Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Vandaag gezien .... Iemand zonder helm

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 11 apr 2017 20:28

Afbeelding

Wat ik bijzonder vind, dat veel wielrijders al jaren met een botsmuts fietsen terwijl niemand het hen verplicht. Velen rijden al met een helm ver voordat het profpeleton er toe werd verplicht.
Voor die groep gaat het 'profje spelen' dus niet op.

Even los van de eventuele bescherming bij een ongeluk, zonder helm zou mijn hoofd een stuk warmer worden, ook een petje houd mijn hoofd niet zo koel als een helm dat doet.
De helm beschermt mij dus ook tegen een mogelijke zonnesteek.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 11 apr 2017 20:41

dropje73 schreef:
Ernie C. schreef:
havana schreef:
- "Het is een schijnveiligheid" > als je gedrag zonder helm gelijk is aan het gedrag met helm zal je met een helm altijd veiliger zijn > Alleen als je daadwerkelijk op je hoofd terecht komt. Ik ben één keer op mijn hoofd gevallen en dat was in het bos (gelukkig wel met helm).
Met dit regeltje veeg je wel zelf een beetje je hele eigen motivatie weg...... vind ik
Ik fiets meestal wel met een helm en zeker als ik een mijn eentje in een afgelegen bos in Duitsland fiets waar geen mobiel bereik is. Had ik toen geen helm gedragen dan hadden mij stoffelijke resten waarschijnlijk daar nog steeds gelegen.

Voor de rest zo ongeveer wat Gastheerg schrijft maar dan doe ik wat minder interessante dingen.
Campagnolo Ultra Dork

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 11 apr 2017 21:17

De gitaar zier er anders aardig interessant uit hoor.
Afbeelding

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 11 apr 2017 22:04

Ik heb het dan over fietsavonturen hè :mrgreen: .
Campagnolo Ultra Dork

Globeskater1983
Forum-lid

Gebruikersavatar Globeskater1983 11 apr 2017 23:36

Bij de roubaix challenge een jonge jongen zijn helm kapot zien vallen in het bos van wallers.. gelukkig geen hoofdpijn, misselijkheid of duizeligheid.. helm had blijkbaar de klap opgevangen.

Paar stroken verder zie ik een kale man zonder helm fietsen... ik vraag mij dan echt af waarom het risico nemen?

Ik heb nooit zonder helm mogen op de racefiets mogen stappen toen ik kind was en zal het ook nooit zonder helm doen..

Erik
Forum-lid

Erik 12 apr 2017 06:55

havana schreef:Ook een ander vertellen wat hij/zij zou moeten doen is niet tegen de wet dus je spreekt jezelf een beetje tegen. Zonder bel rijden is trouwens wel tegen de wet.

Jij bent toch (net als ik) docent? Dan ben je, waarschijnlijk, een groot deel van de dag bezig mensen te vertellen wat goed voor ze is.....
Dat laatste klopt, maar dan praat je (in mijn geval) over kinderen en dat vind ik een essentieel verschil. En je kunt mensen best adviseren om een helm te dragen als ze beginnen met fietsen, daar is niks mis mee. Maar ze op straat aan gaan spreken of dingen gaan roepen over niet helpen na een val of verhoogde verzekeringspremies gaat me veel te ver.

En natuurlijk is een andere volwassene belerend toespreken niet tegen de wet. Het is vooral (vind ik) nogal onfatsoenlijk.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

ane
Forum-lid

ane 12 apr 2017 07:30

Globeskater1983 schreef: ...helm had blijkbaar de klap opgevangen.
De helm beschermt je schedel, niet je hersenen. Daarnaast is de kans dat je helm de grond raakt groter dan de kans dat je hoofd de grond raakt. Natuurlijk helpt een helm iets, maar het is niet het wondermiddel van "anders was hij dood geweest".

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 12 apr 2017 07:44

Ik weet niet of je Sagan hebt zien stuiteren in de RVV? Ongelofelijk dat hij een week later aan PR deelnam. Dat was zonder helm niet gelukt. Dat durf ik wel te stellen.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 12 apr 2017 07:59

Ik heb sinds 2008 tweemaal een helm gebroken tijdens een val. Ik het verleden zwaardere klappen zonder helm of zware klappen met een worstenhelm en niet meer dan een hersenschudding.

Ja het is beter om een helm op te zetten maar het argument dat een helm is gebroken en het je leven heeft gered is complete waanzin. Die dingen breken heel eenvoudig.
Een helm die van tafel is gevallen zou ik ook niet meer gebruiken omdat ik tot 2 keer toe gezien heb hoe makkelijk die dingen breken.
Het is ook maar de vraag hoeveel van de helmen van de moraalridders nog voldoende bescherming biedt. Te oud, een keer fors gestoten en een onzichtbare barst.

Als ik kijk hoe slecht fietsen afgesteld staan als ik eens meedoen aan een tocht (bij retrotochten is en bizar hoe goed dat materiaal voor elkaar is) dan heb ik totaal geen vertrouwen in de kwaliteit wat een ieder op z'n hoofd zet.
Maar ja met een helm op kan je wel lekker wijzen naar "de dommerds"

Daarmee is het opzetten van een helm ook een soort van kunstmatige intelligentie geworden.

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 12 apr 2017 08:55

Gastheerg schreef:
Als ik kijk hoe slecht fietsen afgesteld staan als ik eens meedoen aan een tocht (bij retrotochten is en bizar hoe goed dat materiaal voor elkaar is) dan heb ik totaal geen vertrouwen in de kwaliteit wat een ieder op z'n hoofd zet.
Dat vind ik dan een beetje vreemd vergelijk.
iemand met een slecht afgestelde fiets kan ook net een nieuwe helm op zijn kneiter hebben.

Maar ja met een helm op kan je wel lekker wijzen naar "de dommerds"

Daarmee is het opzetten van een helm ook een soort van kunstmatige intelligentie geworden.
ik heb het misschien helemaal verkeerd, maar ik krijg bijna het gevoel dat je expres geen helm op zet, omdat iedereen roept dat "het moet".
Hetzelfde gevoel wat ik bijvoorbeeld heb met ventieldopjes, hoe harder iedereen roept dat deze er niet op horen, hoe harder ik ze telkens terug schroef.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 apr 2017 09:23

Maar goed dat een helm breekt bij een goede klap tegen het asfalt... Dan zie je tenminste dat hij stuk is. En als hij zo hard zou zijn dat hij de val overleefd, dan zal de energie van de klap wel bijna 1 op 1 alsnog op je schedel zijn doorgegeven....
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 12 apr 2017 09:36

dropje73 schreef: ik heb het misschien helemaal verkeerd, maar ik krijg bijna het gevoel dat je expres geen helm op zet, omdat iedereen roept dat "het moet".
Ik heb GG nog nooit zien fietsen zonder helm.
Hetzelfde gevoel wat ik bijvoorbeeld heb met ventieldopjes, hoe harder iedereen roept dat deze er niet op horen, hoe harder ik ze telkens terug schroef.
Die ben ik kwijt.:)
Erik schreef: En natuurlijk is een andere volwassene belerend toespreken niet tegen de wet. Het is vooral (vind ik) nogal onfatsoenlijk.
Het is voor mij vooral dat. Ik denk namelijk dat ik bij zo'n persoon als ik in zijn levenswandel duik meestal ook wel minstens 15 dingen kan opnoemen die ik niet zo heel verstandig vind en wellicht af en toe op kosten van de gemeenschap gaan.
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie