Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2023

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 apr 2023 16:20

Ernie C. schreef: 12 apr 2023 14:28 Tot begin 2022 had Wout op de weg het mooiere palmares.
Mwoa.,
2018:
Mathieu 13 koersdagen, 5 maal winst (plus 1 klassement) 655 UCI punten (en 391 PCS)
Wout: 26 koersdagen 1 maal winst (plus 1 klassement) 917 UCI punten (en 551 PCS, van procycling stats)

2019:
Mathieu 31 koersdagen, 10 maal winst (plus 1 klassement) 2205 UCI punten, 1337 PCS
Wout 31 koersdagen, 5 maal winst. 1283 UCI punten, 582 PCS

Ik zou dus eigenlijk zeggen dat juist in het begin dat ze naar de weg kwam, Mathieu als een raket uit de blokken ging. Vooral met sprints op NKs, en ritten in Noorwegen en Engeland.

Vanaf 2020 (incl de rug van Mathieu), zou ik Wout de overhand geven. Die ontwikkelde door, en is goed op de 1 dags klassiekers, maar ook in de tour. Met als hoogtepunt natuurlijk een bergrit winnen, en de sprint in Parijs in dezelfde tour ;-).

Pas nu in 2023 zien we wat van de oude Mathieu terug, vind ik. Maar het lijkt iets bedachtzamer, qua aantallen koersen en koerstactieken. Wout lijkt me nog altijd de completere renner. En in de ploeg kan Mathieu heel goed de lead out doen. Wout is meer nog een allround superknecht, die de klassementsmannen kan bijstaan tot ver in het hooggebergte. Dat is gewoon anders. En naar mijn mening kán je beide renners de betere vinden van de ander, afhankelijk van welke statistiek je pakt of vanuit welk blikveld je naar renners kijkt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 12 apr 2023 16:26

Ernie C. schreef: 12 apr 2023 14:28
fiedoo schreef: 12 apr 2023 13:47 Wout de betere? Als je hun onderlinge confrontaties vergelijkt is mathieu de betere. Maar bij mathieu is het wel dikwijls alles of niets. Wout is toch ergens veelzijdiger maar misschien is dat juist zijn nadeel. Is het bvb aangewezen dat hij maanden op de teide in tenerife gaat trainen om te kunnen knechten in de bergen van de tour?
Goed zijn in de Tour heeft hem veel gebracht wat Mathieu nog niet heeft kunnen bereiken. Dat lijkt mij een goede zet en het moet een goed voorjaar niet in de weg zitten.

Tot begin 2022 had Wout op de weg het mooiere palmares. Eén pechvoorjaar voor Wout en één superseizoen, met net de verkeerde pech voor Wout later, zijn de kaarten anders geschud, maar ook dat kan de komende jaren weer omkeren.

De rekening wordt hopelijk voorlopig nog niet opgemaakt. Laat ons nog naar een jaar of 5 van deze strijd genieten.
Toch ook niet vergeten de prachtige tourweek van mathieu toen hij de tour verliet voor de OS en de rugroblemen er na door zijn val. T zijn 2 kleppers maar de grote doelen van wout zijn de rvv, p-r en het WK en daar heeft hij nog geen enkele van gewonnen. En ik denk bij een ploeg die vooral om hem draait dat die overwinning er wel al gekomen was. Volgens mij zou hij beter wat minder voor het klimmen in de cols trainen, heeft voor de kasseiklassiekers geen nut en goede knechten voor de rondes zijn er bij jumbo genoeg. Ook lbl niet rijden is een fout, daar maakt hij grote kans om te winnen in de huidige versie.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 12 apr 2023 16:38

@mark veenstra: volledig akkoord met jou.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 12 apr 2023 17:30

Kleine rondjes leveren punten op maar weinig status.

Tot de coronabesmetting vorig voorjaar was de score in de grote eendagskoeren bijna gelijk met een licht voordeel voor Mathieu. Wout kon daar wel 6 ritten in de Tour tegenover zetten, Mathieu maar eentje.

Vorig seizoen zou je zelfs de RVV en een rit in de Giro nog kunnen wegstrepen tegen drie tourritten, groen en nog wat ritten in Parijs-Nice en de Dauphine, inclusief groene truien.

Mathieu plaatst dit seizoen één flinke demarrage en Wout word direct opgegeven.

Natuurlijk ontbreken juist die monumenten op het Palmares van Wout maar hij zou pas moeten gaan oogsten vanaf 2022. Als je dan 3 van de 4 kansen pech hebt en 1x tegen een geweldige Pogacar staat, kun je ook niemand iets kwalijk nemen. Er komen nog meer kansen.
Campagnolo Ultra Dork

i-mac

i-mac 12 apr 2023 18:09

Nog beelden uit Paris - Roubaix. Soms toch hallucinant om zien.

https://www.facebook.com/watch/?v=923323188918149

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 12 apr 2023 18:33

Dat zeg ik ook, laat wout p-r winnen, wat zeker kon, en hij is koning. Nu wordt hij neergehaald. Beiden vergelijken is moeilijk obv hun overwinningen. Ze zijn totaal anders, wel worden 2 overwinningen in gent-wevelgem(dus eigenlijk 1 🙄)en de overwinning van wout in agr wel eens vergeten en zijn talrijke "net niet " prestaties. Wie denkt dat mathieu ooit een grote ronde winnaar, of zelfs dauphine- of ronde van zwitserlandwinnaar zal worden droomt. Dat heeft wout wel in zich.
Laatst gewijzigd door fiedoo op 12 apr 2023 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 12 apr 2023 18:45

Wat renners vergelijken betreft. Een ding is zeker merckx zijn erelijst is ongeevenaard maar was de roger beter dan van looy? Was hinault beter dan indurain, boonen beter dan museeuw? Waren armstrong zijn zeges onbesproken gebleven waar zou je die geplaatst hebben? Waar plaats je froome? Wie is de beste veldrijder aller tijden,Nys? Liboton?Erik de vlaeminck? Als mathieu voortdoet zal er geen twijfel meer zijn denk ik. Wie is de beste klimmer aller tijden? Pantani? Van impe? Gaul? Boonen? 🥴Enz...

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 12 apr 2023 20:12

bartdr schreef: 12 apr 2023 14:51

Volgens mij is de grootste factor dat Van Aert dan een keer zijn grootste piek niet in de tour plant, maar wie zijn wij om zoiets in zijn plaats te beslissen...? Als ik 2weken voor een WK in de pers lees dat Zeeman spreekt over dat Van Aert "voldoende goed" zal zijn om te presteren op een WK maar niet 100%, dan denk ik ook "dan zal het moeilijk worden om wereldkampioen te worden". Eigenlijk toch ook een beetje eigen "schuld" dan? Of misschien gewoon een teken dat voor Van Aert (of de ploeg) de tour gewoon het grootste doel van het jaar is.
Ik vind dit verschrikkelijk, dat iemand met zo'n uitzonderlijke capaciteiten zo met zijn talent omgaat. Wat een verspilling.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 12 apr 2023 20:23

Was hinault beter dan indurain,….?
Jazeker!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 12 apr 2023 21:06

MvdP lijkt soms maar wat te doen overdreven gezegd. Dat vond ik afgelopen winterperiode soms ook.
Maar hij is vooral mentaal ook heel sterk en heeft gewoon minder last van druk dan VA.

Vdp oogt toch meer in control dan VA.
Al heeft het ook wel iets met explosiviteit te maken dat heeft vdp net wat meer.
En zondag hebben we het ook niet tot het einde gezien, al vond ik VA wat wild, juist wat vdp eerst wat meer had.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 12 apr 2023 23:54

Iemand vandaag ook nog koers meegekregen? Al dat gezever over die twee kanjers, vandaag hadden we een verse Ier die net ietsje te veel met zijn krachten smeet om uiteindelijk te winnen.

Leuke gast voor de toekomst hoor!!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 13 apr 2023 07:10

Enzzo schreef: 12 apr 2023 20:23
Was hinault beter dan indurain,….?
Jazeker!
Idd, en nog zo geen klein beetje. Hij deed Merckxiaanse dingen.

Plaats reactie