Standplaats: Eifel (Duitsland)
Dit weekend met onze groep een fietsweekend gedaan in de Eifel met uitvalsbasis Gerolstein. Van daaruit zelf 2 ritjes van 75 km uitgestippeld en ook de route Gunderath - Gerolstein (127 km, 2400 hm) gereden van de Eifelaanraders hier in dit topic.
Een niet te onderschatten tocht met mooie hellingen. Van ons uit dan ook een dikke dankjewel voor diegene die de route uit heeft gestippeld. Onze fietsgroep was zeer tevreden van de tocht!
Streek zelf is fantastisch mooi. Zeer goede asfalt, prachtige vergezichten, rustig qua verkeer,...
Echt een aanrader voor iedereen die de streek nog niet verkend heeft.
Een niet te onderschatten tocht met mooie hellingen. Van ons uit dan ook een dikke dankjewel voor diegene die de route uit heeft gestippeld. Onze fietsgroep was zeer tevreden van de tocht!
Streek zelf is fantastisch mooi. Zeer goede asfalt, prachtige vergezichten, rustig qua verkeer,...
Echt een aanrader voor iedereen die de streek nog niet verkend heeft.
@Mysterial: Gunderath en Gerolstein liggen weliswaar wat zuidelijker en voor menigeen wat verder weg, maar die streek is inderdaad in vrijwel alle opzichten een aanrader. Dank voor de bevestiging.
Ook van degene die de zelfverzonnen Gunderath – Gerolstein (127 km, 2400 hm) heeft uitgestippeld.
Ook van degene die de zelfverzonnen Gunderath – Gerolstein (127 km, 2400 hm) heeft uitgestippeld.
Je kunt, ook met de gratis download, meerdere opties uitvouwen, alleen standaard staat die bovenaan op de .fit file al uitgeklapt.

Als aanvulling op bovenstaande reactie, het navolgende. Ook als je géén RwGPS-account hebt, kan je inderdaad meerdere bestandsformaten downloaden. Voor de volledigheid zijn er dan vier stappen voor nodig...
- ...

... - ...

... - ...

... - ...

Dank Buzz!
Het weekendje Vulkaneifel vanuit Düngenheim zit er weer op.
Uiteindelijk hebben we gereden:
- Muden route, met een extra extra lusje naar de Moesel bij Cochem eraan geplakt om op 125km, 2500hm uit te komen
- Hohe Acht route van vorig jaar 160km, 3000hm
- Een afkorting van de Niederzissen route naar 75km, 1500hm
Alles was weer een aanrader!
We hebben ons wederom enorm verbaasd hoe rustig het overal was, we hebben in 3 dagen 2 handjesvol wielrenners geteld.
Daarnaast ook nauwelijks verkeer, zelfs niet bij de Moesel, behalve bij de Nurburgring/Hohe Acht veel motorrijders.
Het was met de benauwde weersomstandigheden daardoor wel een uitdaging om onderweg bevoorrading te scoren zonder om te rijden omdat er in de kleine dorpen ook echt niks is.
Het weekendje Vulkaneifel vanuit Düngenheim zit er weer op.
Uiteindelijk hebben we gereden:
- Muden route, met een extra extra lusje naar de Moesel bij Cochem eraan geplakt om op 125km, 2500hm uit te komen
- Hohe Acht route van vorig jaar 160km, 3000hm
- Een afkorting van de Niederzissen route naar 75km, 1500hm
Alles was weer een aanrader!
We hebben ons wederom enorm verbaasd hoe rustig het overal was, we hebben in 3 dagen 2 handjesvol wielrenners geteld.
Daarnaast ook nauwelijks verkeer, zelfs niet bij de Moesel, behalve bij de Nurburgring/Hohe Acht veel motorrijders.
Het was met de benauwde weersomstandigheden daardoor wel een uitdaging om onderweg bevoorrading te scoren zonder om te rijden omdat er in de kleine dorpen ook echt niks is.
Ik ben vorig weekend geweest in bad neuenahr. Kan onderschrijven wat hierboven staat. Prachtige routes, en bijzonder rustig. Allemaal nette mensen in verkeer die rekening houden met fietsers.
Min:
Slecht wegdek en nagenoeg nergens is iets open voor koffie of fris oid. Bidons moeten bijvullen door bewoners in een tuin aan te spreken.
Min:
Slecht wegdek en nagenoeg nergens is iets open voor koffie of fris oid. Bidons moeten bijvullen door bewoners in een tuin aan te spreken.
Nou, het heeft een slordige twee jaar geduurd, maar inmiddels zijn de wegwerkzaamheden nabij Simonskall voorbij. De betreffende Rursee-routes die daartoe aangepast waren of tijdelijk op privé gezet, zijn zojuist dan ook weer in ere hersteld. Tevens zijn sommige routes zo her en der nog wat gewijzigd. Bovendien is er een nieuwe route toegevoegd (nr. 14).
Bovenstaande had ik graag in de 'Eifel aanraders'-lijst op de 1e topic-pagina aangepast, maar dat lukt niet. Het resulteert namelijk in de foutmelding "403 ERROR – The request could not be satisfied". Wellicht dat de maximale lengte van een bericht wordt overschreden, of zoiets? Vooralsnog staan de Rursee-routes daarom maar even hier...

Rursee...
Bovenstaande had ik graag in de 'Eifel aanraders'-lijst op de 1e topic-pagina aangepast, maar dat lukt niet. Het resulteert namelijk in de foutmelding "403 ERROR – The request could not be satisfied". Wellicht dat de maximale lengte van een bericht wordt overschreden, of zoiets? Vooralsnog staan de Rursee-routes daarom maar even hier...

Rursee...
- Rott – Rursee (148 km, 2600 hm). De 'klassieke' Rursee-route.
- Rott – Rursee XL (165 km, 2900 hm). De 'klassieke' Rursee-route, inclusief extra lus over de Hammer-Mauer en Tiefenbachtalstraße.
- Steckenborn – Bergstein (110 km, 2000 hm, 37% offroad). Compact klimrondje inclusief diverse offroad-trajecten.
- Simmerath – Rurberg (107 km, 2050 hm). Compact klimrondje met rustieke landwegen, mooie sluipweggetjes, een drietal steile wanden en Eifelblick Mützenich als het 650 meter hoge dak van de route.
- Der Schwarzer Mann (155 km, 2850 hm). Start/finish in Imgenbroich. Mooi rondje in de Rureifel, Belgische Eifel en Vulkaneifel. Met uiteraard het nodige klimwerk, tal van rustieke landwegen en de beklimming van de Schwarzer Mann op 705m hoogte.
- Schwarzer Mann L!ght (150 km, 2600 hm). Start/finish in Mützenich. Is een milde variant van bovenstaande Schwarzer Mann-route.
- Die Frauenkrone (127 km, 2300 hm). Start/finish in Imgenbroich. Is een korte variant van bovenstaande Schwarzer Mann-route.
- Rott – Eifeler Tor (128 km, 2150 hm). Selectief Rureifel-rondje met de Meuchelberg en Grünentalstraße als scherprechters om de concurrentie desgewenst op achterstand te zetten.

- Rott – Witzerath (145 km, 2500 hm). Mooi rondje zónder serieuze slopers! Wel met diverse lange lopers, die rijkelijk voorzien zijn van vriendelijke percentages
- Rott – Rothe Kreuz (162 km, 2950 hm). Variant van de 'klassieke' Rursee-route zónder de loeisteile Widdauer Mauer. Wel met diverse lange lopers die rijkelijk voorzien zijn van vriendelijke percentages, zoals de muisstille klim naar Forsthaus Rothekreuz (10 km à 4%).
- Lammersdorf – Rothe Kreuz (126 km, 2400 hm). Korte variant van de 'klassieke' Rursee-route zónder de loeisteile Widdauer Mauer. Wel met diverse lange lopers die rijkelijk voorzien zijn van vriendelijke percentages, zoals de muisstille klim naar Forsthaus Rothekreuz (10 km à 4%).
- Heimbach – Obermaubach (87 km, 1600 hm). Mooi compact Rureifel-rondje zónder serieuze slopers. Wel met lange lopers, die rijkelijk voorzien zijn van vriendelijke percentages.
- Rott – Dedenborn (146 km, 2350 hm).Variant van de 'klassieke' Rursee-route, maar zónder de steile Widdauer Mauer. Ook geen andere muurtjes.
- Der Schmuggler (140 km, 2300 hm).
Mooi nieuw Rureifel-rondje, zónder usual suspects als de Widdauer Mauer, Grünentalstraße, Brandenberg en Hammer Mauer.
Er zijn 17 gecategoriseerde beklimmingen opgenomen, waarvan het merendeel 'nieuw' is. In m'n andere Rureifel-routes zijn ze alleen als afdaling present. En drie stuks zijn echt nieuw. Inclusief het dromerige dak van de route in de Haute Fagnes, op 624 meter hoogte met de beeltenis van Der Schmuggler als stralend middelpunt.
Hoe dan ook, voldoende klimwerk om een slordige 2300 hoogtemeters bijeen te trappen. Waarbij aangetekend dat de stijgingspercentages overwegend freundlich zijn.
Zie meer info bij de RidewithGPS-route (omtrent beklimmingen en potentiële pitstop-locaties).

... - Rott – Wollersheim (135 km, 2000 hm).
Fraai rondje richting het verre oosten. Het klimwerk is vrijwel volledig voorzien van vriendelijke percentages. Geldt zeker ook voor het gehele traject ten oosten van de Rur-rivier – vanaf km 37 t/m 93 – waar de heuvels beduidend lager zijn en het landschap meer 'open' is.
Zie meer info bij de RidewithGPS-route (incl. beklimmingen).
Laatst gewijzigd door buzz op 17 sep 2025 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.