Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

aankoop eerste racefiets

solomons
Forum-lid

solomons 12 jun 2010 22:54

Goede avond,
Ik ben een student (lees: iemand met een heel beperkt budget) die graag eens een rondje gaat fietsen. Nu doe ik dat nog met aan aftandse mountanbike. maar ik wil nu dus eens een racefiets kopen, om af en toe eens een rondje te rijden.

Nu staat er bij de lokale fietsenmaker/winkel een fietsje voor 250 euro, afgesprijsd van 360 euro, een stalen kader van vincinzi (of iets dergelijk) afgemonteerd met Shimano (specifieker wist hij niet te vertellen) en het was mijn maat (58).

Mijn vraag is of zo'n shimano afmontage (ik ga er van uit dat het een lager type is) mij toch een minimale degelijkheid garandeerd. Voor de rest vind je onder de 300 alleen zo'n matabikes, en ik las al dat dat absoluut niks is.. Shimano is toch een bekender merk, dus dacht ik dat het toch een redelijke koop is voor die prijs en voor wat ik er mee wil doen.. Of zijn er andere dingen die ik ook in acht moet nemen?

Ik ga zeker niet week in week uit 500km doen met die fiets, gewoon af en toe een tochtje, niet al te snel en ook niet al te lang, zo sportief ben ik voorlopig niet :)

Mvg en alvast bedankt

bike27
Forum-lid

bike27 13 jun 2010 15:10

Hangt ervan af wat voor type Shimano. Hier zit nogal verschil in. Hoewel een duurdere groep niet garant staat voor langere levensduur. Het grote verschil zit meer in gewicht en schakelkwaliteit. Binnen je budget is echt wel iets te vinden in het tweedehands circuit. Kies een goed frame, vervolgens goede wielen en dan de groep. In deze prijsklasse is een gecombineerde groep (diverse merken) waarschijnlijk de beste optie.

prjz
Forum-lid

prjz 13 jun 2010 22:44

Kijk eens even op de topic twee plaatsen hierboven en lees de verwijzing naar zaken waarop je moet letten bij aankoop eens.
Een fietsenzaak die jou niet eens kan vertellen welk type Shimano er op die fiets zit, komt bij mij niet als te deskundig over.
prj

Plaats reactie