Berhard Kohl schreef:Zonder doping strijd je niet met gelijke wapens (..)
Ik wil niet langer een dubbelleven leiden dat gebaseerd is op leugens. Ik stop ermee.
Ik vind het jammer. Kohl is wat mij betreft een hele sympathieke renner, en in mijn optiek zeer eerlijk. Geen smoesje, geen gedoe: ja, ik heb gebruikt, nee, dat deugd niet, en inderdaad, het systeem faalt.
Berhard Kohl schreef:Iemand die de waarheid vertelt, kan niet meer terugkeren. Geen enkele ploeg wil een renner die zich in mijn situatie bevindt.
Ook dit betreur ik: juist een renner als hij zou ik graag nog nieuwe mooie dingen zien doen. Dit sugereert toch wel weer heel duidelijk dat doping bij veel ploegen beleid is, en niet - zoals vaak gesuggereerd - een individuele beslissing van een renner.
Berhard Kohl schreef:Ik ben meer dan 200 keer gecontroleerd. Minstens bij de helft van die controles had ik betrapt kunnen worden. Een negatieve controle betekent niet noodzakelijk dat je met een cleane renner te doen hebt.
Tja, dit zou toch inmiddels wel algemeen bekend moeten zijn. Wel prettig als een renner als hij dit ook bevestigd.
Berhard Kohl schreef:Talent, training en een ijzeren discipline zijn op een gegeven moment niet meer voldoende. Doping wordt dan meer regel dan uitzondering.
Pijnlijk, maar klaarblijkelijk dus ook heel erg waar...