rob74 schreef:Ik heb eens zitten rekenen met de tijden van Froome, Quintana en Gesink. Ik heb hun klimtijden bekeken op de colle de Pierre Saint Martin, plateua de Beille en Alpe d'Huez. Het eerste wat opvalt is dat Quintana meer Watt/kg trapt dan Froome. En dat er geen verval is in Watt/kg als we verder in de tour geraken.
De getallen:
Colle Pierre saint Martin:
Quintana____5,77 Watt/kg
Froome_____5,7 6 Watt/kg
Gesink______5,49 Watt/kg
Plateau de Beille:
Quintana____5,82 Watt/kg
Froome_____5,65 Watt/kg
Gesink______5,50 Watt/kg
Alpe d'Huez:
Quintana ____6,23 Watt/kg
Froome_____5,82 Watt/kg
Gesink______5,48 Watt/kg
Nog even een ander leuk historische feitje. Ik heb de tijden van Lemond in 1986 en die van Coppi uit 1952 kunnen terugvinden en op basis daarvan hun Watt/kg berekend:
LeMond_____4,21 Watt/kg (Lemond had 48 minuten nodig destijds)
Coppi_______5,09 Watt/kg (Coppi deed de Alpe in 45m20)
Wat leert mij dit alles?
- Quintana is net zo snel als Ullrich in 1997.
- Helden uit het verleden fietsten beduidend langzamer.
- Als we moeten twijfelen aan de prestaties van Froome omdat dat zo uitzonderlijk snel zou zijn, dan moeten we net zo hard twijfelen aan de prestaties van Quintana, Valverde, Contador, Gesink, etc etc.
Interessante en leuke wetenschappelijke onderbouwing, chapeau !
Toch roept het bij mij ook wat extra vragen op, wellicht kan je die verduidelijken voor mij ? In eerdere berichten wordt aangegeven dat er ook een soort van Watt/kg grens is gelegd door wetenschappers, welke een grens trekt tussen doping gebruik en niet.
Het grote voordeel van doping is dat je sneller hersteld en je langduriger bepaalde prestaties weet vol te houden. Met doping gebruik past je lichaam zich sneller aan en zo kom je op je top. Maar volgens mij kan je nooit boven je persoonlijke top uitstijgen, toch ? Iedere renner heeft zo z'n talent en fysieke grenzen. Althans, als ik nu in ene doping ga gebruiken zal ik zeker wel vooruitgang boeken, toch zal je mij volgend jaar niet in de Tour zien fietsen
Ik heb wel eens het idee dat er bovennatuurlijke krachten aan doping worden toegewezen, maar feit is dat de grens van doping nog altijd bij de renner ligt. En als die een x-aantal Watt per kg kan wegstouwen door z'n fysieke bouw en mentale kracht, in hoeverre zou doping dat dan echt kunnen oprekken ? Waar ik begrijp dat iedere 0,1 Watt/kg het verschil kan uitmaken tussen winnen en verliezen, maar dan moet je wel in staat zijn die extra 0,1 Watt/kg te kunnen wegstouwen. Doping of niet.