Ervaring met staal
Ik weet niet of hij al genoemd is in deze topic, maar enkele van mijn favoriete stalen fietsen komen van de amerikaanse bouwer Steelman Cycles. Hij bouwt zowel carbon als stalen frames. Kijk eens naar een aantal van zijn stalen beauties:
Bike 1, Bike 2, Bike 3, Bike 4, Bike 5.
Na 16 jaar op een stalen racertje - Specialized Allez 1989 - te hebben gereden heb ik vorig jaar uiteindelijk gekozen voor een aluminium racefiets. Wat betreft het framemateriaal zou ik het liefst een stalen of titanium frame hebben gehad, vooral vanwege de duurzaameid van die twee materialen. Ik doe niet mee aan wedstrijden, maar val meer onder categorie toerfietser. Duurzaamheid van het materiaal spelen dan een belangrijker rol dan bij het wedstrijdfietsen lijkt mij. Comfort is ook een aandachtspunt, hoewel ik ergens heb gelezen dat comfort veel meer te halen is uit de wielen en de banden dan uit het framemateriaal.
Uiteindelijk gaf de prijs de doorslag in mijn geval: voor bijna dezelfde prijs van een goede stalen FRAME kon ik een compleet nieuwe aluminium FIETS kopen. Had ik wat meer geld (voorover) dan zou ik voor staal of titanium hebben gekozen.
Bike 1, Bike 2, Bike 3, Bike 4, Bike 5.
Na 16 jaar op een stalen racertje - Specialized Allez 1989 - te hebben gereden heb ik vorig jaar uiteindelijk gekozen voor een aluminium racefiets. Wat betreft het framemateriaal zou ik het liefst een stalen of titanium frame hebben gehad, vooral vanwege de duurzaameid van die twee materialen. Ik doe niet mee aan wedstrijden, maar val meer onder categorie toerfietser. Duurzaamheid van het materiaal spelen dan een belangrijker rol dan bij het wedstrijdfietsen lijkt mij. Comfort is ook een aandachtspunt, hoewel ik ergens heb gelezen dat comfort veel meer te halen is uit de wielen en de banden dan uit het framemateriaal.
Uiteindelijk gaf de prijs de doorslag in mijn geval: voor bijna dezelfde prijs van een goede stalen FRAME kon ik een compleet nieuwe aluminium FIETS kopen. Had ik wat meer geld (voorover) dan zou ik voor staal of titanium hebben gekozen.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
Duell staat bekend om z'n racegeometrie (hoog bracket), ideaal om mee te koersen.
Tegenwoordig levert hij ook frames met een andere geometrie: sloping en comfort.
www.duell.nl
Tegenwoordig levert hij ook frames met een andere geometrie: sloping en comfort.
www.duell.nl
Niets is wat het lijkt..
-
colnagofreak
- Forum-lid HC
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
maurice schreef:Duell staat bekend om z'n racegeometrie (hoog bracket), ideaal om mee te koersen.
Tegenwoordig levert hij ook frames met een andere geometrie: sloping en comfort.
http://www.duell.nl
Werkelijk schitterende fietsen, en gunstig geprijst voor een op maat gemaakt frame met kleur naar keuze!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Als ik de prijzen bekijk die in het artikel in Fiets vermeld staan en die vergelijk met de prijzen van de Britse framebouwers weet ik wel waar ik mijn stalen frames moet halen, bij gerennomeerde Britse firma's als Mercian, Bob Jackson of Dave Yates.
I betaalde bij Bob Jackson voor een stalen maatframe met alle toeters en bellen (randonneur) krap onder de 500 pond (750 Euro) inclusief verzending. Reynolds 631 hoofdbuizen en 725 achter/voorvork. Met lugs hangesoldeerd.
Van de plank met wat minder aansolderen kom je onder de 400 uit. Koop je uit de grootserie van het merk Thorn dan wil de prijs wel eens richting 300 pond zakken.
Van de plank met wat minder aansolderen kom je onder de 400 uit. Koop je uit de grootserie van het merk Thorn dan wil de prijs wel eens richting 300 pond zakken.
Ik kwam vandaag de Viner Fortis tegen. Is een staal frame met carbon voorvork. Is dit een leuke combinatie? Kost rond de 775 euro.
Hij staat hier: http://www.lijtenfietsen.nl/product_inf ... cts_id=827
Lijkt me leuk om deze zelf te gaan opbouwen. Kan iemand mij vertellen of dit een goede keus is??
Hij staat hier: http://www.lijtenfietsen.nl/product_inf ... cts_id=827
Lijkt me leuk om deze zelf te gaan opbouwen. Kan iemand mij vertellen of dit een goede keus is??
Ultra_Ivo schreef:I betaalde bij Bob Jackson voor een stalen maatframe met alle toeters en bellen (randonneur) krap onder de 500 pond (750 Euro) inclusief verzending. Reynolds 631 hoofdbuizen en 725 achter/voorvork. Met lugs hangesoldeerd.
Van de plank met wat minder aansolderen kom je onder de 400 uit. Koop je uit de grootserie van het merk Thorn dan wil de prijs wel eens richting 300 pond zakken.
wat weegt zo een frame eigenlijk?
Met alle respect, Reynolds maakt goede buizen maar zijn qua gewicht en diameter echt niet te vergelijken met lichtgewicht oversized (en sterke) Deda buizen.
Deze buizen zijn in aanschaf duurder en dan is het ook logisch dat zo'n frame duurder is.
Wat niet wil zeggen dat het beter is.
Deze buizen zijn in aanschaf duurder en dan is het ook logisch dat zo'n frame duurder is.
Wat niet wil zeggen dat het beter is.
Niets is wat het lijkt..