Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

aminozuren en eiwitten voor een wielrenne

arnojanssen
Forum-lid

arnojanssen 05 apr 2007 11:43

Heb nu een paar keer een brouwseltje op met het geprezen wei-eiwit: melk, schepje Precision-Engineered whey protein (was toevallig met 50% korting bij De Tuinen toen ik er was) en Brinta. Daarbij nog een paar plakjes peperkoek zonder boter voor wat koolhydraten. Totnutoe lijkt het een goed effect te hebben, zowel het gevoel in de benen tijdens de rest van de dag als ook tijdens het trainen een dag later. Komende zaterdag het Rondje (140km) van Vlaanderen en dan zondag eens kijken hoe het voelt..

concorde
Forum-lid

concorde 05 apr 2007 17:47

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 01 April 2007

Ik ben vanmiddag na de mtb wedstrijd van 2,5 uur een 0,5 liter met daarin 60 gram malto-dextrine en 22 gram wei-eiwit (choco smaak) weg gedronken. Dronk heel erg makkelijk weg, alleen het oplossen de avond te voren was een drama. Ik heb wel een half uur staan schudden met die bidon.
Daarna de bidon in de koelkast gezet bij de 2 bidonnen met malto dextrine. 'S ochtends de bidon met eiwitten in aluminiumfolie verpakt en daarna een handdoek erom heen. Ondanks dat de bidon 5 uur in de auto had gelegen die in de zon stond was het nog gewoon koud en dus goed gebleven.

Ben benieuw naar je ervaring. Er wordt in het algemeen een verhouding van 4;1 aangeraden. Jij hebt relatief veel eiwit opgelost. Overigfenbs er bestaat nog steeds veel dicussie ovcer het nut van eiwitten tijdens het koersen (niet erna dat is wel aangetoond).
Ik sprak laatst met iemand die in de spullen handelde en die aangaf dat de extra werking van eiwitten voor het herstel waarschijnlijk wordt veroorzaakt door de extra energie. Je kan net zo goed, of beter extra koolhydraten oplossen. Dit kan het beste met maltodextrines.
Ik heb besloten te proberen wat meer maltdextrines op te lossen. En te wachten op de ervaringen avn anderen met eiwitten tijdens de koers.Ik los zonder problemen 80 gram op in 750 ml, en dit verdraag ik goed.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 05 apr 2007 20:57

Paar bladzijden terug heb ik een studie gepost waarbij bleek dat het effect van eiwit juist niet alleen door de extra calorien kwam....
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

concorde
Forum-lid

concorde 05 apr 2007 21:30

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 05 April 2007

Paar bladzijden terug heb ik een studie gepost waarbij bleek dat het effect van eiwit juist niet alleen door de extra calorien kwam....

OKido. Zijn er mensen met positieve ervaringen van eiwitten tijdens het fietsen??

arnojanssen
Forum-lid

arnojanssen 10 apr 2007 14:20

Afgelopen paasweekend bewees het wei-eiwit met brinta en melk weer hun nut. Zaterdag een pittige Ronde van Vlaanderen gereden, weliswaar de 140 km. Zondag niet gereden (wel een paar uur gewandeld) maar maandagmorgen zat ik om 8 uur op de fiets voor 165km. Dit was een toertocht maar met een pittige finale en toen, ook eerder die tocht, stond ik te kijken van mijn herstel na de Ronde van 2 dagen eerder. Wat mijn benen lieten voelen klopte met bv hartslag en de Ronde dus prima verteerd. de eiwitten hebben hier voor mijn gevoel zeker aan bijgedragen, of het moet een placebo-effect zijn maar dat denk ik niet  Normaal hersteld ik ook goed maar meer wat verderop in het seizoen als ik bv structureel 5 à 6 keer train ipv nu 3, 4 of 5 keer.
Ik zou mijn ervaringen posten dus bij deze. Het zal best iets zeggen maar zal wellicht ook een beetje persoonlijk zijn: verschillende mensen zijn verschillend kapot na training/wedstrijd, herstellen verschillend etc... Hopelijk heeft iemand nog wat aan de info.
Op de vraag in de post hierboven heb ik geen antwoord; gebruik alleen na het fietsen. Tijdesn lijkt me niet heel handig ivm klonteren, snel moeten drinken na bereiding enz.

fiets28
Forum-lid

fiets28 14 sep 2009 23:19

Ik geloof wel in eiwitten, na al dit te lezen, waar kan ik deze nu halen. Wat zijn de juiste merken, producten?

Plaats reactie