Cassette verwisselen: gevolgen voor achterderailleur?
Beste allemaal,
Ik overweeg twee 105 5800 11-speed cassettes bij mijn nieuwe fiets te kopen: 12-25 voor het vlakke en 11-32 voor de heuvels/bergen. Dit betekent in praktijk dat ik ze in 'n jaar met enige regelmaat moet verwisselen.
Er zijn voldoende instructie-filmpjes op internet en topics op dit forum hoe je een cassette moet verwisselen en dat ziet er niet al te ingewikkeld uit (zei de man met twee linkerhanden).
Vraag 1:
Echter, wat ik in filmpjes en topics niet kan vinden: moet je na het wisselen nog een aanpassing aan je achterderailleur doen om het schakelen goed te laten lopen of werken de verwisselde cassette en de achterderailleur vanzelf goed op elkaar?
(De achterderailleur is de variant met de middellange kooi (GS) en zou dus alles van 11 t/m 32 kransjes aan moeten kunnen.)
Vraag 2:
Ook lees ik vaak dat de cassette en ketting op “elkaar inslijten”. Kan ik cassettes wisselen zonder de ketting te wisselen en in hoeverre heeft dit gevolgen voor het gladjes schakelen?
Dank alvast!
Ik overweeg twee 105 5800 11-speed cassettes bij mijn nieuwe fiets te kopen: 12-25 voor het vlakke en 11-32 voor de heuvels/bergen. Dit betekent in praktijk dat ik ze in 'n jaar met enige regelmaat moet verwisselen.
Er zijn voldoende instructie-filmpjes op internet en topics op dit forum hoe je een cassette moet verwisselen en dat ziet er niet al te ingewikkeld uit (zei de man met twee linkerhanden).
Vraag 1:
Echter, wat ik in filmpjes en topics niet kan vinden: moet je na het wisselen nog een aanpassing aan je achterderailleur doen om het schakelen goed te laten lopen of werken de verwisselde cassette en de achterderailleur vanzelf goed op elkaar?
(De achterderailleur is de variant met de middellange kooi (GS) en zou dus alles van 11 t/m 32 kransjes aan moeten kunnen.)
Vraag 2:
Ook lees ik vaak dat de cassette en ketting op “elkaar inslijten”. Kan ik cassettes wisselen zonder de ketting te wisselen en in hoeverre heeft dit gevolgen voor het gladjes schakelen?
Dank alvast!
1. basisafstelling is goed voor beide cassettes.
2. Advies: rijd je ketting/cassettes in zodat ze beide aan de ketting gewend zijn. Een al flink ingelopen (niet versleten) ketting zal beroerd samenwerken met de andere (ongebruikte) cassette na de cassettewissel. Ook kun je per cassette een aparte ketting gebruiken.
2. Advies: rijd je ketting/cassettes in zodat ze beide aan de ketting gewend zijn. Een al flink ingelopen (niet versleten) ketting zal beroerd samenwerken met de andere (ongebruikte) cassette na de cassettewissel. Ook kun je per cassette een aparte ketting gebruiken.
Klimmer, dank voor je uitleg. Goed te weten dat ik niet aan m'n derailleur hoef te prutsen. Je had me waarschijnlijk ook al herkend in mijn zoektocht naar één, gemixte, (voor mij) ideale cassette. Ook daar dank voor je bijdrage. Kettingzweep en cassette-afnemer zijn in het verleden al aangeschaft, dus wellicht ga ik die twee linkerhanden maar eens uit de mouwen steken...
-
DarklyDreaming
- Forum-lid
Ik heb dat ook met Ultegra 11 speed, een 12-25 voor het vlakke, 11-32 voor bergen.
Ik heb 2 wielsets, dus wissel die om. Ketting en deraileur hoef je niets aan te veranderen.
Ik heb 2 wielsets, dus wissel die om. Ketting en deraileur hoef je niets aan te veranderen.
Ik snap werkelijk niet waarom je een 12-25 zou nemen voor het vlakke.
Twee cassettes gebruiken met twee of meer cassettes prima prima MITS je de ketting op tijd vervangt (ca. 3000 km). Doe je dat niet dan zal de ketting in gaan slijten op de meest gebruikte cassette en zal de boel gaan overslaan als je dan je andere cassette steekt.
Sowieso is het verstandig kettingen op tijd te vervangen aangezien dit in the long run goedkoper is.
Normaal gezien moet kettinglengte geen probleem zijn.
Twee cassettes gebruiken met twee of meer cassettes prima prima MITS je de ketting op tijd vervangt (ca. 3000 km). Doe je dat niet dan zal de ketting in gaan slijten op de meest gebruikte cassette en zal de boel gaan overslaan als je dan je andere cassette steekt.
Sowieso is het verstandig kettingen op tijd te vervangen aangezien dit in the long run goedkoper is.
Normaal gezien moet kettinglengte geen probleem zijn.
-
DarklyDreaming
- Forum-lid
Zodat ik op 39-25 met normale cadans klimmetjes op kan fietsen. Wat raad jij aan voor vlakke?havana schreef:Ik snap werkelijk niet waarom je een 12-25 zou nemen voor het vlakke.
-
DarklyDreaming
- Forum-lid
Voor mij als noob: wat is het voordeel tov 12-25?
105 11 speed heeft geeneens 11-23havana schreef:11-23
OK, paar euri meer en een ultegra cassette zou kunnen
Maar dan nog denk ik dat een 12-25 beter is.
Toch "iets" minder snel van cassette hoeven wisselen, aan de andere kant wel weer apart dat de 11-32 dus met de 11 begint ipv de 12, je zit met skluitingen etc, maar had liever de 11 weggelaten en een 15 ervoor terug gezet ..... (kan door de 12 van de 12-23 te gebruiken, overdadig slijten zal deze toch niet ..... En Dus " ergens" een losse 15 " ritzelen"
Maar veel hangt af van terrein waar Hoosier met de laaglandcassette wil trainen (of er niet stiekem of en toe nl-heuveltje meegepikt word?) en wat zijn conditie is, nog los van zijn eigen voorkeur (sommigen rijden met een 28 puur als reserve, terwijl deze nog nooit gebruikt is, maar gewoon " fijn gevoel" om te weten dat deze er is mocht het nodig zijn ... )
Ik ben ook een grote fan van 11-23.havana schreef:11-23
Rij zelf met 10-speed en daarbij is het de beste cassette voor het vlakke.
Ik zie nu dat bij 11 speed een 12-25 ook goed is:
-Je hebt 12-13-14-15-16-17-18-19 (bij 10 speed is het verloop minder goed)
-Ik denk zelfs dat 12-25 iets beter is omdat je op de 19 een minder schuine kettinglijn hebt dan bij een 11-23;
-Ok je zult 34-25 zelden nodig hebben, maar je zou voor Limburg niet hoeven te wisselen.
-11-23 is vaak een duurdere cassette omdat die pas beschikbaar is bij Ultegra (?)/Dura Ace
Bij 11 speed denk ik dus dat je met een 12-25 een goede keus maakt.