijn zonder personen als een Cavendish, VDP, Sagan, Lefevre, etc. Je zal allemaal van die ideale schoonzonen hebben dat is leuk.
Heeft er ooit iemand voor gepleit dat renners type Froome zouden deelnemen aan veldrijden? Binnen de eigen discipline waren mogelijkheden zat om wat te diversifiëren of gewoon om zich wat te laten zien in andere wedstrijden (desnoods ten koste van de cijfertjes), dat heeft toch niets te maken met interdisciplinaire renners.wasbeer2006 schreef: ↑13 feb 2023 15:52 Lol, en dan rijden veldrijders nog op verglijkbaar materiaal, kan je nagaan.....
..........
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Je onderstreept dus precies mijn punt.., de cross als sport is te klein voor een zelfde benaderingTheo V schreef: ↑13 feb 2023 15:29 Veldrijden vergelijken met F1, leuk.
-Als de veldrijders ook 'x' miljoen zouden verdienen;
-Geen zorgen hadden over de verplaatsing voor hen en hun begeleiders want dat wordt door de ploeg betaald en geregeld;
-Ter plekke in 5 sterren hotels zouden slapen;
-Samen in een door één van hen gecharterde privé vliegtuig de oceaan zouden oversteken;
Dan denk ik dat ze allemaal elk klassement zouden rijden.![]()
![]()

Het helpt soms om iets enorm te overdrijven (F1, met het mega grote geld, en fans over de hele wereld), om aan te geven waar het mis loopt met de wereldbeker en sporters andere sportieve keuzes maken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Goede analyse, wel nog toevoegen dat dat niet altijd zo geweest is, maar doelmatig zo geëvolueerd is.bartdr schreef: ↑13 feb 2023 15:06 Die klassementen zitten zo in elkaars vaarwater, dat ze uiteindelijk zichzelf naar beneden halen. De meeste regelmatigheidscriteria in de sport hebben genoeg spreiding en geen concurrentie van een (bijna) gelijkwaardig ander regelmatigheidscriterium. Het probleem bij het veldrijden is gewoon dat we nu in Vlaanderen met te veel crossen zitten die wat naam en faam hebben als "een klassieker", waarbij er dan nog eens in de wereldbeker gestreefd wordt naar een meer internationaal circuit... nog extra nieuwe crossen dus.. die in dat belangrijkste regelmatigheidscriterium zitten, dus ook nog eens door randvoorwaarden belangrijk zijn.
Door die extra crossen in kader van de wereldbeker gaan we komen in een situatie waar er elke maand 8crossen af te werken zijn die meespelen in 1 van de 3 grote regelmatigheidscriteria. Dat kan gewoon geen houdbaar status quo zijn. Vroeg of laat gaat zo'n wereldbeker gewoon de X2O en/of de superprestige overklassen en wordt minstens 1 van die 2 andere criteria gewoon een trapje lager dan de rest. Dan gaat de focus van de beste crossers automatisch meer op die wereldbeker komen en dan gaat de 2e rij meer naar die X2O of superprestige kijken. Dat gaat dan weer met zich meebrengen dat bepaalde "grote" crossen van nu, gaan verkleinen of verdwijnen.
Dat zie je ook op de weg: een echte topper wordt vooral beschreven met het aantal zeges in Parijs Roubaix en de ronde van Vlaanderen. De net niet toppers worden afgemeten aan welke (semi)-klassiekers ze allemaal wonnen en de rij daarachter zijn degene die een vermelding krijgen als "weet je nog die omloop waar Vanmarcke, Boonen klopte in de sprint?". Daarachter komt natuurlijk nog een hele groep die blij is met podiumplaatsen enzoverder...
Het zou niet slecht zijn als er zo'n tweedeling moest komen vanuit het standpunt van de cyclocross-liefhebber.
Op de crossjes van 'De Moedige Veldrijder' kwam je ook steeds dezelfde crossliefhebbers tegen, niets mis met wat opdeling.
beetje offtopic:MarkVeenstra schreef: ↑13 feb 2023 14:03 Nouja, de klassementen zijn dus gericht op aanwezigheid.
Het zou dan al schelen als er 1 klassement is, ipv 3. Of dat er 1 duidelijk de belangrijskte is. Dat is nu simpelweg niet het geval.
Het zou ook beter werken als de sport groter was geweest. En niet zo dicht tegen andere disciplines aan zou liggen.
Een F1 coureur zou geen wedstrijd overslaan op een seizoen. Terwijl die misschien ook wel een DTM wedstrijd zou kunnen rijden. En dat wedstrijden aan de andere kant van de wereld zijn, is dat ook geen enkel probleem.
Maar het veldrijden is daar simpelweg te klein voor, met dat een deel van de deelnemers de keuze heeft om wegwedstrijden te rijden, mountainbike, of simpelweg het klassement dat je naar Amerika verplicht links te laten liggen en 1 van de andere klassementen na te streven.
Een prima oplossing zou zijn om het aantal klassementen terug te dringen. En in het hoofdklassement, waar je iedereen bij wilt hebben, 1 schrap resultaat toe te staan. Dan kan je het interessant houden ook als iemand een wedstrijd mist vanwege ziekte, blessure of slecht resultaat door pech. Maar dus ook voor die renners die multidisciplinair zijn.
Alonso sloeg de Monaco GP over om de Indy 500 te rijden. Nou had hij toen ook een kansloze McLaren met Honda GP2 motor. In de VS wordt Indycar en NASCAR en ook IMSA door meerdere coureurs gecombineerd. Ik zou het geweldig vinden als de F1 coureurs de 24 uur van Le Mans zouden rijden in plaats van een zoveelste zandbak- of stratencircuit race. Hulkenberg deed dat een keer en won zelfs. Alonso ook meerdere malen Le Mans gereden en ook gewonnen. Alleen was hij toen tijdelijk gestopt met F1.
- daniel1975
- Forum-lid HC
2 stratencircuits is prima, daarna stoppen.EmPeHa schreef: ↑13 feb 2023 21:56 Ik zou het geweldig vinden als de F1 coureurs de 24 uur van Le Mans zouden rijden in plaats van een zoveelste zandbak- of stratencircuit race. Hulkenberg deed dat een keer en won zelfs. Alonso ook meerdere malen Le Mans gereden en ook gewonnen. Alleen was hij toen tijdelijk gestopt met F1.
Gelukkig is Paul Ricard eraf, maar sommige zandbakken en Melbourne mogen ook wel weg.
Indycar is een grote show waarbij je geluk moet hebben.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Ik vind het op zich ok zo.
Alle veldrijders weten dat als de grote twee ( ik spreek nog niet over drie) zich komen moeien, het voor hen om plaats drie gaat. En ze leggen zich daar bij neer.
Maar tss Mathieu en Wout is het meestal heel spannend. Doen ze beiden niet mee, dan blijft het spannend. En blijft er (toch in België) veel publiek komen.
De cross is te klein om dergelijke toppers exclusief in het veldrijden te houden. Op zich ben ik blij dat ze beiden zo graag crossen dat ze het blijven doen.
Vandaar dat ik toch even de wenkbrauwen frons bij de nieuwe wereldbeker. Als organisator wordt alles een stuk duurder (daardoor heeft Koksijde bv afgehaakt) maar voor de renners ook. Extra verplaatsingen, extra kosten (uit eigen zak) en dan nog kleine winstpremies. De 5de krijgt al maar 2.000 euro als ik correct ben. Dan kost zo'n verplaatsing voor 90% van de renners gewoon geld.
Vraag is of je renners persé exclusief in de cross moet houden, of misschien meer wegrenners verleiden om een aantal crossen te doen. Ik weet het zelf ook niet voor alle duidelijkheid.
Maar kom, toch een plezier om de twee big boys op de weg bezig te zien?

Alle veldrijders weten dat als de grote twee ( ik spreek nog niet over drie) zich komen moeien, het voor hen om plaats drie gaat. En ze leggen zich daar bij neer.
Maar tss Mathieu en Wout is het meestal heel spannend. Doen ze beiden niet mee, dan blijft het spannend. En blijft er (toch in België) veel publiek komen.
De cross is te klein om dergelijke toppers exclusief in het veldrijden te houden. Op zich ben ik blij dat ze beiden zo graag crossen dat ze het blijven doen.
Vandaar dat ik toch even de wenkbrauwen frons bij de nieuwe wereldbeker. Als organisator wordt alles een stuk duurder (daardoor heeft Koksijde bv afgehaakt) maar voor de renners ook. Extra verplaatsingen, extra kosten (uit eigen zak) en dan nog kleine winstpremies. De 5de krijgt al maar 2.000 euro als ik correct ben. Dan kost zo'n verplaatsing voor 90% van de renners gewoon geld.
Vraag is of je renners persé exclusief in de cross moet houden, of misschien meer wegrenners verleiden om een aantal crossen te doen. Ik weet het zelf ook niet voor alle duidelijkheid.
Maar kom, toch een plezier om de twee big boys op de weg bezig te zien?
Dit seizoen pakte ook best mooi uit. Veel confrontaties tussen Mathieu en Wout met als apotheose het WK en veel strijd tussen redelijk gelijkwaardige Yserbyt, Vantourenhout, Sweeck en van der Haar om de om de overige prijzen. Zo is een seizoen prima te verteren.
Ik zou alleen één van de klassementen willen zien met alle wedstrijden in de periode begin december tot begin januari met wellicht een weekend vrij erin en/of de mogelijkheid om je slechtste resultaat weg te strepen. Dan zou dat wellicht voor een wegrenner ook nog een doel kunnen worden, zeker als dat de wereldbeker zou zijn en er een flink prijzengeld tegenover staat.
Ik zou alleen één van de klassementen willen zien met alle wedstrijden in de periode begin december tot begin januari met wellicht een weekend vrij erin en/of de mogelijkheid om je slechtste resultaat weg te strepen. Dan zou dat wellicht voor een wegrenner ook nog een doel kunnen worden, zeker als dat de wereldbeker zou zijn en er een flink prijzengeld tegenover staat.
Campagnolo Ultra Dork
Dat prijzengeld zou je dan net niet moeten willen (op dit moment) in mijn ogen. Dat criterium waar wegrenners op mikken en in een korte periode is, zou net niet moeten werken met een berg prijzengeld. Als de wegrenners de underdog waren, dan leek me dat wel een goed idee om op die manier er een aantal verleiden. Langs de andere kant denk ik dat de grootverdieners niet zouden komen en dat de pure knechten weg zouden blijven uit schrik een kostenput te maken.
Als de wereldbeker te veel reizen betekent, dan haken Van Der Poel en Van Aert af. Dan krijg je of minder wedstrijden met die 2 aan de start of wereldbeker wedstrijden die minder "groot" blijven omdat er in BE of NL een cross met die 2 is.
Als de wereldbeker te veel reizen betekent, dan haken Van Der Poel en Van Aert af. Dan krijg je of minder wedstrijden met die 2 aan de start of wereldbeker wedstrijden die minder "groot" blijven omdat er in BE of NL een cross met die 2 is.
UCI wil duidelijk cross internationaler maken.
Dat betekent automatisch een stuk meer reizen.
Nu betalen veel renners dat uit eigen zak. Als de 5de al maar 2.000 euro krijgt, is dat dus voor zowat iedereen een verliespost. En waarom?
Om de UCI te helpen?
De UCI zal moeten maken dat het voor de renners nog aantrekkelijk blijft, anders gaan ze zelf de sport doodknijpen.
Dat betekent automatisch een stuk meer reizen.
Nu betalen veel renners dat uit eigen zak. Als de 5de al maar 2.000 euro krijgt, is dat dus voor zowat iedereen een verliespost. En waarom?
Om de UCI te helpen?
De UCI zal moeten maken dat het voor de renners nog aantrekkelijk blijft, anders gaan ze zelf de sport doodknijpen.