Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wie trainde er altijd met wind mee?

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 11 jan 2015 13:01

Ik pieker me helemaal suf. Ingegeven door het weer dit weekend schoot er door mijn hoofd dat ik ooit in een boek heb gelezen dat er twee renners waren die altijd met de wind mee trainden. In mijn beleving waren het twee Italiaanse broers en was het boek van Chevrolet.

Nu heb ik gisteravond zitten scannen in het Feest van List en Bedrog en ook in Het mysterie van de Gele Trui maar ik kom het er niet tegen.

Iemand die weet wat ik bedoel? Hoeft geen Chevrolet te zijn, kan ook een heel ander boek zijn geweest. En misschien waren het geen broers maar gewoon één renner. Maar gelezen heb ik het, das zeker....

Wie helpt me uit de piekermodus :) ?

jeroennl
Forum-lid

jeroennl 11 jan 2015 13:32

Dit is wel heel moeilijk, ken geen italiaan die tegen de wind in wil rijden. Dan mag je nederlander altijd op kop :)

Peter94
Forum-lid

Peter94 11 jan 2015 13:49

Ik weet wat je bedoelt kan alleen niet op het boek komen waar het in staat. Heb je een van de volgende boeken Pijn is genot (Siebelink) of Wie de trui past, trekke hem aan (Ducrot)? Grote kans dat het in een van deze twee staat namelijk. Ik heb zelf maar weinig wielerboeken maar de passage ooit wel gelezen en grote kans dat het in één van die twee staat.

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 11 jan 2015 14:04

Dat is dan weer grappig, die twee boeken heb ik dan weer niet. Misschien een stuk van in De Muur gepaatst, dat zou kunnen. Volgens mij was dat voor die broers ook best lastig omdat ze dan altijd met de trein terug moesten. Ik spit nog even verder in de boekencollectie.

Net zelf een klein uurtje buiten geweest. Dacht slim te zijn en wat laverend een route te kiezen als een zeiler. Ik werd zowat de weg afgeblazen.... Snel naar binnen, nog even op de Tacx....

wido
Forum-lid

Gebruikersavatar wido 11 jan 2015 14:10

Tim Krabbé heeft het in één van zijn verhalen over een renner die alleen maar met de wind mee trainde. De passage "..het duurde soms jaren voordat hij weer thuiskwam.....", staat me helder voor de geest :-)
Misschien is dat wat je bedoelt ??

Ik zal eens kijken of ik de passage nog kan vinden....
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 11 jan 2015 14:14

Mmmm, dat zou ook kunnen. Ik pak De Renner er ook maar eens bij.....

Peter94
Forum-lid

Peter94 11 jan 2015 17:16

De Renner zou ook zeer goed kunnen ja.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 11 jan 2015 18:33

Het waren de gebroeders Pélissier, en de passage ken ik inderdaad uit De Renner.

edit: met dank aan de zoekfunctie van de e-reader ;)

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 11 jan 2015 22:08

Met bijzonder dank aan wido:

"Mensen bestaan uit twee delen: een geest en een lichaam. Van deze twee is de geest natuurlijk de wielrenner. Dat deze geest de beschikking heeft over twee instrumenten, een lichaam en een fiets, die allebei zo licht mogelijk moeten zijn, doet niet ter zake. Wat Anquetil nodig had was geloof. En niets is zo vruchtbaar voor een mooi, rotsvast geloof als een ongelijk.

Jean Graczyk sneed iedere avond een aardappel doormidden en ging liggen rusten met de helften op zijn ogen. Gabriël Poulain sloeg zijn spaken plat. De gebroeders Pëlissier trainden alleen met de wind mee (soms duurde het jaren voor ze weer thuis waren). Boutonnet rijdt met een twaalf. Coppi liet zich na Touretappes de trappen van zijn hotel op dragen. Rivière deed helium in zijn banden. Poulain zakte door zijn wielen. "

Plaats reactie