Het grote schijfremmentopic
Nee, ik fiets om de andere dag in de bagger en van kabels heb ik nul last.
Bij een remklauw achter de vork wordt bij remmen de vooras naar beneden gedrukt, daarom is een snelspanner daar niet lekker en soms riskant, er zijn legio gevallen gerapporteerd waar het voorwiel de vork verliet.
Dat is de reden dat voorvorken tegenwoordig laywer tabs hebben, die ik er per direct afslijp bij elke vork.
Bij een remklauw achter de vork wordt bij remmen de vooras naar beneden gedrukt, daarom is een snelspanner daar niet lekker en soms riskant, er zijn legio gevallen gerapporteerd waar het voorwiel de vork verliet.
Dat is de reden dat voorvorken tegenwoordig laywer tabs hebben, die ik er per direct afslijp bij elke vork.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
Beam me up, Scotty
- Forum-lid
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Die nokjes op de patten van de voorvork (ik wist niet dat die laywer tabs heetten) hebben alle racefietsen toch al heel lang? Die legio gevallen waarover jij het hebt betrof dan racefietsen met uitvalnaven én schijfremmen én onbrekende nokjes? Die combi heb ik nog nooit (af fabriek) gezien. Ik ken alleen de combi schijfrem - steekas, hooguit past een enkele fabrikant op zijn schijfremfiets achter nog een uitvalnaaf toe (Cannondale bijvoorbeeld).
Laatst gewijzigd door Beam me up, Scotty op 09 mar 2017 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Achteraf is elke fietstocht leuk.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
- Berichten: 5175
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Nou ben ik een redelijk eenvoudige meubelmaker van opleiding, maar ik neig toch het verhaal van Chris te geloven dat er hele andere krachten op het balhoofd komen. En dat heeft in mijn ogen te maken met de afstand rem aangrijppunt wegdek, uitgezet tegen de afstand wegdek onderste balhoofdlager. Hierdoor komt er toch een hele andere kracht op de vorkpoten, en daarmee dus op het balhoofd?
Maar schiet mij niet direct neer, dit gewoon mijn simpele logica.
Maar schiet mij niet direct neer, dit gewoon mijn simpele logica.
De linkervorkpoot wordt, met name in de onderste helft heel anders belast, dat klopt, dat ziet iedereen nog wel in.
Verder schiet ik niemand neer , maar wijs u erop dat u daar geen conclusies uit mag trekken t.a.v. de buigbelasting op de vorkpijp t.h.v. het balhoofd.
Verder schiet ik niemand neer , maar wijs u erop dat u daar geen conclusies uit mag trekken t.a.v. de buigbelasting op de vorkpijp t.h.v. het balhoofd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ooit is het schijfremverhaal bij fietsen begonnen (in de jaren '90) met gewone vorken en snelspanners.Beam me up, Scotty schreef:Die nokjes op de patten van de voorvork (ik wist niet dat die laywer tabs heetten) hebben alle racefietsen toch al heel lang? Die legio gevallen waarover jij het hebt betrof dan racefietsen met uitvalnaven én schijfremmen én onbrekende nokjes? Die combi heb ik nog nooit (af fabriek) gezien. Ik ken alleen de combi schijfrem - steekas, hooguit past een enkele fabrikant op zijn schijfremfiets achter nog een uitvalnaaf toe (Cannondale bijvoorbeeld).
Dat ging niet altijd goed en daarom is de laywer tab uitgevonden en helaas nooit meer verdwenen, ook niet bij velgremvorken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dat is niet helemaal waar Kees, zie bijgaande tekst: "Lawyer lips or lawyer tabs (a type of positive retention device) are tabs fitted to the fork ends on the front fork of bicycles sold in some countries (particularly the U.S.) to prevent a wheel from leaving the fork if the quick release skewer comes undone. They were introduced in response to lawsuits supported by experts including John Forester, in cases where incorrectly adjusted quick release wheels came out of the forks. Lawyer tabs are designed to compensate for the fact that many riders do not know how to operate a quick release properly: some riders treat them as a folding wing nut, and others do not tighten them enough for fear of snapping them or shearing the skewer (both are not likely given the normal range of human strength, and the mechanical advantages involved, as long as the skewer is not damaged or flawed". M.a.w. omdat de gemiddelde Amerikaan niet weet hoe je een snelspanner vastzet maar wel weet hoe je een schadeclaim indient zitten we nu met die dingen opgescheept.
Het gaat niet om de kracht op het balhoofd zoals Kees ook al aangeeft. Door de kracht die de remklauw uitoefent bij het remmen gaat de vork torderen. Dat was ook het probleem bij motorfietsen met een enkele schijf. Je zult dus de vork moeten aanpassen om dat op te vangen.scottwilko schreef:Nou ben ik een redelijk eenvoudige meubelmaker van opleiding, maar ik neig toch het verhaal van Chris te geloven dat er hele andere krachten op het balhoofd komen. En dat heeft in mijn ogen te maken met de afstand rem aangrijppunt wegdek, uitgezet tegen de afstand wegdek onderste balhoofdlager. Hierdoor komt er toch een hele andere kracht op de vorkpoten, en daarmee dus op het balhoofd?
Maar schiet mij niet direct neer, dit gewoon mijn simpele logica.
-
koekkiejakkie
- Forum-lid
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 04 mei 2011 00:09
Vragen over onderhoud van schijfremmen, kan dat eigenlijk nog in dit topic 
Vandaag bezig geweest met mn achterrem (shimano rs805 caliper). Die voelde niet strak en kon i.t.t. m'n voorrem de remhendel helemaal tegen het stuur aan drukken. Na beledig (gewoon shimano procedure volgen) hoop ellende met de remmen en er lekt olie uit de pistons
. Kan dit een gebruikersfout zijn? of zijn, zoals ik denk gewoon de piston seals kapot? Morgen maar eens met Canyon bellen voor een gevalletje garantie.....
Vandaag bezig geweest met mn achterrem (shimano rs805 caliper). Die voelde niet strak en kon i.t.t. m'n voorrem de remhendel helemaal tegen het stuur aan drukken. Na beledig (gewoon shimano procedure volgen) hoop ellende met de remmen en er lekt olie uit de pistons