Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Trainingsvraag

m_mcfly
Forum-lid

m_mcfly 20 apr 2011 16:18

Ola,

Ik heb een vraag van trainingstechnische aard. Ik fiets 3 a 4 keer per week 20 km heen en 20 km terug als woonwerkverkeer. Met een drukke baan, gezin en sociale verplichtingen blijft er alleen in het weekend soms nog tijd over voor een wat langere afstand.
Mijn woonwerkverkeer probeer ik gewoon zo snel mogelijk af te leggen (solo, afh. van weer en benen tussen de 30 / 35 km/u gemiddeld), maar ik vroeg me af of hier trainingstechnisch niet meer uit te halen valt. Duurtraining wordt lastig :), maar heeft iemand ideeen over wat ik zou kunnen doen met deze beperkte middelen om meer kracht / weerstand te ontwikkelen, ten einde deze tijd zo optimaal mogelijk te gebruiken?

Ben benieuwd!

McFly

jeroenr
Forum-lid

jeroenr 20 apr 2011 21:59

In 20km kun je mooi een paar blokjes interval doen. Fiets bijvoorbeeld 6 minuten in D1 (hartslag zone) en daarna 6 minuten in D3, daarna weer 6 minuten in D1, ect. Ik denk dat je in die 20km wel drie blokjes kunt draaien en dat zou een goede afwisseling zijn van de training. De weekenden dan gebruiken voor de duurtraining.
Cervélo & Cannondale

fizik
Forum-lid

fizik 21 apr 2011 02:48

Lijkt me ook. Ik probeer ook zoveel mogelijk te doen in het woon-werkverkeer. Het valt niet altijd mee, wielrennen, een drukke baan en een gezin. :D

lenidentite
Forum-lid

Gebruikersavatar lenidentite 02 mei 2011 17:59

Ik denk zelf dat het net een te korte afstand is om iets te doen voor je fietstraining. Alleen met warmrijden ben ik persoonlijk al 10km kwijt en je moet eigenlijk ook even uitrijden na interval...
Ik ben het daarom "ernstig niet eens" met een eerdere geplaatste reactie over blokjes. Al kan het fietsen in je d1 zone geen kwaad. Maar die rijd jij niet met deze gemiddelde snelheden, ook niet met wind mee op asfalt (anders zou ik toch eens gaan nadenken over een carrièreswitch :-) Veel belangrijker is je hartslag.
Volgens mij gaat het bij interval om de perioden van herstel tussen de perioden van intensiteit. Pas naarmate je meer getraind bent kun je de intensiteit laten oplopen in hogere hartslagzones (en deze langer laten duren) en de perioden van herstel verkorten.

Wat dacht je van de volgende tip?
Rij zo nu en dan (is goed te plannen) de toeristische route naar huis!!! Kun je inrijden, knallen/uitrusten (tig keer) en uitrijden!
Doe een helm op, das beter voor je kop!
Of:
Mensen die geen helm op doen, hebben die blijkbaar ook niet nodig?!

Plaats reactie