Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

DDX
Forum-lid HC

DDX 10 jan 2018 11:31

havana schreef: 10 jan 2018 10:26 @JoostG Dank voor het advies. Enige nadeel van de Chicken is dat deze niet Di2 compatible is. Maar dat krijg ik denk ik wel voor elkaar.
Geen idee hoe ze dat niet di2 compatibel dan bedoelen.
Want als je mechanisch kan monteren kan je ook di2 monteren ?
@ DDX

Wat is jouw setup nu precies? En waarom afgestapt van SRAM?
Kon niet helemaal wennen aan double tap van sram.
Zeker omdat ik op 2 andere fietsen di2 heb, wat zoveel makkelijker schakelt.
(en afstelt)
Ook hoe kabel naar achterderailleur loopt is niet helemaal optimaal bij velobuild frame.
Onder bottombracket zit klepje waar best wat vuilophoping zit wat dan bij kabel komt. (flinke lading zand bij mij)
En issue die ik had bij kabeldoorvoer dopje :
DDX schreef: 03 nov 2017 19:51 Vorig weekend kon ik opeens niet meer schakelen met achterderailleur.
Eerst leek er weerstand te zijn en toen kon ik weer schakelen maar gebeurde er niets.
Bleek kabel in shifter losgeschoten te zijn, helaas ook iets van plastic afgebroken waar kabel in vast zat. (gelukkig niet al te erg want doet het nu weer prima)

Flink lopen klooien en bleek uiteindelijk shifterkabel ingevreten te zijn bij kabeldoorvoer dopje (of hoe je zo'n ding ook noemt)
Soort van ijzerzaag effect waardoor kabel vastgelopen was.
Nu ander dopje van shimano die ik had liggen op buitenkabel gedaan, waardoor binnenkabel klein stukje liner heeft als hij frame in gaat.
En ook buitenkabel iets groter gedaan nu bij achterderailleur.

Even tip dus aan mensen met soortgelijk frame om even te controleren.
Plastic in shifter was beschadigd en kabel is er later nogmaals uitgeschoten tijdens het fietsen.
Had er dus geen vertrouwen meer in en alles bij elkaar opgeteld dus maar besloten om di2 te monteren.

Vorige week gemonteerd, setup is nu :
R8070 shifters (ultegra)
R8070 remklauwen
M8050 achterderailleur
Quarq xx1 met 42 voorblad
SRAM 11-36 cassette

en geen voorrderailleur, beide shifters ingesteld dat ik achterderailleur kan schakelen
en ook handig dat de shifters knopje bovenop hebben waarmee ik scherm op wahoo kan bedienen(pagina kan wisselen)

Kwa looks ook flinke vooruitgang van sram force naar shimano di2 shifters.
En bleeden ging ook veel makkelijker.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 jan 2018 11:39

Maar jij had dus geen problemen met de SRAM schijfremmen?

Want ik vind double tap persoonlijk wel heel fijn schakelen.

hotrod
Forum-lid

Gebruikersavatar hotrod 10 jan 2018 11:41

Check this:

the Lindarets x Wolf Tooth Tanpan brings the range and security of Shimano mountain rear derailleurs to Shimano-equipped drop-bar bicycles. 

Het gaat om een converter die het mogelijk maakt om Shimano mtb rd's te bedienen met een Shimano road shifter.

DDX
Forum-lid HC

DDX 10 jan 2018 11:44

havana schreef: 10 jan 2018 11:39 Maar jij had dus geen problemen met de SRAM schijfremmen?

Remmen ging prima met de sram klauwen, maar dat gaat ook prima met de shimano klauwen.
Shimano klauwen hebben wel iets meer ruimte heb ik het idee.
Bij sram moest ik aantal keer bouten loshalen om de schijven vrij te laten lopen.
Bij shimano was het klauwen op frame zetten wielen erin en er liep niets aan.

Schijven waren van begin af al shimano trouwens. (voor 160mm, achter 140mm)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 jan 2018 11:50

hotrod schreef: 10 jan 2018 11:41 Check this:

the Lindarets x Wolf Tooth Tanpan brings the range and security of Shimano mountain rear derailleurs to Shimano-equipped drop-bar bicycles. 

Het gaat om een converter die het mogelijk maakt om Shimano mtb rd's te bedienen met een Shimano road shifter.
Dus dan pak ik bijv. Ultegra shifters (hydraulisch) + MTB achterderailleur + zo'n converter.

Waarom niet gewoon een R8000 AD trouwens? De lange kooi heeft ook een bereik tot 39T ?

DDX
Forum-lid HC

DDX 10 jan 2018 11:51

havana schreef: 10 jan 2018 11:50 Dus dan pak ik bijv. Ultegra shifters (hydraulisch) + MTB achterderailleur + zo'n converter.

Waarom niet gewoon een R8000 AD trouwens? De lange kooi heeft ook een bereik tot 39T ?
Geen clutch.
Als je gewoon wat gravelpaadjes neemt zal je er niet zo snel last van hebben.
Maar echt onverhard met boomtakken ed grotere kans dat je ketting eraf vliegt.

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 10 jan 2018 17:35

havana schreef: 10 jan 2018 11:39 Maar jij had dus geen problemen met de SRAM schijfremmen?

Ik heb de force 1x11 met schijfemmen. En met de schijfremmen is niets mis. Volgens mij zijn de negatieve ervaringen vooral met de (goedkopere) Avid remmen. Ben overigens erg tevreden over de gehele set. Vind het erg fijn schakelen. Fijner dan mij mechanische ultegra.
o'7o

mvalkier
Forum-lid

mvalkier 10 jan 2018 17:41

Douglas schreef: 10 jan 2018 17:35

Ik heb de force 1x11 met schijfemmen. En met de schijfremmen is niets mis. Volgens mij zijn de negatieve ervaringen vooral met de (goedkopere) Avid remmen. Ben overigens erg tevreden over de gehele set. Vind het erg fijn schakelen. Fijner dan mij mechanische ultegra.
Ik vond de remmen die bij mijn Force 1 setup hoorde rijdende huilbuien, mijn god wat maakt die dingen een herrie, droog of nat, ingeremd of niet. Nu met de eTAP Red HDR remklauwen die ik heb er op heb zitten is de boel stil, droog en nat. Ik heb van de week even de remvoeringen uit de Force 1 remmen geplaatst om te kijken of het nu echt aan die nieuwe klauwen ligt. Wat mij betreft wel.
Cervelo S3 en een Open U.P.

DDX
Forum-lid HC

DDX 10 jan 2018 20:42

Zowel sram force als shimano ultegra klauwen (icm shimano schijven) valt geluid best mee.
Alleen als wegen nat zijn piepen ze soms beetje als je remt. (tot schijven droog zijn)
En als je van het strand afkomt loopt alles even lekker aan voor een paar km.

Maar velgremmen icm regen/rotzooi op de wegen maken een veel naarder geluid.

BramH
Forum-lid

BramH 11 jan 2018 13:25

Ik wil m'n gravelracer inzetten in Nederland voornamelijk. Heuvelrug, Veluwe etc. Wat voor een overbrenging zouden jullie adviseren. 42 x 11-28, 44 x 11-28? Met een 1x11 setup ga ik zelf liever niet meer richting de 11-36 en groter en denk ook niet dat het nodig is op het vlakke land .

DDX
Forum-lid HC

DDX 11 jan 2018 14:29

Tja dat is erg persoonlijk natuurlijk.
Ik gebruik de 36 eigenlijk nooit, maar het is wel prettig om wat lichter te kunnen schakelen als je leuk bultje hebt of wat zand(/stand) waar je wat hogere cadans wilt trappen.
Daarom heb ik gekozen voor 42 icm 11-36 (waarvan ik de 28 en 32 nog wel regelmatig gebruik)

w1ll14m
Forum-lid

w1ll14m 11 jan 2018 23:57

BramH schreef: 11 jan 2018 13:25 Ik wil m'n gravelracer inzetten in Nederland voornamelijk. Heuvelrug, Veluwe etc. Wat voor een overbrenging zouden jullie adviseren. 42 x 11-28, 44 x 11-28? Met een 1x11 setup ga ik zelf liever niet meer richting de 11-36 en groter en denk ook niet dat het nodig is op het vlakke land .
Ik rij met 40 x 11-25/26 rond in Brabant (short-cage derailleur, geen clutch, wel ketting-guide voor). Een 11-28 zou voor mij voldoende zijn op de Veluwe op onverhard terrein.

Zodra er meer dan een 28 achter nodig is, dan, voor mij, liever als binnenblad voor, en inclusief voorderailleur; de stappen tussen de tanden worden wel erg groot.

William

Plaats reactie