Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 611
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 08 apr 2020 18:58

daniel1975 schreef: 08 apr 2020 18:35 Wat die buitendiscussie nog extra interessant maakt zijn wat zaken uit de gesprekken in Den Haag vandaag. “Hele grote kans dat je veel minder ziek wordt van een paar virusdeeltjes op een winkelwagen dan 2 uur in een warme kerk”.
Hoe ziek kun je dan worden van een paar ronddwarrelende virusdeeltjes in de open lucht........?
Het gaat er volgens mij niet zo zeer om hoe ziek je eventueel wordt als je buiten het virus oploopt, maar een ieder die het virus krijgt kan het ook weer doorgeven aan een ander. Dus als jij het oploopt kan je het weer doorgeven aan bijvoorbeeld je partner en/of kind(eren), die het weer verder kunnen doorgeven. En bij virussen kan de groei exponentieel zijn als je geen goede maatregelen treft.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 08 apr 2020 19:28

Mijn indruk is dat een combinatie van oorzaken oneigenlijk gebruikt wordt om tot de maatregel als de weekendafsluiting voor 'dagtoeristen' in het Heuvelland te komen.
De genoemde overlast in het Heuvelland herken ik al te goed. En zoals hierboven gesteld, en in de Limburger genoemd, vooral motorrijders die te snel, gevaarlijk en met te veel lawaai TT-Assen aan het spelen zijn.

Dat andere recreanten ook tot overlast en gevaar aanleiding kunnen geven is me bekend: groepen racefietsers, vaak non-locals (op hun Randstaddialect afgaand) die even de racemeneer gaan uithangen, zich niet houdend aan verkeersregels, focusserend op hun stravasegmentjes, zich schuldig maken aan gevaarlijk gedrag, geschreeuw en bermvervuiling is laakbaar. Maar denk dan ook aan de quads (waarom zijn die dingen niet gewoon verboden?), de old-timerritten, de groepsritten met kwalmende mengsmering-tweetakt Zündapps/Kreidlers, de (huur)scooterritten, de cabriotours en wat dies meer zij.

Te veel, soms, voor het Heuvelland.
Handhaven (ik zie een shredder voor me) is hier een maatregel en toegang reguleren. Nu is handhaven in Nederland inmiddels een vies woord geworden.

In de Eifel zijn veel wegen in het weekend voor motoren gesperrt en daar wordt gehandhaafd.

Om nu in een reflexactie het gehele Heuvelland af te sluiten, ook voor de eenzame fietser die in ongeveer zijn achtertuin fietst, de broodnodige vitamine D absorberend na weer een week thuiswerken, zonder enige overlast te bezorgen, gaat mij te ver; los van de willekeur: als ik 1 km over die grens zou wonen, zou ik wel de gehele dag in het Heuvelland kunnen touren. Of als ik vrienden of kennissen die in het Heuvelland wonen een bezoek wil brengen (iets afgeven met inachtneming van de 1,5 m) kan dat wel.

De argumentatie dat ik ook ergens anders kan gaan fietsen is een drogreden, want immers zou men om deze reden alle weekenden het Heuvelland kunnen afsluiten.

Deze maatregel heeft met corona weinig van doen maar het was een mooi argument.

Ter geruststelling: het genoemde 'overlastweekend' was in naar Venlo v.v. (erg saai, maar toch wel een paar mooie stukjes langs de Maas gezien) en ik heb zeker niet aan de overlast bijgedragen ;)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16380
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 apr 2020 23:13

Afgelopen zondag was het hier op dit mooie stukje langs de Maas toch goed druk. Niet dat ik mij er zorgen om maak want ik ben heel het gedoe ondertussen kotsbeu. Er wordt alleen nog maar geklaagd, alle vrijheden worden afgepakt, het liefst willen ze heel de privacy wetgeving overboord kieperen en 'big data' bedrijven cirkelen als aasgieren boven onze hoofden om de anderhalve meter maatschappij voor ons in te gaan richten.
Ik maak mij meer zorgen om de toekomst van mijn kinderen dan om mijn ouders, schoonouders en vrienden met overgewicht.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8953
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 apr 2020 07:57

Goed samengevat Ernie, en precies hoe ik erin sta. Ben tevens zeer sceptisch over het nut van die 1m50 wanneer het om buitensituaties gaat. Ja, de ziektecijfers gaan de goede kant op, maar er is nou niet bepaald een RCT uitgevoerd voor dit extreme experiment.
Heel de maatschappij ging los op mensen die drie weken geleden "massaal" naar het strand gingen. Maar van een piek in ziekenhuisopnames twee weken later was totaal geen sprake. Sterker nog, op dat moment zette de daling juist in.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38162
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 apr 2020 08:35

Haha, dat argument had ik ook al opgevoerd. Waar is de piek na dat drukke weekend?
Less is bore

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3088
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 09 apr 2020 08:49

Incubatietijd is 3 tot 14 dagen,

Ik denk, maar ben geen viroloog zoals jullie allemaal, dat de ernstigere gevallen eerder symptomen zullen vertonen dan die veertien dagen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3125
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 09 apr 2020 08:55

Misschien omdat de risicogroep zich hier niet liet zien? Of dat mensen met ziekteverschijnselen zich ook niet tussen de mensen hebben gemengd. Vooral dat laatste lijkt mij belangrijker dan een app. Aan een waarschuwing achteraf heb je zelf niet zo veel. Het helpt misschien alleen tegen verdere verspreiding.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8501
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 apr 2020 09:01

Dat laatste is het nu juist. Als je uiteindelijk weet dat je het virus bij je draagt blijf je binnen. Dus draag je het niet meer over.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8953
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 apr 2020 09:28

mackersv2.0 schreef: 09 apr 2020 08:49 Incubatietijd is 3 tot 14 dagen,

(...)
Precies, dan zou je toch een piek in ziekenhuisopnames verwachten 1 tot 3 weken na dat weekend?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 09 apr 2020 09:50

In Groningen word niks afgesloten. Die halve kip en paardenkop op de fiets zie je niet eens in het landschap :-)

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 09 apr 2020 10:31

Gisteren zag ik Kees van der Staaij. Op TV, tijdens de presentatie van Jaap van Dissel. Hij maakte zich zorgen over de drukte bij tuincentra en doe-het-zelf zaken. Geen woord over de besmettingsgevallen in met name de kerkgemeenschappen, waarbij de oudste Corona-patient ter wereld zojuist genezen was verklaard. 107 jaar, van Goeree-Overflakkee. Afijn, het kan verkeren.

PS. Fiets veilig, fiets alleen. Was je handen, en houd afstand. 1,5 m in het kielzog is bij lange na niet genoeg (ref Bert Brocken TU Eindhoven).

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16380
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 apr 2020 11:01

Ik zag een folder van een bouwmarkt waarvan ik de naam niet zal noemen (begint met een P en eindigt op raxis) met een bon voor 25% korting, alleen in het paasweekend. Dat vind ik er dan weer net over. Voor de rest vind ik het allemaal overdreven.

Ik erger mij ook aan de vele bekeuringen die worden uitgedeeld. In eerste instantie zou beboeten een middel zijn om hardnekkige overtreders aan te kunnen pakken. Nu hoor en lees ik overal verhalen waar in mijn optiek een waarschuwing prima had volstaan. Helaas kiest de politie (bij gebrek aan andere zaken) ervoor om voor iedere scheet die je op anderhalve meter afstand kunt ruiken een boete te geven.
Campagnolo Ultra Dork

Gesloten