Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

stef
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2005 15:28

stef 30 jun 2023 11:38

wasbeer2006 schreef: 20 jun 2023 17:12 Je traint of op vermogen of hartslag. de eerste paar keer 40 seconden is mijn hr misschien 150 a 155 maar de laaste keren wel 165 a 170.
Beide kan natuurlijk niet, zeker op korte blokken je HR vergeten.

Op lange blokken kan je wel je HR gebruiken als indicatie naast je vermogen.

Ik vind het cijfer niet slim als je er geen tips bij krijgt. Zeker op de weg hier heb je behoorlijk wat viaducten en bruggen.
Daar kan je je nooit aan je waardes houden, bochten waar je niet trapt beinvloeden het cijfer (denk ik)
Ondertussen ben ik er uit dat je voornamelijk de opgegeven tijd( in zones) en het opgegeven vermogen dient te respecteren om een mooie Workout score te zien verschijnen. Ik train puur op vermogen, hartslag bekijk ik zelfs niet. De verwarring zat voor mij vooral in de V02 max trainingen. Dit deed ik dus niet goed...:(

Rohan(medewerker Join) had me eerder uitgelegd dat je tijdens een VO2 max blokje de inspanning "All out" diende uit te voeren en geen rekening moest houden met het opgegeven vermogen op dat moment.
Nu merk ik als je trainingen met VO2 blokjes afwerkt in de opgegeven vermogen zones en de tijdzones respecteerd je een aanzienlijke hogere Workout score krijgt(+8).

De workout score is een mooie toevoeging om in te schatten in hoe je de training goed begrijpt en uitvoerd. Dit lijkt me ook het belangrijkste om beter te worden. Het is en blijft een app, persoonlijk advies is er niet. Een persoonlijke trainer zal het waarschijnlijk allemaal van korter bij kunnen bijsturen, maar dan spreken natuurlijk ook over een andere financiële inspanning.
Join lijkt me daarentegen, voor 90 euro per jaar, meer dan zijn geld waard. Het vraagt wel wat tijd om alles onder de knie te krijgen, maar uiteindelijk zie ik na 8 maand echt wel resultaat.
Stef

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12906
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 jun 2023 12:22

Zeker, eens. En dit kunnen ze ook verbeteren door aanpassingen te doen als het vermogen in deze blokken voluit moet zijn, dat het dan gewoon "hoger dan"
IPV een bandbreedte. Mij lukt dat ook nooit om op 2x FTP een soort te pacen, daar zit zomaar 100 watt of meer tussen

Daarnaast heb ik een redelijk anaerobe capaciteit ook na 3 uur, geen sprinter maar wel meerdere malen voor 10 tot 30 seconde hoge vermogens.
Dat is ook gewoon lichaams afhankelijk.

In dit soort blokken een aanpassen naar een hoger dan waarde lijkt me goed voor join. (niet alleen voor het cijfer)

richard84
Forum-lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 30 jun 2023 13:08

maartenm85 schreef: 30 jun 2023 09:44 Dat is niet hoe ik RPE interpreteer. Voor mij was mijn inspanning op Alpe d'Huez afgelopen weekend aan het einde van de Marmotte RPE 10 (namelijk mijn perceived effort) terwijl ik qua intensiteit nog geen 75% van mijn FTP meer haalde.

Als RPE = intensiteit dan is het dus nooit 'perceived' want dan kan je altijd zeggen 120% FTP = RPE 10. Het hele idee van perceived effort is je voortgang/vermoeidheid te toetsen door het variaties in je perceived effort bij verschillende intensiteiten over verschillende tijdsduren.

Klopt, maar je hebt niet die hele rit op een 10 gereden toch? Dat zou heel vreemd zijn. Dat je aan het eind 20% vd tijd op een rpe 9 rijdt, maakt niet je hele rit 9.

Join houdt er ook geen rekening mee dat je niet goed eet/hydreert/pacet en moet ook leren hoeveel duur je aankan, dus op die manier kan die schatting natuurlijk wel heel verkeerd uitkomen.

Overigens is dat natuurlijk wel een beetje het idee. Als join merkt dat dit soort ritten je heel zwaar vallen, gaat de intensiteit/verwachting wat omlaag voor de rest van je trainingblok.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6136
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 jun 2023 23:26

En die marmotte was een doel toch? Niet onderdeel van je training. En met 8 of 9 of 10u fietsen ook flink afwijkend van alle normale trainingen. Dus moet je denk ik ook heel weinig waarde hechten aan de uitkomst van de app, qua perceived score.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

hond
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 18 jul 2023 21:04

Als ik een duurtraining doe krijg ik steeds een hele slechte score, nu ook weer. Dacht eerst dat het aan die blokjes/variaties lag binnen een duurtraining, want om de 5 min 20 watt ofzo variëren wat weleens wordt voorgeschoteld lijkt mij onmogelijk tenzij je het op een indoor trainer doet.

Vandaag stond op de planning 2:30 uur duurtraining met vermogen constant 180-210 watt.
Uiteindelijk heb ik 2:21 gereden, met een gemiddeld vermogen van 188 en NP 197, max 20 min waarde 211.
Bijna perfect zou ik denken, toch scoor ik maar een 5,4? Wat doe ik dan fout?

richard84
Forum-lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 18 jul 2023 23:41

hond schreef: 18 jul 2023 21:04 Uiteindelijk heb ik 2:21 gereden, met een gemiddeld vermogen van 188 en NP 197, max 20 min waarde 211.
Bijna perfect zou ik denken, toch scoor ik maar een 5,4? Wat doe ik dan fout?
Wat je fout doet is aandacht schenken aan die score.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 19 jul 2023 08:38

richard84 schreef: 18 jul 2023 23:41
hond schreef: 18 jul 2023 21:04 Uiteindelijk heb ik 2:21 gereden, met een gemiddeld vermogen van 188 en NP 197, max 20 min waarde 211.
Bijna perfect zou ik denken, toch scoor ik maar een 5,4? Wat doe ik dan fout?
Wat je fout doet is aandacht schenken aan die score.
Eens. ik vind het ook de meest onzinnige functie ooit. Als ik al weet dat ik mijn blokjes niet haal omdat ik moe ben, niet goed gegeten heb, er een auto voor me rijdt en opeens remt... etc. ben ik vaak al geïrriteerd genoeg. Hoef ik niet ook nog van join daar een slecht cijfer bovenop. Als de functie uit zou kunnen zou ik dat doen.


Maar zou het aan je cadans kunnen liggen? Ik had gisteren 3x een 10m kracht blok, maar zondag naar de sportschool geweest dus ik besloot dat het voor mij gewoon 3x 10m threshold zou worden op normale 90 rpm. Verder training bijna perfect en ik had een 5 ipv mijn gebruikelijke 8. Dus ik denk dat de score ook naar cadans kijkt.

pino
Forum-lid
Berichten: 3587
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 19 jul 2023 09:03

Die score zou nuttig(-er?) kunnen zijn als aangegeven wordt waarom er aftrek plaatsvindt. (gisteren 6,7 waarbij ik aardig in de zones en duur ervan zat)
Niet zijken maar reiden !

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 01 aug 2023 19:27

Join werkt wel met rustweken, maar wat me opvalt is dat die bij mij in elk geval nauwelijks voorkomen. Nu een 3 maandelijks programma zonder rustweek (ongeveer 9 uur per week gemiddeld) en eerder toen ik meer richting de 13 uur per week zat richting marmotte kreeg ik er ook al geen in enkele maanden. Van de filmpjes van Dylan Johnson leerde ik dat 3 weken op en 1 week af een goede verdeling is voor je trainingsopbouw. Wat is de filosofie van join mbt rustweken? Waar wordt het op gebaseerd?

richard84
Forum-lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 01 aug 2023 22:40

marksi schreef: 01 aug 2023 19:27 Join werkt wel met rustweken, maar wat me opvalt is dat die bij mij in elk geval nauwelijks voorkomen. Nu een 3 maandelijks programma zonder rustweek (ongeveer 9 uur per week gemiddeld) en eerder toen ik meer richting de 13 uur per week zat richting marmotte kreeg ik er ook al geen in enkele maanden. Van de filmpjes van Dylan Johnson leerde ik dat 3 weken op en 1 week af een goede verdeling is voor je trainingsopbouw. Wat is de filosofie van join mbt rustweken? Waar wordt het op gebaseerd?
Ik denk dat je DJ verkeerd hebt begrepen. Dat 3/1 gaat meestal over intensiteit vs volume. Dus 3 weken intensiteit verhogen, 1 week volume verhogen maar op lagere intensiteit.
Als je dan niet strak aan het programma houdt vervagen dat soort richtlijnen nog wel eens, vanwege het adaptieve karakter van Join.

Echte rustweken is zoals je aangeeft, 1x in de paar maanden of bijv als je consistent zwaardere RPE aangeeft dan de training zou moeten zijn.

Maikie
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 jul 2023 19:04

Maikie 02 aug 2023 09:53

Ik heb de 2 weken proefperiode er inmiddels opzitten maar ik ben er echt niet over te spreken. Wat met als 1e opviel is dat het cadans / vermogen niet overeen komt, in de ene versnelling is de cadans te hoog en vermogen te laag en 1 versnelling hoger is vermogen te hoog en cadans juist weer te laag. Daarnaast heb ik in de 2 weken misschien maximaal 3 trainingen kunnen volgen, telkens als ik op een rustdag een herstel rit er tussendoor deed schoven de trainingen telkens weer een dag door.

Ook dat de export via mail geleverd worden en niet rechtstreeks te downloaden zijn stond me tegen.

Ik was 1 dag te laat met opzeggen, gelukkig deden ze daar niet moeilijk over dus daar wel mijn complimenten voor.
richard84 schreef: 29 jun 2023 15:49 De RPE gaat over hoe intens de training is, niet hoe zwaar. Als je een inspanning 10 uur volhoudt is ie per definitie al niet intens, en nooit zwaarder dan een 4tje of zo. Als je dan ook nog lange stukken afdaalt of weinig vermogen levert door wat hoogte of vochtverlies/slechte voeding etc, dan ga je al gauw naar 2-3.

Een endurance atleet die 4 ironmans achter elkaar doet, of 3 elfstedentochten in een paar dagen, zal dus ook superlaag scoren ook al is de volledige inspanning superzwaar geweest.

Omgekeerd, een 'training' met een RPE van 10 gaat dus nooit langer dan een uurtje duren, je bent immers op/over je ftp aan het fietsen, racetempo. Zeg maar een tijdrit, VO2max test of wellicht een criterium/cyclocross.
Gisteren had ik een training van 2u (ik ben een beginner) en de app stelde zelf een 9 voor, ik vroeg me al af hoe ik dat nu moest beoordelen, het was een kracht training, gaat het dan over de gehele rit, of enkel over die kracht stukken. In ieder geval ik was eigenlijk helemaal niet moe, ik moest 2x 5x1min 130W @60RPM, ik heb ze allemaal rond de 200W gedaan, mogelijk dat hij daarom een 9 voorstelde?
Laatst gewijzigd door Maikie op 02 aug 2023 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 02 aug 2023 10:11

Maikie schreef: 02 aug 2023 09:53 Ik heb de 2 weken proefperiode er inmiddels opzitten maar ik ben er echt niet over te spreken. Wat met als 1e opviel is dat het cadans / vermogen niet overeen komt, in de ene versnelling is de cadans te hoog en vermogen te laag en 1 versnelling hoger is vermogen te hoog en cadans juist weer te laag. Daarnaast heb ik in de 2 weken misschien maximaal 3 trainingen kunnen volgen, telkens als ik op een rustdag een herstel rit er tussendoor deed schoven de trainingen telkens weer een dag door.

Ook dat de export via mail geleverd worden en niet rechtstreeks te downloaden zijn stond me tegen.

Ik was 1 dag te laat met opzeggen, gelukkig deden ze daar niet moeilijk over dus daar wel mijn complimenten voor.
Dan heb je te grote stappen tussen je cassette..


Wat betreft de trainingen die die verschuift.
Misschien even je uren en niveau controleren.
Anders Raad ik aan als je denkt meer belasting aan te kunnen gewoon te gaan fietsen. Join zal je dan vanzelf meer uren gaan geven dr weken erna.

Plaats reactie