Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wie kreeg op 9 juni jouw stem?

dario
Forum-lid

dario 09 jun 2010 15:44

[quote="rob74"][quote="Dario"]Zonder gekheid: hier heeft de landelijke Fietsersbond met het oog op de verkiezingen de verschillende partijprogramma's doorgelicht op hun aandacht voor een fietsvriendelijke mobiliteit; zie http://www.fietsersbond.be/verkiezingen2010[/quote]

uuuuuhhh,...??
Dat is een Belgische site. We hebben het hier over de tweede kamer verkiezingen in Nederland. [/quote]

Nee maar, heus? Dat had ik echt niet door...

Leek me niettemin een interessante insteek, al was het maar omdat ik me afvroeg of die vraagstelling hier op dit forum nog niet aan de orde was... (ik kan me immers voorstellen dat er wel parallellen zijn?)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

roob72
Forum-lid

Gebruikersavatar roob72 09 jun 2010 15:51

Ik heb Groen Links gestemd. Veel mensen onderschatten de economische kracht van die partij op het gebied van bijvoorbeeld onderwijs en werkgelegenheid. (zie http://www.cpb.nl/nl/pub/cpbreeksen/bijzonder/85/)
Wilier Granturismo

corniel
Forum-lid HC

corniel 09 jun 2010 16:00

53x11 schreef:Uit mijn eerder post kun je opmaken dat ik me er zeker van bewust ben dat het een raar systeem is. In mijn ogen echter zeer zeker niet oneerlijk (..)

Van een flink deel van de belasting die ik (en anderen) afdraag worden immers allerhande sociale voorzieningen gefinancierd.
Mijn punt was dat een belangrijk deel van onze welvaart niet door ons zelf, maar door de schuldenlast van arme landen wordt gefinancierd.
FYI, kijkend naar individueel loon is het salaris zo ongeveer exact modaal
Ik weet wat een post-doc ongeveer verdient. Ik woon er mee samen. Maar je moet volgens het CBS als twee verdieners je loon bij elkaar optellen en delen door 1,4 om te bepalen wat je normloon is. Ervan uitgaande dat je partner niet minder verdient dan jij zit jullie dus al op 1,42 maal modaal. ;)
Ik gaf alleen maar aan dat je niet tot de rijke "happy few" hoeft te horen om op de beschreven manier met je hypotheek om te gaan.
Klopt. Anders had ik ook geen werk. Een deel van onze klanten smeert hypotheken aan met allerlei vage belegging- en spaarconstructies. Wij moeten zorgen dat e.a. dan electronisch verwerkt/uitgerekend en geadministreerd kan worden. ;)

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 09 jun 2010 16:07

Poging om de discussie op de fiets te krijgen (gequote door de Fietsersbond)... De meeste partijen lijken wel visie te hebben op de fiets en fietsmobiliteit, ook in combinatie met het oplossen van het mobiliteitsprobleem in Nederland. Alleen VVD, PVV, SP en PvdD lijken visie te missen, in ieder geval in de programma's.

CDA
Het CDA wil een uitbreiding van het netwerk van (inter)regionale snelfietsroutes voor woon-werkverkeer. Het stimuleren van fietsen naar het werk vermindert de filedruk en draagt bovendien bij aan een schoner milieu. Bij de aanpak van het wegennet wordt rekening gehouden met directe verbindingswegen voor fietsers. Barrièrevorming door aanleg van nieuwe wegen wordt tegengegaan.
Fietsendiefstal wordt verder teruggedrongen. Er worden maatregelen genomen om fietsendiefstal tegen te gaan, zoals het invoeren van een verplicht framenummer bij nieuwe fietsen. Daarnaast worden aan alle politiekorpsen en handhavers scanners beschikbaar gesteld om gestolen fietsen op te sporen. De aangiftebereidheid van gestolen fietsen wordt vergroot en het gebruik van het fietsregister gestimuleerd.

VVD (zegt niets over de fiets)

PVV (niets over de fiets)

PVDA
De PvdA wil het fietsgebruik stimuleren, omdat hiermee niet alleen de bereikbaarheid en het milieu wordt verbeterd, maar ook de gezondheid wordt bevorderd. Het aantal snelfietsroutes tussen woon- en werk- locaties en de stallingplekken bij treinstations worden sterk uitgebreid. De verkeersveiligheid van kwets- bare verkeersdeelnemers wordt bevorderd. Vernieuwend fietsbeleid in gemeenten en provincies wordt ondersteund.

D66
D66 wil ruim baan voor de fiets. Het netwerk van fietsverbindingen moet worden verbeterd. Ook moeten er meer stallingvoorzieningen komen, in stadcentra, bij algemene voorzieningen en bij bedrijven.
D66 wil blijven investeren in de gouden combinatie fiets trein door het aantal fietsparkeerplekken bij stations verder uit te breiden (100.000 erbij in komende 10 jaar) en het succes hiervan te verbreden naar het regionaal openbaar vervoer.
D66 wil de verkeersveiligheid voor fietsers verbeteren door het stimuleren van inrichtingsmaatregelen en technische hulpmiddelen in vrachtauto's en personenauto's.

GL
GroenLinks kiest voor een stad waar de fietser koning is en de voetganger keizer. Fietsen wordt krachtig gestimuleerd. Er komen meer stationsstallingen en ov-fietsen. Gemeenten en provincies moeten voldoen aan kwaliteitsnormen voor fietsvoorzieningen. Ze investeren in goede voorzieningen voor de fiets, zoals comfortabele, veilige en snelle fietsroutes. De subsidie die gemeenten van de rijksoverheid ontvangen voor fietsinfrastructuur wordt verhoogd.
Duurzaam vervoer van deur tot deur wordt mogelijk gemaakt door het meenemen van fiets of gehandicaptenvoertuig in de trein eenvoudiger en gratis te maken, juist ook tijdens de spits.

SP
De SP wil het gebruik van de fiets volop stimuleren. Er komen meer bewaakte gratis fietsenstallingen bij (bus)stations.

CU
De Christen Unie wil dat het netwerk van fietssnelwegen tussen woon- en werklocaties wordt uitgebreid. Er komen twintig nieuwe routes in de periode 2010-2014. Uiteindelijk moet dit leiden tot een samenhangend netwerk van doorgaande hoofdfietsroutes in het gehele land.
De mogelijkheid van fietsparkeren bij voorzieningen en bedrijventerreinen wordt opgenomen in ruimtelijke ordeningsvoorschriften.
Bij stations komen voldoende en kwalitatief goede fietsparkeerplekken. Bewaakte stallingen zijn open tot de laatste trein. Er komt in samenwerking met gemeenten en provincies een programma om de 100.000 extra plaatsen te realiseren die nodig zijn tot 2020.
Fietsenstallingen zijn bij voorkeur gratis, met uitzondering van langdurige stalling; dit om te voorkomen dat achtergelaten weesfietsen de stallingen verstoppen. Financiering kan uit parkeeropbrengsten en een bijdrage van de vervoerders.
Het OV-fietssysteem wordt uitgebreid tot alle belangrijke vervoerknooppunten.
Nederland zet zich in voor strengere Europese emissie- en geluidnormen voor brom- en snorfietsen.

PvdD
De Partij voor de Dieren wil dat het vervoer per fiets wordt gestimuleerd door de aanleg van meer fietspaden. Bestaande fietspaden worden beter onderhouden.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 09 jun 2010 16:10

@Corniel: Wie zegt dat zij 100% werken met een kind? En weet jij hoeveel uren een (huis)arts in opleiding werkt? Dat mag je ook in je vergelijking betrekken. En niet te vergeten de onregelmatige werktijden.

En last but not least: ik zie een arts in opleiding nog niet de hele dag doorbrengen op fora, zoals jij klaarblijkelijk wel kan.

corniel
Forum-lid HC

corniel 09 jun 2010 16:22

@litespeed: ik doe een paar aannames, helemaal waar. Ik stel alleen dat hij meer verdient dan modaal volgens de criteria van het CBS. En dat een deel van zijn (en mijn, en jouw) welvaart niet door hem, maar door landen met een schuldenlast worden opgehoest.

En ik moet zo af en toe wachten tot mijn tests gerund hebben voordat ik weer nieuwe puntcomma's kan typen. In de tussentijd vervuil ik het forum hier een beetje.

@ponsteen: nuttig overzicht! CU en SP mis ik?!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 jun 2010 19:07

Mooie uitspraak vanmiddag op de radio:
"als ik een deal kan sluiten met de overheid voor 65% belasting en verder niks doe ik het direct! Bovenop de 52% belasting komen nog veel te veel andere belastingen en heffingen."
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 09 jun 2010 19:16

Teleurstellend om te constateren dat de meeste forumleden op de VVD stemmen.
Voor ECHTE fietsers is de horizon toch een stuk breder.
Heeft met bewust leven te maken, nadenken over wat werkelijk belangrijk is in de maatschappij, maar dat geld blijkbaar dus helaas niet voor de meesten op dit forum.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jun 2010 19:23

Misschien dat echte fietsers op een mooie fiets willen rijden, mooie vakanties met de fiets maken. Maar dan moet je daar wel geld voor over houden en niet alles af moeten staan voor diegene die lekker de hele dag tv kijken.

Eens een dagje of een weekendje weg om ergens anders te fietsen en hoe kom je ergens anders, juist met de auto. Menig wedstrijdrenner rijdt op z'n minst 1 tank ieder weekend leeg. Veel fanatieke fietsers maken nogal wat auto km's voor 't fietsen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 jun 2010 19:24

[quote="henpaden"]Teleurstellend om te constateren dat de meeste forumleden op de VVD stemmen.
Voor ECHTE fietsers is de horizon toch een stuk breder.
Heeft met bewust leven te maken, nadenken over wat werkelijk belangrijk is in de maatschappij, maar dat geld blijkbaar dus helaas niet voor de meesten op dit forum.[/quote]

Ik vind het als eerste jammer dat je direct een waarde hecht (teleurstellend) aan de individuele vrije keuze die een ieder heeft om te stemmen.

Wat is werkelijk belangrijk voor de maatschappij dan volgens jou? Ik wil best de minderen in de samenleving helpen, zorgen dat de ouderen een waardige tijd hebben in het bejaardenhuis, meebetalen aan de zorg, etc.
Maar ik ga niet betalen voor mensen die niet willen werken, die geen moeite doen om verder te komen, etc. De sterkste schouders hebben al veruit de zwaarste lasten, mag ik ook nog wat zelf overhouden? Als ik bijv. Roemer hoor praten over "eerlijk zullen we alles delen" vraag ik mij af wat zijn partij mij kan bieden in retour voor mijn extra belastinggeld. Bij delen stel ik mij een win-win voor en die zie ik even niet. Prima dat er een links geluid is om de boel in evenwicht te houden, maar laat ze aub niet de toon bepalen.

Dus afsluitend met mijn 1e vraag: wat is er dan volgens jou wel echt belangrijk in de maatschappij wat de VVD over het hoofd ziet. Ik ga vanavond pas stemmen, dus alle input is nog welkom.....
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

christoffel
Forum-lid

Gebruikersavatar christoffel 09 jun 2010 19:29

Ik heb vanmiddag PVV gestemd. Niet vanwege een onderbuik-gevoel, maar omdat ik vind dat ze het beste programma hebben.

Velen voelen zich bezwaard om dat te zeggen, wat aangeeft welk een bekrompen links klimaat er nog steeds in dit land heerst.
Gang is alles...

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 09 jun 2010 19:48

Jij kan dus nog veel leren...
En hoezo geeft dat aan dat er een bekrompen links klimaat heerst in Nederland?
Het is nog altijd een extreem rechtse partij hoor!
En bovendien een verekte slechte die het niet helemaal snapt, hij is leuk als het gaat om de kamer op de kast jagen... That's it!
mijn Flickr

Plaats reactie