Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
wrc1
- Forum-lid
wrc1
16 feb 2015 22:40
Hallo iedereen
Dit weekend is mijn ultegra 6700 derailleur gesneuveld. Heb ondertussen een nieuwe besteld. Heb van dit moment ook gebruik gemaakt om op mijn pina de rem en schakelkabels te vervangen. De kabels liggen klaar om aan gesloten te worden op mijn nieuwe achter derailleur.
Ik zit echter met een vraagje. Als ik mijn achterderailleur vast schroef op mijn fiets dan zit er op de derailleur een kabel versteller (zie foto hier onder dat ik vond op het net, kijk naar het witte pijltje voor de kabelversteller). Dien ik die versteller volledig in of uit te draaien als ik mijn kabel aansluit of dien ik hem halfweg in te draaien ??? Is de eerste keer dat ik een derailleur aansluit
Alvast bedankt
Ps : mocht er iemand een nl youtube filmpje hebben met de uitleg hoe je de derailleur moet installeren en het afstellen ervan dan zou ik jullie dankbaar zijn

---
Pinarello Dogma 65.1 - Bianco rosso - Mavic Cosmic Carbone SLE
-
geertjeb
- Forum-lid
geertjeb
16 feb 2015 23:30
Ik draai m altijd helemaal naar buiten (met de klok mee) vanaf deze foto gezien. Meestal is het namelijk zo dat als je de kabel vast hebt gezet, dat deze nog onvoldoende spanning heeft om op te schakelen. Je moet dan vaak de spanning op de kabel vergroten door de 'barrel adjuster' tegen de klok in (of naar je wiel toe) te draaien.
-
klimmer
- Forum-lid HC
klimmer
17 feb 2015 00:28
Nogal verwarrend @geertjeb: met de klok mee draaien is niet nodig: zo worden ze afgeleverd. Indien gebruikt dan draai je ze in, dus naar voren in de rijrichting. Voor het spannen van de kabel enkele slagen tegen de klok in, hetgeen uiteraard achterwaarts gaat. Zijwaarts verstellen gaat echt niet.
-
scepticus
- Forum-lid HC
scepticus
17 feb 2015 07:13
Vergeet ook vooral niet om het 'L' schroefje goed in te stellen!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
53x11
- Forum-lid HC
53x11
17 feb 2015 07:52
Hoe ik het doe (campa, maar principe is identiek)
1. Kabel nog niet vastmaken. Derailleur afstellen boven kleinste tandwiel (weet nooit of dat L of H is, maar dat zie je vrij snel)
2. Shifter in de "zwaarste" stand, stelschroef (pijltje) helemaal indraaien, kabel strak vastmaken.
3. Naar grootste tandblad schakelen (kabel strakker zetten als je derailleur niet zover komt) en derailleur boven dit tandwiel afstellen (met L of H, zie 1)
4. Met stelschroef de spanning van de kabel finetunen totdat de ketting mooi over alle kransjes loopt
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
tommeke14
- Forum-lid
tommeke14
17 feb 2015 08:08
klimmer schreef:Nogal verwarrend @geertjeb: met de klok mee draaien is niet nodig: zo worden ze afgeleverd. Indien gebruikt dan draai je ze in, dus naar voren in de rijrichting. Voor het spannen van de kabel enkele slagen tegen de klok in, hetgeen uiteraard achterwaarts gaat. Zijwaarts verstellen gaat echt niet.
Voor mij is een achterderailleur afstellen geen abracadabra, maar ik snap totaal niet wat je bedoelt..

Die barrel adjuster kan je volgens mij niet in de rijrichting afstellen.
Verder zou ik het zoals 53x11 doen, met als toevoeging dat ik voordat ik de kabel vastmaak, deze met een tang nog even goed aantrek, zo hoef je weinig bij te stellen.
-
53x11
- Forum-lid HC
53x11
17 feb 2015 08:19
Goede tip om alle slack uit de kabel te halen! Scheelt een hoop stelwerk. Stom dat ik daar zelf nooit aan gedacht heb...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
wrc1
- Forum-lid
wrc1
17 feb 2015 10:13
thx 53x11 ga het proberen op die manier
---
Pinarello Dogma 65.1 - Bianco rosso - Mavic Cosmic Carbone SLE
-
geertjeb
- Forum-lid
geertjeb
17 feb 2015 10:27
klimmer schreef:Nogal verwarrend @geertjeb: met de klok mee draaien is niet nodig: zo worden ze afgeleverd. Indien gebruikt dan draai je ze in, dus naar voren in de rijrichting. Voor het spannen van de kabel enkele slagen tegen de klok in, hetgeen uiteraard achterwaarts gaat. Zijwaarts verstellen gaat echt niet.
Uhhh verwarrend? Van jouw verhaal kan ik echt helemaal geen chocolade maken, maar we bedoelen waarschijnlijk allebei hetzelfde.
-
tommeke14
- Forum-lid
tommeke14
17 feb 2015 13:11
53x11 schreef:Goede tip om alle slack uit de kabel te halen! Scheelt een hoop stelwerk. Stom dat ik daar zelf nooit aan gedacht heb...
Van een bekende fietsenmaker geleerd
Nog een pro-tip; De L en H schroeven instellen voordat je de kabel hebt gemonteerd. Zo werk je nauwkeuriger omdat de kabel de derailleur altijd een beetje wordt tegengehouden door de kabels.
-
JvdHurk
- Forum-lid
JvdHurk
17 feb 2015 15:04
Ik snap ook niet wat Geert bedoeld, maximaal met de klok meedraaien is toch gewoon INdraaien, maar in dezelfde zin zegt hij juist maximaal naar BUITEN?
-
tommeke14
- Forum-lid
tommeke14
17 feb 2015 15:23
Geert bedoelt denk ik de derailleur zelf naar buiten draaien, als je het stelschroefje met de klok meedraait gaat de derailleur naar buiten