Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

lagers balhoofd vervangen

erik1982
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jul 2014 14:07

erik1982 08 feb 2015 11:59

Mijn racefiets (Van tuyl vt850) stuurt de laatste tijd nogal stroef, waarschijnlijk door het vele rijden met slechte weersomstandigheden.

Om er achter te komen wat het probleem is heb ik zelf (voor het eerst) de voorvork er uit geschroefd om bij de balhoofd lagers te komen. De bovenste draait helemaal soepel en ziet er ook goed uit, de onderste heeft het duidelijk wat zwaarder gehad, en draait niet bepaald soepel, duidelijk dus dat dit de boosdoener is.

Het lijkt een simpel componentje om even te vervangen, maar het probleem wat ik nu heb is dat ik er niet uit kom welk type/maat ik nu nodig heb enb dus niet weet wat ik moet bestellen.

de binnendiameter is 30mm, de buitenmeter is 41mm en hij ziet er zo uit:

Afbeelding

Als ik ga zoeken naar ballhoofd sets bij rose, dan kom ik allerlij ingewikelde zaken met inches, duimen en kreten zoals "TAPER 1 1/8"/1,5" 15 MM" tegen, waar ik niet helemaal wijs uit wordt.

Iemand enig idee wat ik moet hebben? Is het eigenlijk nodig om een hele balhoofd set te kopen? of zijn alleen de lagers ook los te koop?

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 08 feb 2015 12:24

CC53-11 even bellen of mailen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4546
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 08 feb 2015 13:24

Het staat aan de zijkant van de lager, goed kijken want het wil nogeens weg roesten.
Lager gewoon meenemen naar een goede fietsemaker, hebben ze zeker op voorraad.

erik1982
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jul 2014 14:07

erik1982 09 feb 2015 10:45

Had ik ook naar gekeken (bij de bovenste stond het er keurig op), maar bij deze is het volledig weggecorrodeerd. Ik was van plan ergens online te bestellen, maar anders moet ik toch even langs de lokale fietsenmaker.

wm
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 09 feb 2015 10:57

Een tijdelijke oplossing is om de afdekring er af te halen, deze goed "schoon" te spuiten met remreiniger en vervolgens te voorzien van nieuw lagervet.

Kun je in ieder geval weer even fietsen :D

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 09 feb 2015 11:01

De FM verkoopt doorgaans geen losse lagers, maar is graag bereid je een nieuw balhoofd te verkopen. Losse lagers kun je online bestellen of op het industrieterrein bij de winkel voor de technische benodigdheden.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5755
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 09 feb 2015 19:00

Nee Nee schreef:De FM verkoopt doorgaans geen losse lagers, maar is graag bereid je een nieuw balhoofd te verkopen. Losse lagers kun je online bestellen of op het industrieterrein bij de winkel voor de technische benodigdheden.
Een goede FM heeft ze wel.
Deze lagers zijn zo speciaal voor een fiets dat je ze juist niet op het industrieterrein bij de winkel voor de technische benodigdheden vindt. :mrgreen:

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 09 feb 2015 20:27

Lagers zijn gewoon bij een lokale LBS te koop.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 feb 2015 20:51

erik1982 schreef:Had ik ook naar gekeken (bij de bovenste stond het er keurig op), maar bij deze is het volledig weggecorrodeerd. Ik was van plan ergens online te bestellen, maar anders moet ik toch even langs de lokale fietsenmaker.
Het lager boven is van hetzelfde type als het lager beneden. 95% van de lagers komt van TH Industries. Een wielerspecialist heeft die lagers los. Het is altijd het onderste lager dat "de klos" is.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 09 feb 2015 22:36

Tip soms helpt het om de rubber seals te verwijderen, het lager van vers vet te voorzien en de rubber seal weer terug te plaatsen. Mijn lager draait hierdoor weer als nieuw. Is de boel stijf verroest dan zal het niet meer helpen, maar allicht een poging waard.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 15 feb 2015 17:27

klimmer schreef:
erik1982 schreef:
Het lager boven is van hetzelfde type als het lager beneden. 95% van de lagers komt van TH Industries. Een wielerspecialist heeft die lagers los. Het is altijd het onderste lager dat "de klos" is.
Daarom kan je ook de lagers eenvoudigweg omdraaien, de kapotte onderste monteer je als bovenste, het bovenste lager heeft t.o.v. de onderste nauwelijks een dragende functie. Als je dan toch bezig bent kan je gelijk de tip van 'jsparie' uitvoeren: Smering is alles

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37801
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 feb 2015 19:29

Gewoon een nieuw lagertje erin die paar euro bezuinigen is onzin.
Less is bore

Plaats reactie