Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
twofourtwo
- Forum-lid
twofourtwo
20 jul 2012 12:17
amclassic-fan schreef:Ik heb niet heel lang op een S5 gereden, maar moe worden door trillingen bij het stuur? Er zit zeker wel verschil tussen frames, maar je banden een half barretje minder hard op pompen maakt meer verschil.
Wat is de beste manier om zo een vergelijking te maken tussen verschillende frames?
Ideaal zou een verschillend frame zijn en 100% dezelfde afmontage en instellingen zoals banden druk. In praktijk zal dit niet zo haalbaar zijn om een vergelijking te maken, wegens verschillende wielen, stuurpen, zadelpen, etc ... Maar stel dat je dan toch een vergelijking maakt (in dit geval r3 en s5) dan zou ik toch dezelfde bandendruk nemen en zou dit toch een indicatie moeten geven over dempingseigenschappen of is dit kort door de bocht?
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!
-
gt56
- Forum-lid
gt56
20 jul 2012 17:18
twofourtwo schreef:amclassic-fan schreef:Ik heb niet heel lang op een S5 gereden, maar moe worden door trillingen bij het stuur? Er zit zeker wel verschil tussen frames, maar je banden een half barretje minder hard op pompen maakt meer verschil.
Wat is de beste manier om zo een vergelijking te maken tussen verschillende frames?
Ideaal zou een verschillend frame zijn en 100% dezelfde afmontage en instellingen zoals banden druk. In praktijk zal dit niet zo haalbaar zijn om een vergelijking te maken, wegens verschillende wielen, stuurpen, zadelpen, etc ... Maar stel dat je dan toch een vergelijking maakt (in dit geval r3 en s5) dan zou ik toch dezelfde bandendruk nemen en zou dit toch een indicatie moeten geven over dempingseigenschappen of is dit kort door de bocht?
Precies zo getest; alle onderdelen overgebouwd (behalve de zadelpen !) de geometrie en daarmee de zitpositie identiek, bandenspanning gelijk (voor 7, achter 8); de R dempt beter, niet het minst vòòr
Eigenlijk niet zo verwonderlijk als je de grootste doorsnede van vork en frame zeg maar 10 cm achter het balhoofd vergelijkt tussen S 5 en R 3.
-
martijncervelo
- Forum-lid
martijncervelo
20 jul 2012 19:39
Als de werkplaats goden me gunstig gezind zijn zit ik vanaf morgen op een Cervelo S3 (Pro PLT carbon cockpit, Shimano Ultegra en mijn eigen Sram S60 wielen). Het is een zwarte met grijze band. Kan niet wachten tot ie klaar is.
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.
-
spook
- Forum-lid
spook
20 jul 2012 21:53
gt56 schreef:twofourtwo schreef:amclassic-fan schreef:Ik heb niet heel lang op een S5 gereden, maar moe worden door trillingen bij het stuur? Er zit zeker wel verschil tussen frames, maar je banden een half barretje minder hard op pompen maakt meer verschil.
Precies zo getest; alle onderdelen overgebouwd (behalve de zadelpen !) de geometrie en daarmee de zitpositie identiek, bandenspanning gelijk (voor 7, achter 8); de R dempt beter, niet het minst vòòr
Eigenlijk niet zo verwonderlijk als je de grootste doorsnede van vork en frame zeg maar 10 cm achter het balhoofd vergelijkt tussen S 5 en R 3.
Dank voor de feedback! Het grootste verschil tussen de R en de S is dus de 'hardheid' die veroorzaakt wordt omdat de S minder dempt dan de R-serie.
Afgezien van dat, blijven stuurgedrag en acceleratie (het cliché 'elke trap is raak') min of meer gelijk, of scheelt dat aanzienlijk?
'I have too many bikes', said no cyclist ever.
-
martijncervelo
- Forum-lid
martijncervelo
22 jul 2012 15:07
Dit is hem geworden:
Cervélo S3. by
Martijn Valkier, on Flickr
De wielen en het zadel heb ik van de andere fiets gehaald.
-
ericpeters
- Forum-lid HC
ericpeters
02 aug 2012 00:25
Mijn dealer vond deze scheurtjes aan de linkerkant nog niet duiden op een garantie geval:
Maar ja toen ging ik de cranklagers invetten om een geluidje weg te krijgen en toen zag ik de andere kant, wat denken jullie?

-
mikethebike
- Forum-lid
mikethebike
02 aug 2012 01:19
Dit gebeurd vaker met de lak rondom het bracket. Maar zou mij er niet al te druk om maken zolang de scheurtjes niet dikker/ruimer worden. Maar let wel op je garantietermijn! Zou het nog eens laten onderzoeken bij een andere dealer, vaak zijn dealer er niet happig op om fietsen om te bouwen bij een garantiegeval (kost ze een aantal uren die ze graag vergoed willen zien). Ik weet het, het is fout maar het gebeurd nu eenmaal.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
-
scottpch
- Forum-lid HC
scottpch
02 aug 2012 06:38
Wanneer je een tikkend of krakend geluidje hoort bij het aanzetten, ga er dan maar vanuit dat er een scheurtje in het carbon zit. Is dan dus garantie en aangezien die levenslang is mikethebike

hoef je niet op die termijn te letten. Ik had dezelfde scheurtjes en Vos zei meteen dat het garantie was en pakte een nieuw frame uit de rekken (plafond).
Voordeel van een dozenschuiver tov een FM.
-
serbak
- Forum-lid
-
Contact
serbak
02 aug 2012 07:50
Mijn soloist carbon van 5 jr oud is door Veltec opnieuw gespoten door soortgelijke barsten in de lak. Had het. Bij mij bij bracket en op achtervork bij rem bevestiging. Mijn dealer had uit eigen iniatief frame terug gestuurd toen ze het zagen bij servicebeurt.... Omdat hij al 5 jr is had ik het nooit zelf gemeld.
-
thestudent
- Forum-lid HC
thestudent
02 aug 2012 11:04
Witte lak staat nu eenmaal bekend om zijn kleine barstjes vooral op carbon. Maar dit is nog niet echt een scheur in het frame deze barstjes worden echter vaak wel steeds groter. Maar ik kan je vertellen dat een scheur er heel anders uitziet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
beren040
- Forum-lid
beren040
02 aug 2012 11:29
ericpeters schreef:Mijn dealer vond deze scheurtjes aan de linkerkant nog niet duiden op een garantie geval:
Maar ja toen ging ik de cranklagers invetten om een geluidje weg te krijgen en toen zag ik de andere kant, wat denken jullie?

vind dat moeilijk in te schatten
paar pagina's hiervoor heb ik foto's geplaatst en ben toen op advies van een aantal mensen hier op forum naar dealer gegaan, de veel besproken Vos
die had 5 seconden nodig om te concluderen dat het een garantie geval was
ik rijd nu weer op een nieuw frame
misschien handig om die foto's even te vergelijken
Allard
-
martijncervelo
- Forum-lid
martijncervelo
02 aug 2012 22:11
thestudent schreef:Witte lak staat nu eenmaal bekend om zijn kleine barstjes vooral op carbon. Maar dit is nog niet echt een scheur in het frame deze barstjes worden echter vaak wel steeds groter. Maar ik kan je vertellen dat een scheur er heel anders uitziet.
Ik ben razend benieuwd hoe dat dan zo komt.