Zelf ideale Shimano 105 5800 11-speed cassette samenstellen?
Beste allemaal,
Ik overweeg een nieuwe fiets te kopen met Shimano 105 5800 materiaal. In die produktgroep zijn drie varianten cassettes te krijgen (11-28, 11-32 en 12-25) die ik alle drie niet optimaal vind. De 11 en 12 kransjes heb ik namelijk eigenlijk niet nodig; voor mij zou een toegevoegde waarde zijn kransjes in het "16-19"-gebied. Mijn ideale cassette zou dan ook zijn: 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 25, 28, 32. Daarbij een Shimano 105 5800 achterderailleur met middellange kooi (GS), geschikt voor 11-32.
Ik heb op de Shimano Benelux site gekeken hoe de cassette-opbouw is (spiders, vulringen, losse kransen), maar daar leven ze nog in 2013 met heel summiere informatie over de 105 5700-serie. Ook op de “veel gestelde technische vragen valt niet door te klikken. Lekker professioneel…
Echter, de benodigde info wel gevonden op de site van Derks Wielersport https://www.derks-wielersport.nl/105-on ... -5800.html Daaruit blijkt dat bij alle drie varianten alleen de 3 grootste kransjes als groepje vastzitten (dus 28-25-23, 32-28-25 en 25-23-21). De overige kransjes worden los op de body geplaatst, al of niet met tussenkomst van vulringen. Dat zou dus in theorie betekenen dat de twee standaard cassette-varianten 12-25 en 11-32 tot mijn ideale cassette gecombineerd kunnen worden: de 13, 15, 16, 17, 18 en 19 uit de 12-25 en de 20, 22 en 25-28-32 uit de 11-32.
Mijn vraag: is er iemand met praktijkervaring met het samenstellen van cassettes (b.v. met Ultegra 6800 met een bijna zelfde cassette-opbouw die al langer op de markt is) die mij kan vertellen of:
a) bij Shimano gelet op het feilloos schakelen van de achterderailleur het kleinste kransje 13 tanden kan zijn ipv de standaard 11 of 12 tanden?
b) een gecombineerde cassette ketting-, derailleur- of shifter-problemen geeft?
c) een gecombineerde cassette niet mogelijk is en waarom dan niet.
Dank alvast!
Ik overweeg een nieuwe fiets te kopen met Shimano 105 5800 materiaal. In die produktgroep zijn drie varianten cassettes te krijgen (11-28, 11-32 en 12-25) die ik alle drie niet optimaal vind. De 11 en 12 kransjes heb ik namelijk eigenlijk niet nodig; voor mij zou een toegevoegde waarde zijn kransjes in het "16-19"-gebied. Mijn ideale cassette zou dan ook zijn: 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 25, 28, 32. Daarbij een Shimano 105 5800 achterderailleur met middellange kooi (GS), geschikt voor 11-32.
Ik heb op de Shimano Benelux site gekeken hoe de cassette-opbouw is (spiders, vulringen, losse kransen), maar daar leven ze nog in 2013 met heel summiere informatie over de 105 5700-serie. Ook op de “veel gestelde technische vragen valt niet door te klikken. Lekker professioneel…
Echter, de benodigde info wel gevonden op de site van Derks Wielersport https://www.derks-wielersport.nl/105-on ... -5800.html Daaruit blijkt dat bij alle drie varianten alleen de 3 grootste kransjes als groepje vastzitten (dus 28-25-23, 32-28-25 en 25-23-21). De overige kransjes worden los op de body geplaatst, al of niet met tussenkomst van vulringen. Dat zou dus in theorie betekenen dat de twee standaard cassette-varianten 12-25 en 11-32 tot mijn ideale cassette gecombineerd kunnen worden: de 13, 15, 16, 17, 18 en 19 uit de 12-25 en de 20, 22 en 25-28-32 uit de 11-32.
Mijn vraag: is er iemand met praktijkervaring met het samenstellen van cassettes (b.v. met Ultegra 6800 met een bijna zelfde cassette-opbouw die al langer op de markt is) die mij kan vertellen of:
a) bij Shimano gelet op het feilloos schakelen van de achterderailleur het kleinste kransje 13 tanden kan zijn ipv de standaard 11 of 12 tanden?
b) een gecombineerde cassette ketting-, derailleur- of shifter-problemen geeft?
c) een gecombineerde cassette niet mogelijk is en waarom dan niet.
Dank alvast!
-
Deleted_User
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Hier alle manuals van de 5800 groep.
Denk dat er niet zoveel problemen zullen zijn, behalve dat je een passende sluitring (of vulring, zoals in de cassette-handleiding bij de 14T staat) nodig hebt om je 13T vast zetten.
Denk dat er niet zoveel problemen zullen zijn, behalve dat je een passende sluitring (of vulring, zoals in de cassette-handleiding bij de 14T staat) nodig hebt om je 13T vast zetten.
Kijk eens in dit topic: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 9&start=24
Ik heb zelf een combinatie gemaakt van een 6800 12-25 en 11-32 cassette. Ook losse Miche ringen en kransjes gekocht maar kreeg ik niet lekker aan de praat i.c.m. Shimano.
En soms was die 32 toch best wel lekker
Ik dacht dat de kleinste 2 kransjes van Shimano wel als eindkrans moeten zijn ontworpen, dus de 13-15 zoals jou idee gaat denk ik niet lukken.
Ik heb zelf een combinatie gemaakt van een 6800 12-25 en 11-32 cassette. Ook losse Miche ringen en kransjes gekocht maar kreeg ik niet lekker aan de praat i.c.m. Shimano.
En soms was die 32 toch best wel lekker
Ik dacht dat de kleinste 2 kransjes van Shimano wel als eindkrans moeten zijn ontworpen, dus de 13-15 zoals jou idee gaat denk ik niet lukken.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Ik begrijp hieruit dat dat "niet lekker aan de praat krijgen" op de "Miche/Shimano"-combinatie slaat? De door jou uit twee 6800 standaardcassettes samengestelde 6800 cassette loopt dus wel goed?Ik heb zelf een combinatie gemaakt van een 6800 12-25 en 11-32 cassette. Ook losse Miche ringen en kransjes gekocht maar kreeg ik niet lekker aan de praat i.c.m. Shimano.
Ik dacht dat de kleinste 2 kransjes van Shimano wel als eindkrans moeten zijn ontworpen, dus de 13-15 zoals jou idee gaat denk ik niet lukken.
En als de 12 dus wel een eindkrans is, zou dan de combinatie 12,14,16,17,18,19,20,22,25,28,32 wel mogelijk zijn?
Afrit13, thanks voor de technische manuals: geweldige info. Jij noemde de de sluitring als mogelijk probleem, maar als ik de handleiding bekijk is de sluitring voor alle drie standaardcassettes hetzelfde. Wellicht heb ik te weinig technische kennis, maar als de body en de sluitring hetzelfde zijn, dan zou het eindkransje toch niet uit moeten maken? Of, zoals Vincent75 wellicht stelt, kent een eindkrans een andere structuur/dikte dan de overige kransjes?
Dank beide voor de snelle reakties.
Meestal is het mixen van cassettes geen goed idee, omdat de gefreesde schakelhulpen/stijghulpen elkaar niet meer opvolgen. Sluitringen daarentegen zouden geen probleem moeten zijn. Bij 11t kransje kan je geen 12t sluitring gebruiken, maar andersom natuurlijk wel. Bij 13t maakt het niet uit. Maar let op: ook het een na kleinste kransje heeft een ander ontwerp.
In de door mij samengestelde cassette, bestaand uit 12-25 en 11-32, merk ik geen verschil in schakelprestaties.
Ik rijdt dus in de alpen met 12-13-14-15-16of17-18-20-22-25-28-32
Bij Shimano vallen de eerste 2 kransjes in elkaar, deze wijken dus af.
Ik rijdt dus in de alpen met 12-13-14-15-16of17-18-20-22-25-28-32
Bij Shimano vallen de eerste 2 kransjes in elkaar, deze wijken dus af.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Weer wat nieuws geleerd: schakelhulp. Maar niet onbelangrijk! Klimmer, dank voor het opbrengen. Had die "oneffenheidjes" wel eens op de kransjes gezien, maar geen idee waar dat voor was.
Als ik Vincent75 goed begrijp zijn de kleinste 2 kransjes afwijkend van vorm. Ik zie idd in de door Afrit13 gestuurde documentatie dat bij alle drie standaardcassettes de kleinste kransjes een "built-in-spacer" hebben. Dat zou betekenen dat de kleinste twee kransjes 12-13 moeten zijn. Deze komen in de juiste volgorde uit de 12-25 standaardcassette.
Als grootste vijf kransen wil ik 20-22-25-28-32 houden. Deze komen geheel en in de juiste volgorde uit de 11-32 standaardcassette.
Hou je dan nog vier kransen over voor flexibele invulling tussen 13 en 20. Wat mij betreft 15-16-17-18. Deze komen in de juiste volgorde uit de 12-25 standaardcassette.
Er zouden dan m.i. twee "onnatuurlijke" schakelovergangen zijn: tussen 13 en 15 (beide uit de 12-25 standaardcassette, maar de 14 is er uitgehaald) en tussen 18 en 20 (waar de kransen overgaan van de 12-25 standaardcassette naar die van de 11-32 standaardcassette).
Vincent75, jij geeft aan dat je geen achteruitgang in schakelprestaties merkt bij je samengestelde cassette. Klimmer, heb jij wellicht zelf ervaring met het schakelen tussen niet standaard aansluitende schakelhulpen? Ik hoop nog een keer van jullie te horen. Dank!
Als ik Vincent75 goed begrijp zijn de kleinste 2 kransjes afwijkend van vorm. Ik zie idd in de door Afrit13 gestuurde documentatie dat bij alle drie standaardcassettes de kleinste kransjes een "built-in-spacer" hebben. Dat zou betekenen dat de kleinste twee kransjes 12-13 moeten zijn. Deze komen in de juiste volgorde uit de 12-25 standaardcassette.
Als grootste vijf kransen wil ik 20-22-25-28-32 houden. Deze komen geheel en in de juiste volgorde uit de 11-32 standaardcassette.
Hou je dan nog vier kransen over voor flexibele invulling tussen 13 en 20. Wat mij betreft 15-16-17-18. Deze komen in de juiste volgorde uit de 12-25 standaardcassette.
Er zouden dan m.i. twee "onnatuurlijke" schakelovergangen zijn: tussen 13 en 15 (beide uit de 12-25 standaardcassette, maar de 14 is er uitgehaald) en tussen 18 en 20 (waar de kransen overgaan van de 12-25 standaardcassette naar die van de 11-32 standaardcassette).
Vincent75, jij geeft aan dat je geen achteruitgang in schakelprestaties merkt bij je samengestelde cassette. Klimmer, heb jij wellicht zelf ervaring met het schakelen tussen niet standaard aansluitende schakelhulpen? Ik hoop nog een keer van jullie te horen. Dank!
Wat er gebeurt is feitelijk dat de eerst gekozen versnelling niet verandert. Je zult nog een keertje moeten schakelen om daadwerkelijk van versnelling te veranderen en soms zijn dat er dan twee, waarna je nog eens 1 versnelling terug moet.
Als ik jou was zou ik gewoon 2 cassettes kopen. Eentje voor Nederland en eentje voor de Alpen.
Voor Nederland is de mooiste cassette een 11-23. Hierbij heb je gewoon het mooiste verloop (11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23). Dit is echt de perfecte cassette voor in Nederland.
Als je dan naar het buitenland gaat gooi je er een bergverzet op in welke mogelijke verhouding je ook wilt.
Op die manier hoef je ook geen concessies te doen. Het is bijna onmogelijk om de perfecte cassette te bouwen voor zowel NL als Alpen.
Voor Nederland is de mooiste cassette een 11-23. Hierbij heb je gewoon het mooiste verloop (11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23). Dit is echt de perfecte cassette voor in Nederland.
Als je dan naar het buitenland gaat gooi je er een bergverzet op in welke mogelijke verhouding je ook wilt.
Op die manier hoef je ook geen concessies te doen. Het is bijna onmogelijk om de perfecte cassette te bouwen voor zowel NL als Alpen.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14987
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Is dat wel zo klimmer?klimmer schreef:Meestal is het mixen van cassettes geen goed idee, omdat de gefreesde schakelhulpen/stijghulpen elkaar niet meer opvolgen. Sluitringen daarentegen zouden geen probleem moeten zijn. Bij 11t kransje kan je geen 12t sluitring gebruiken, maar andersom natuurlijk wel. Bij 13t maakt het niet uit. Maar let op: ook het een na kleinste kransje heeft een ander ontwerp.
Ik heb het idee dat bij de nieuwe 11speed shimano cassettes de sluitringen allemaal gelijk zijn. heb het nog niet getest. maar wat opviel is dat de sluitring bij de 12 erg klein was.
(10 speed is inderdaad anders)
Merk op dat een 13 of groter bij veel frames niet past. Bij mijn Supersix bijvoorbeeld niet.
Dank allen voor jullie bijdragen. Het kopen van 2 cassettes heb ik overwogen (en overweeg ik nog steeds), maar zou het liefst op één cassette blijven rijden die alles aan kan. Vlak en met wind tegen rij ik vaak op de 19 en dan komt met een 11-23 (of 12-25) cassette de ketting wel erg schuin te staan.
Gewapend met nieuwe kennis over sluitringen, built-in-spacers en schakelhulpen ga ik misschien toch proberen een 12-25 en 11-32 cassette te mixen (of laten mixen door de FM). Het financiele afbreukrisico is niet zo groot. Mocht ik daadwerkelijk hiertoe overgaan, laat ik jullie t.z.t. weten wat mijn ervaringen zijn: hopelijk net zo probleemloos als bij Vincent75.
Nogmaals dank.
Gewapend met nieuwe kennis over sluitringen, built-in-spacers en schakelhulpen ga ik misschien toch proberen een 12-25 en 11-32 cassette te mixen (of laten mixen door de FM). Het financiele afbreukrisico is niet zo groot. Mocht ik daadwerkelijk hiertoe overgaan, laat ik jullie t.z.t. weten wat mijn ervaringen zijn: hopelijk net zo probleemloos als bij Vincent75.
Nogmaals dank.