Carbon wielen en wind/gebergte
Sponsorbelangen zijn niet bij Sky niet relevant. Shimano levert weliswaar de wielen, maar men heeft de volledige vrijheid in hoog/laag enz. Nieve rijdt bijv. altijd met lage wielen.
Dit is een erfenis uit het verleden. Toen Sky startte wilde men om die reden geen wielensponsor. Shimano heeft toen gezegd: ok, wij hebben geen beperkingen zo lang het maar Shimano is.
Dit is een erfenis uit het verleden. Toen Sky startte wilde men om die reden geen wielensponsor. Shimano heeft toen gezegd: ok, wij hebben geen beperkingen zo lang het maar Shimano is.
Eigenlijk niet te zeggen zonder windtunneltesten.djatwork69 schreef:En Fulcrum 3 met zijn aero en minder aantal spaken?athhretjt schreef:Moeilijk precies te omschrijven, maar een wiel dat speciaal hiervoor ontwikkeld is: minder spaken, platte spaken, goede overgang band-velg, goede vorm velg. Vaak zijn de velgen wat hoger, maar er zijn ook modellen van 3-4,5 cm hoog.djatwork69 schreef:Maar wat verstaan jullie onder een 'aero' wiel? Mijn fulcrums 3 met lage velg is namelijk ook een aero wiel (spaken).
Voorbeelden zijn bijvoorbeeld Zipp 202 en 303, Flo30 en Flo45, en vast nog meer. Vaak zijn deze wielen niet heel veel zwaarder dan 'lichte' wielen.
Ik heb ook een setje Fulcrum 3, het profiel van de velg is redelijk vierkant, de velgen zijn smal waardoor ze niet mooi aansluiten op de band.
Dus niet heel aerodynamisch, denk ik...
-
djatwork69
- Forum-lid
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26
Vind het toch maar heel raar die test hier gepost is, met een aero wiel van 1kg meer, rij je 8 min sneller?? Dat is een mega groot verschil!
Dan wil ik toch wel eens weten welke die niet aero wielen zijn hoor.
Dan wil ik toch wel eens weten welke die niet aero wielen zijn hoor.
Redelijk standaard ouderwetse Mavic Open Pro volgens mij..djatwork69 schreef:Vind het toch maar heel raar die test hier gepost is, met een aero wiel van 1kg meer, rij je 8 min sneller?? Dat is een mega groot verschil!
Dan wil ik toch wel eens weten welke die niet aero wielen zijn hoor.
-
djatwork69
- Forum-lid
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26
FULCRUM RACING 3:
spokes: 18/20 bladed
aerodynamics (30/40/50 km/h) in (Watts): 6.8/16.1/31.4
inertia (Joule): 119
lateral stiffness (N/mm): 51/48
dimension (width x height) in (mm): 20.6 x 23.3 (27.3)
weight (front/rear/quick release) in (gramms): 659/900/121
Iemand die dit kan ontcijferen?
spokes: 18/20 bladed
aerodynamics (30/40/50 km/h) in (Watts): 6.8/16.1/31.4
inertia (Joule): 119
lateral stiffness (N/mm): 51/48
dimension (width x height) in (mm): 20.6 x 23.3 (27.3)
weight (front/rear/quick release) in (gramms): 659/900/121
Iemand die dit kan ontcijferen?
Is dat zo? Kijk dan maar eens naar de testwielen van de blog die je gepost hebt. Als men spreekt over aero wielen, dan gaat dat over hogere wielen. Een bewijs dat hoge wielen de aerodynamica bevorderen zien we bij de tijdrit- en triathlonfietsen.athhretjt schreef:Hoogte is slechts een aspect van aerowielen.jakkel schreef:Als men spreekt over aero wielen (in tests, blogs enzomeer), dan begint dat bij ongeveer 30 hoog.
Ja dat is zo, net zoals een sportauto niet alleen bepaald wordt door de grootte van de spoiler.jakkel schreef: Is dat zo? Kijk dan maar eens naar de testwielen van de blog die je gepost hebt. Als men spreekt over aero wielen, dan gaat dat over hogere wielen. Een bewijs dat hoge wielen de aerodynamica bevorderen zien we bij de tijdrit- en triathlonfietsen.
Ok, ik val door de mand, je hebt gelijk. Jouw 7 jaar oude FR Zero wielen zijn de beste klimwielen die er zijn.jakkel schreef:Maar niet verdwijnen hé.vitamineb schreef:
1) Hij heeft een heel team om zich heen, waardoor de voordelen van aero wielen minder worden.![]()
Dan kan hij nog altijd achteraan een hoog wiel steken. Heeft ie niet....vitamineb schreef:2) Froome kan niet sturen, dus hoge wielen kunnen hem flinke problemen bezorgen als de wind aantrekt.
Hoge aero wielen hebben overal hun voordelen, zeggen ze hier toch. Dus, zowel bij het klimmen als bij het knallen op het vlakke...vitamineb schreef:3) Als Quintana gaat zal dat niet zijn op de stukken <8%. Dus op de momenten dat hij op z'n limiet moet gaan fietsen zal hij meer baat hebben bij lage lichte wielen dan hoge aero wielen.
Dus Froome rijdt met lage wielen door sponsorbelangen, ook al verliest hij er seconden mee??? Deze is super!!vitamineb schreef:4) Sponsorbelangen. Als Froome geen lage wielen nodig heeft op de beklimming, waarom jij dan wel?
Serieus manke vergelijking. Maar... goed geprobeerd!athhretjt schreef:Ja dat is zo, net zoals een sportauto niet alleen bepaald wordt door de grootte van de spoiler.jakkel schreef: Is dat zo? Kijk dan maar eens naar de testwielen van de blog die je gepost hebt. Als men spreekt over aero wielen, dan gaat dat over hogere wielen. Een bewijs dat hoge wielen de aerodynamica bevorderen zien we bij de tijdrit- en triathlonfietsen.
Flauw, heel flauw. Maar, ik begrijp wel waarom je zo reageert hoor.vitamineb schreef:
Ok, ik val door de mand, je hebt gelijk. Jouw 7 jaar oude FR Zero wielen zijn de beste klimwielen die er zijn.
Ik zou zeggen, neem nog een pilletje vitamine B.