Mwoa.,
2018:
Mathieu 13 koersdagen, 5 maal winst (plus 1 klassement) 655 UCI punten (en 391 PCS)
Wout: 26 koersdagen 1 maal winst (plus 1 klassement) 917 UCI punten (en 551 PCS, van procycling stats)
2019:
Mathieu 31 koersdagen, 10 maal winst (plus 1 klassement) 2205 UCI punten, 1337 PCS
Wout 31 koersdagen, 5 maal winst. 1283 UCI punten, 582 PCS
Ik zou dus eigenlijk zeggen dat juist in het begin dat ze naar de weg kwam, Mathieu als een raket uit de blokken ging. Vooral met sprints op NKs, en ritten in Noorwegen en Engeland.
Vanaf 2020 (incl de rug van Mathieu), zou ik Wout de overhand geven. Die ontwikkelde door, en is goed op de 1 dags klassiekers, maar ook in de tour. Met als hoogtepunt natuurlijk een bergrit winnen, en de sprint in Parijs in dezelfde tour
Pas nu in 2023 zien we wat van de oude Mathieu terug, vind ik. Maar het lijkt iets bedachtzamer, qua aantallen koersen en koerstactieken. Wout lijkt me nog altijd de completere renner. En in de ploeg kan Mathieu heel goed de lead out doen. Wout is meer nog een allround superknecht, die de klassementsmannen kan bijstaan tot ver in het hooggebergte. Dat is gewoon anders. En naar mijn mening kán je beide renners de betere vinden van de ander, afhankelijk van welke statistiek je pakt of vanuit welk blikveld je naar renners kijkt.