Mijn racefiets (Van tuyl vt850) stuurt de laatste tijd nogal stroef, waarschijnlijk door het vele rijden met slechte weersomstandigheden.
Om er achter te komen wat het probleem is heb ik zelf (voor het eerst) de voorvork er uit geschroefd om bij de balhoofd lagers te komen. De bovenste draait helemaal soepel en ziet er ook goed uit, de onderste heeft het duidelijk wat zwaarder gehad, en draait niet bepaald soepel, duidelijk dus dat dit de boosdoener is.
Het lijkt een simpel componentje om even te vervangen, maar het probleem wat ik nu heb is dat ik er niet uit kom welk type/maat ik nu nodig heb enb dus niet weet wat ik moet bestellen.
de binnendiameter is 30mm, de buitenmeter is 41mm en hij ziet er zo uit:
Als ik ga zoeken naar ballhoofd sets bij rose, dan kom ik allerlij ingewikelde zaken met inches, duimen en kreten zoals "TAPER 1 1/8"/1,5" 15 MM" tegen, waar ik niet helemaal wijs uit wordt.
Iemand enig idee wat ik moet hebben? Is het eigenlijk nodig om een hele balhoofd set te kopen? of zijn alleen de lagers ook los te koop?
lagers balhoofd vervangen
Een goede FM heeft ze wel.Nee Nee schreef:De FM verkoopt doorgaans geen losse lagers, maar is graag bereid je een nieuw balhoofd te verkopen. Losse lagers kun je online bestellen of op het industrieterrein bij de winkel voor de technische benodigdheden.
Deze lagers zijn zo speciaal voor een fiets dat je ze juist niet op het industrieterrein bij de winkel voor de technische benodigdheden vindt.
Het lager boven is van hetzelfde type als het lager beneden. 95% van de lagers komt van TH Industries. Een wielerspecialist heeft die lagers los. Het is altijd het onderste lager dat "de klos" is.erik1982 schreef:Had ik ook naar gekeken (bij de bovenste stond het er keurig op), maar bij deze is het volledig weggecorrodeerd. Ik was van plan ergens online te bestellen, maar anders moet ik toch even langs de lokale fietsenmaker.
Tip soms helpt het om de rubber seals te verwijderen, het lager van vers vet te voorzien en de rubber seal weer terug te plaatsen. Mijn lager draait hierdoor weer als nieuw. Is de boel stijf verroest dan zal het niet meer helpen, maar allicht een poging waard.
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Daarom kan je ook de lagers eenvoudigweg omdraaien, de kapotte onderste monteer je als bovenste, het bovenste lager heeft t.o.v. de onderste nauwelijks een dragende functie. Als je dan toch bezig bent kan je gelijk de tip van 'jsparie' uitvoeren: Smering is allesklimmer schreef:erik1982 schreef:
Het lager boven is van hetzelfde type als het lager beneden. 95% van de lagers komt van TH Industries. Een wielerspecialist heeft die lagers los. Het is altijd het onderste lager dat "de klos" is.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37801
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Gewoon een nieuw lagertje erin die paar euro bezuinigen is onzin.
Less is bore