Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

richard84
Forum-lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 06 apr 2023 14:20

Critic schreef: 06 apr 2023 11:55 Zou toch ook leuk zijn als join ergens je progressie onthoud. Dat je kunt terugvinden hoe je join score vorige zomer was..
Klopt, dat heb ik ook zitten zoeken in de app!

Ik heb niet veel nodig, gewoon een grafiekje met m'n Join score van toen tot nu.

Maar als we dan toch brainstormen, wellicht daaronder een balkje met welk trainingschema ik op dat moment deed, hoeveel uur per week, en hoeveel workouts ik daadwerkelijk uitvoerde/skipte (per week, per maand, per centage oid)

Het kan gewoon heel erg lijken op wat we nu hebben voor traingsplan, een lijntje met je level, een balkje met je uren. Zoiets.

Fijn dat Join hier meeleest 😉

Harry1968
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 sep 2011 15:03

Harry1968 07 apr 2023 08:24

Deze week de nieuwe work-out functie gebruikt om direct je trainer aan te sturen. Het werkt perfect en ook het scherm is overzichtelijk en geeft alle informatie. Toch mis ik 1 knop en dat is de Bias-knop (uit Zwift communicator) om tijdens de workout de belasting even een paar procent aan te passen. Komt die nog in een volgende release?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12835
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 apr 2023 09:26

Ik kwam er pas na drie seizoenen zwift achter dat die er zat, maar dat is wel fijn inderdaad!
Soms wil ik ook ff net wat bijstellen.

Yohost
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2023 19:45

Yohost 08 apr 2023 11:46

Ik ben al tijdje aan het trainen met Amstel gold schema, gaat super goed.
Nu zag ik voor het eerst dat ik 2 opeenvolgende dagen een training had.
Vandaag 2u en morgen 4,5 uur.
Opzich niks mis mee want daarna week rust.

Ik exporteer dus vandaag de workout, ga trainen en zie ineens dat de training van morgen in 2u is verandert.
Daarna dinsdag een training van 4u...😬

Waarom is dit zo ineens spontaan aangepast door Join zonder dat er nieuwe data van mij af gekomen is?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 10 apr 2023 07:38

Yohost schreef: 08 apr 2023 11:46 Ik ben al tijdje aan het trainen met Amstel gold schema, gaat super goed.
Nu zag ik voor het eerst dat ik 2 opeenvolgende dagen een training had.
Vandaag 2u en morgen 4,5 uur.
Opzich niks mis mee want daarna week rust.

Ik exporteer dus vandaag de workout, ga trainen en zie ineens dat de training van morgen in 2u is verandert.
Daarna dinsdag een training van 4u...😬

Waarom is dit zo ineens spontaan aangepast door Join zonder dat er nieuwe data van mij af gekomen is?
Wat is er precies gebeurd? Is de training van morgen (nu gisteren dus, maar je snapt wat ik bedoel) aangepast nadat je je training had gedaan, of ervoor al?

Yohost
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2023 19:45

Yohost 10 apr 2023 21:13

Ervoor al.
Ik opende zaterdagochtend de app en zag ineens dat de training aangepast was.
Dit terwijl er vrijdagavond nog stond 4,5u training voor zondag.
In de tussentijd heb ik dus geen data aanpast of ritten gedaan.

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 10 apr 2023 21:32

Join importeerde eerst altijd mijn trainingen vanuit strava, de laatste dagen komen de trainingen uit garmin maar neemt dan ook de tijd mee dat je stil hebt gestaan voor een brug. Hierdoor is de gemiddelde hartslag etc lager. Niks veranderd qua koppelingen van de apps...

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 10 apr 2023 22:01

Yohost schreef: 10 apr 2023 21:13 Ervoor al.
Ik opende zaterdagochtend de app en zag ineens dat de training aangepast was.
Dit terwijl er vrijdagavond nog stond 4,5u training voor zondag.
In de tussentijd heb ik dus geen data aanpast of ritten gedaan.
Join zal niet zonder input je trainingsschema veranderen, dus er moet wel degelijk iets veranderd zijn. Dat kan ook zijn dat er iets bijvoorbeeld nog feedback openstond van een week geleden, dus een training die niet van feedback voorzien was. In dit geval wordt na een week deze workout als "niet uitgevoerd" beschouwd. Kan zoiets hier aan de hand zijn?

Er zijn ook geen regels veranderd in de afgelopen week, dus dat kan hier niet de oorzaak zijn.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 10 apr 2023 22:06

Xheanortx schreef: 10 apr 2023 21:32 Join importeerde eerst altijd mijn trainingen vanuit strava, de laatste dagen komen de trainingen uit garmin maar neemt dan ook de tijd mee dat je stil hebt gestaan voor een brug. Hierdoor is de gemiddelde hartslag etc lager. Niks veranderd qua koppelingen van de apps...
Klopt. Hier gaan we wel iets aan veranderen, om de echt grote pauzes eruit te halen. Echter, de tijd dat je stilstond voor een brug telt stiekem natuurlijk wel mee voor je trainingseffect. Je hebt daar uitgerust (of het nou vrijwillig was of niet) en dus is je gemiddelde hartslag/vermogen/snelheid logischerwijs ook lager.

De reden dat JOIN nu ook uit Garmin activiteiten haalt is trouwens vrij banaal: Bij Strava liepen we uit de rate limits, wat grote vertragingen tot gevolg had. Helaas is Strava niet van plan om hier op korte termijn iets aan te veranderen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12835
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 apr 2023 18:58

Ik ga er naar ruim 3 maanden mee stoppen, waarom?

-Ik ben niet beter dan anders, ook niet slechter, behalve dat ik het idee heb dat mijn piekpower iets minder is.
-Ik vind het teveel een stramien, zondag bv had ik vo2 max dingen moeten doen 1 min 2 min tm 5 en dan keer 2. Opzich best leuk maar in de duinen niet te doen, ik heb gewoon lekker hard doorgereden op een aantal stukken en de klimmetjes lekker hard. Ik vind dat uiteindelijk veel leuker.
-Ik heb het idee dat het teveel polirised voor mij niet goed werkt, dat het te is, dat extreme en dan lang is voor mij te uitputtend en ik wordt er dus niet beter van. Met name de 300 - 380watt blokken kosten me teveel. De 20/40 of andersom vind ik allemaal prima te doen. Ik heb gewoon niet het idee dat ik perse zo tot het gaatje hoef te gaan om beter te worden, eerder net niet.
-Uiteindelijk vind ik de lange duurtrainingen alleen in D2 veel te saai. rijd je wind tegen 24km/h, dat kan ik in jan en feb best hebben, maar niet in april, dan maar D3 en 30 gaan rijden.

Wel heb ik veel van Join geleerd:
-Ik trainde zelf niet zo heel slecht;
-Ik moet wat minder tijd echt hard rijden, dat doe ik ook niet meer. Ik werd gedurende het seizoen als ik geen blesure had gewoon moe;
-De duinen en omgeving hier in de driehoek rotterdam/HvH/Noordwijk leent zich op een natuurlijke manier heel goed voor effectief en afwisselend trainen;
-Zoals ik altijd al wel wist is de MTB een perfecte aanvulling en niet na te bootsen op de weg.

Let wel. Ik vind join heel goed, zeker voor de wielrenner die altijd al maar in 1 tempo op zijn zadel bleef zitten, maar dat heb ik nooit gedaan.
Als je echt de laatste procentjes uit je training wil halen kan het prima werken. Maar mijn gevoel is prima en voor mijn doelen net zo goed en iig leuker.

Het ligt dus zeker niet aan join maar aan mij!
Ik heb veel geleerd ook van de join podcasts

Ik heb maar 1 echte kantekening bij join, je traint nooit je echt doel. Ik blijf van mening dat zeker een beginner de fout in gaat.
Met de join trainingen ga je nooit tot het gaatje, kom je nooit bij een honger gevoel, of kramp of echte keiharde verzuring en dan bedoel ik niet de 40/20, dan verzuur je wel, maar niet zo zwaar als na een MTB marathon na 90km nog even tussen de stenen 15% omhoog. En join verteld je ook niet met welk wattage je bv de eerste klimmen in LBL zou moeten rijden, ik weet uit ervaring dat ik de eerste twee uur altijd zo op 80% FTP rijd, dan kijk ik hoe het gaat en doe ik er wat bij, maar iemand die nu bv onervaren is en met join traint weet dat niet en kent het gevoel niet. er moet gewoon een training bij zitten waar je 4 uur minimaal 70% FTP gemiddeld moet rijden, dat voelt heel anders dan die relatief lichte trainingen.

Rick23
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 feb 2020 21:04

Rick23 11 apr 2023 21:57

Sorry, toch weer even ‘zeuren’. Echt elke keer als ik buiten fiets (zonder vermogensmeter) vindt JOIN mijn RPE een 2 (zeer zeer lichte hersteltraining). Dit terwijl ik soms echt normale tot stevige ritjes doe. Als ik op Zwift fiets (wel met vermogen) dan schat hij de RPE wel altijd goed in.

Ik denk dat dit komt omdat JOIN mijn vermogens van Strava gebruikt (die Strava heeeel laag inschat),maar heb wel ingesteld in JOIN dat ik alleen op basis van hartslag train.

Maar goed, hoeft op zich geen punt te zijn maar elke keer zegt JOIN dat de RPE hoger is dan verwacht en daarop het schema aanpast. Ik weet niet of dat optimaal is?

rob86
Forum-lid
Berichten: 421
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 12 apr 2023 07:56

Workout player uitgeprobeerd en positief bevonden maar ik mis wel de volgende dingen:
- direct na de workout wordt er gevraagd om de training naar strava op te laden. Als je dat niet direct doet, dan vind ik die optie achteraf niet meer.
- er is geen mogelijkheid om de training naar Garmin op te laden. Hopelijk komt dit nog?
- na de workout kan ik geen details meer zien van de training buiten de RPE score obv mijn feedback. Geen (basis)info meer over wattage, snelheid, etc.

De workout zit nu dus enkel in JOIN met RPE score...verder heb ik geen details en krijg ik hem niet meer in Strava (zeker niet in Garmin).

Plaats reactie