Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Op de terugweg......(ouder worden)

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 12 jul 2025 15:57

55 is nog kei jong man! Ik heb er zelf nu 57; da’s pas oud 😉

Maar zonder grappen, het helpt om jong van geest te blijven. Voor mij dan toch. Okay: vier keer de trap op lopen om de wasmand te halen die je de vorige 3 keer had vergeten maar waar vrouwlief je nog een keer subtiel aan herinnerde kost wat meer moeite.
Maar mee zijn met de jeugd en af en toe een potje voetbal met pubers uit ons dorp gaat me nog goed af.
Adversity is the Catalyst of Change

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 12 jul 2025 18:46

ArVee schreef: 11 jul 2025 15:14 Ben van plan om Lake cx 238 schoenen aan te schaffen, die zijn van leer en nog soepeler.
Schijnen heel fijn te zitten.
Ik heb de CX238, na de Carnac "Lemond", de eerste generatie Fizik R1 zijn deze CX238 een goede derde. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 12 jul 2025 19:01

Lcsmet schreef: 12 jul 2025 18:46
ArVee schreef: 11 jul 2025 15:14 Ben van plan om Lake cx 238 schoenen aan te schaffen, die zijn van leer en nog soepeler.
Ik heb de CX238, na de Carnac "Lemond", de eerste generatie Fizik R1 zijn deze CX238 een goede derde. :)
Totaal Off topic ..
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 12 jul 2025 19:34

rene schreef: 12 jul 2025 19:01
Lcsmet schreef: 12 jul 2025 18:46
Totaal Off topic ..
Tja, @Arvee en @Lcsmet zijn net pubers, die houden zich ook niet aan de snelheid met hun fatbikes. 🫨
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

ArVee
Forum-lid

Gebruikersavatar ArVee 12 jul 2025 21:03

Klopt off topic, het spijt me.
Bikers are not alone

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 13 jul 2025 19:06

Komende week tik ik de 63 aan. Eigenlijk wel m'n hele leven in meer of mindere mate lekker en competitief aan sport gedaan. Weliswaar niet op topniveau, maar daarom heb ik niet minder lol gehad en was ik bij tijd en wijle best trots op m'n eigen prestaties. Inmiddels ben ik toch al zeker een jaartje of 25 op de terugweg, althans fysiek dus. In m'n koppie kan ik me nog steeds wel motiveren om een fietser welke een paar honderd meter voor me fietst proberen binnen te hengelen. Soms lukt dat, andere keer is dat doel wat te hoog gegrepen.

Daarnaast kijk ik nog wel graag naar m'n gemiddelde snelheid. Niet dat die nu nog wereldschokked is. 28 km/pu gemiddeld over een ritje van 2 uur. Bij goed weer, en liefst de wind niet te hard en uit de goede hoek fiets ik de 60 km dan nog binnen de twee uur. Wat afstanden betreft ben ik op de fiets geen veelvraat. Ook nooit geweest trouwens. Meestal doe ik ritjes van tussen de 55 en 65 kilometer. Dat was in m'n tijd dat ik skeelerde (25 jaar geleden) wel anders. Elk jaar een 200 kilometer rijden en 1 maal het ijselmeer rond gereden in 1 dag (272 km).

En waar merk ik aan dat ik aan het terugkijken ben. Uiteraard een lagere snelheid, lagere hartslag, langere hersteltijden. Ook werkt m'n rug niet echt meer mee. Artrose onder in de rug en een heel aantal tussenwervelschijvenb die niet geweldig meer zijn. Een jaar of 12 geleden een ablatie gehad nadat ik hartritmestoornissen kreeg. Die ablatie heeft heel aardig geholpen, maar de rikketik is nooit meer helemaal hersteld.

Maar ondanks dat wat ik hierboven heb geschreven, kan ik enorm genieten van alles wat ik nu nog doe. Of dat nu is dat ik een gemiddelde van boven de 30 aantik, of dat ik halverwege m'n ritje stil sta en afstap om te kijken naar het uitzicht over de Waddenzee of om te kijken naar een leuk vogeltje. Op deze manier wil ik nog wel een jaartje of 20 m'n rondjes blijven rijden.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 13 jul 2025 20:36

@razenderoeland : kon gedeeltelijk mijn verhaal zijn. Alleen ben ik 57 : in 2013 katheter ablatie gehad ivm ritmestoornissen. Gelukkig qua hartslag volledig hersteld. Nu kan ik nog regelmatig een HR ophoesten van 180-185 bij flinke inspanning.

Wel net als jij een jaar of 25 op retour. Wel al een prima jaar voor mij : Ventoux vanuit Bedoin gedaan. Rando La Marmotte afgevinkt, en tot nu toe 4K km gedaan.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Hamko
Forum-lid

Hamko 24 jul 2025 10:45

woensdagochtend vier mannen tussen de 70 en 76 rijden hun rondje. Paar uurtjes 70 km en ja, we zien de gemiddelde snelheid dalen. Een paar jaar geleden tikten we de 28 gemiddeld nog aan. Nu hebben we het er niet meer over, stiekem zien we wel dat het soms nog maar 25 is. Gevoel van inspanning blijft gelijk en het genieten ook. Het voelt goed om lekker in beweging te zijn, dus teruggang ja wat cijfertjes betreft en nee we denken dit nog jaren vol te houden. Totdat de snelheid zodanig is gedaald dat we gaan omvallen.

fgrs
Forum-lid

Gebruikersavatar fgrs 28 jul 2025 09:05

Ben vorige maand 60 geworden.
De vorige jaren zei ik telkens tegen mijn fietsmaat (die 15 jaar jonger is) "ik word oud" omdat het allemaal wat lastiger werd.
Sedert februari beginnen diëten en nu 18 kg kwijt (van 103 naar 85)

Mijn beste fietsperiode ooit 😁
Al mijn klim pr's gaan er moeiteloos aan zonder er speciaal voor te rijden ( en verbetering pr op lagere hartslag dan voorheen)
De pijntjes nek, schouder, rug blijven wel en worden niet beter maar het klimmen gaat uiteraard veel beter.

Dit seizoen nog geen enkele keer gezegd "ik word oud".
Zou kunnen dat ik volgend jaar weer in dat stramien zit eens al mijn pr's verbeterd zijn 😁

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 28 jul 2025 09:42

Weer een fietsmaatje dat om gezondheid z'n fietsen heeft verkocht..................

De jongens waar ik wel eens een klassieker of een serieuze col mee gereden heb wordt steeds dunner. Er zijn er inmiddels een paar dood (ook door fietsongelukken) en het aantal dat stopt met fietsen groeit rap...............
Fijn dat ik zelf nog van alles kan maar als ik er een bel en te horen krijg: "nee dat wordt hem niet meer..............." ......"zelfs m'n fietsen verkocht"
Dat zijn berichten die ik toch slecht weg kauw.

En van degene die hun fiets nog niet weg heeft gedaan ligt bijna een ieder in de ziekenboeg met gebroken benen, zware hersenschudding, nare ziektes..............

Als ik morgen ineens dood neerval is jammer maar heb ik zelf geen last van. Maatjes zien aftakelen is echter een onderdeel in het leven wat ik toch slecht beheers.
En ga wel heel veel op ziekenbezoek............

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 28 jul 2025 09:54

Gastheerg schreef: 28 jul 2025 09:42 Weer een fietsmaatje dat om gezondheid z'n fietsen heeft verkocht..................

De jongens waar ik wel eens een klassieker of een serieuze col mee gereden heb wordt steeds dunner. Er zijn er inmiddels een paar dood (ook door fietsongelukken) en het aantal dat stopt met fietsen groeit rap...............
Fijn dat ik zelf nog van alles kan maar als ik er een bel en te horen krijg: "nee dat wordt hem niet meer..............." ......"zelfs m'n fietsen verkocht"
Dat zijn berichten die ik toch slecht weg kauw.

En van degene die hun fiets nog niet weg heeft gedaan ligt bijna een ieder in de ziekenboeg met gebroken benen, zware hersenschudding, nare ziektes..............

Als ik morgen ineens dood neerval is jammer maar heb ik zelf geen last van. Maatjes zien aftakelen is echter een onderdeel in het leven wat ik toch slecht beheers.
En ga wel heel veel op ziekenbezoek............
Het ergste van ouder worden is het verlies om je heen van familie, vrienden en kennissen. 😢
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 28 jul 2025 11:39

Ondanks een stuk jonger snap ik dat voor zoverre dat kan.

Mijn oma had er ook het meeste moeite mee dat ze familie en vrienden dood zag gaan of ernstig beperkt. Ze zei altijd dat vind ik het ergste, als je 20 bent denk je dat te snappen, maar je voelt er nog niets bij, als je ouder wordt komt dat wel.

Voor waar je er invloed op hebt is gezond blijven toch het cliché.

Mijn zoon nu 16 ging ik afgelopen week mee fietsen. Hij sport wel maar fiets niet veel. Na 2u30 minuten nog even een sprintje hij op mijn MTB ik op mijn racer.
Hij bleef er gewoon 20 seconden naast haha, nu ben ik niet de beste sprinter, maar 20 seconde 800watt op de racert is ook niet heel slecht met 80 kilo en er dan met een MTB naast blijven is best wel knap na twee en half uur. Op naar Oostenrijk einde van de week.

Heel gaaf en mooi natuurlijk als het je eigen zoon is, maar je wordt wel met je neus op de feiten gedrukt

Plaats reactie