Ik heb via Planet X een overjarig Guerciotti crossframe aangeschaft, wat hopelijk nog deze kerstvakantie binnenkomt. De bedoeling is om dit frame op te gaan bouwen met zoveel mogelijk onderdelen van mijn oude racefiets, met daarbij uiteraard wat cross-specifieke zaken. De vraag is alleen even wat ik mee kan nemen en wat ik moet vervangen.
Wat ik heb liggen is het volgende:
- Campa Mirage/Veloce 9-speed triple groep.
- Mavic CXP-33 velgen met Campa naven
- Stuur, zadel etc.
Ik zal sowieso crossremmen en -banden moeten hebben. Wat zouden daarvoor goede keuzes zijn? De Shorty Ultimate is natuurlijk de top, maar wel aardig aan de prijs. Campa heeft nu ook weer crossremmen - ook niet heel goedkoop, maar passen natuurlijk wel bij een Italiaanse fiets... Qua banden zoek ik allrounders, want ik zal met deze fiets ook wel op de weg komen, al was het alleen maar om naar het bos te rijden.
Wat ook een punt is, is het crankstel. Ik kom met een 52/42/30 triple uiteraard overal boven, maar is het geschikt om het veld mee in te gaan? En als ik het vervang, kom ik dan met mijn voorderailleur nog uit? (Lijkt mij wel, maar just to be sure..)
Alvast bedankt voor het meedenken!
Crosser bouwen: Wat kan mee, wat moet nieuw?
Hoi,
Ik rijd met een Ridley X-ride met een Campagnolo Centaur 10-speed groep en Zonda wielen. De groep is een dubbel (36-46), maar ik kan niet direct een reden bedenken waarom je niet met een triple zou kunnen rijden. Er rijden volgens mij genoeg MTB's rond met een triple. Het is wel wat zwaarder, maar dat lijkt me niet echt een probleem.
Wat ik wel heb vervangen, zijn de standaard Ridley 4ZA froglegs. Ik heb ze vervangen door Avid Shorty Ultimate. Ik heb nog getwijfeld over Campagnolo remmen, maar de Shorty Ultimates worden zo goed getest en zijn zo goed in te stellen (blokken, veerspanning, etcetera) dat de uiteindelijke keuze makkelijk was. Goedkoop zijn ze inderdaad niet.
Ik rijd met een Ridley X-ride met een Campagnolo Centaur 10-speed groep en Zonda wielen. De groep is een dubbel (36-46), maar ik kan niet direct een reden bedenken waarom je niet met een triple zou kunnen rijden. Er rijden volgens mij genoeg MTB's rond met een triple. Het is wel wat zwaarder, maar dat lijkt me niet echt een probleem.
Wat ik wel heb vervangen, zijn de standaard Ridley 4ZA froglegs. Ik heb ze vervangen door Avid Shorty Ultimate. Ik heb nog getwijfeld over Campagnolo remmen, maar de Shorty Ultimates worden zo goed getest en zijn zo goed in te stellen (blokken, veerspanning, etcetera) dat de uiteindelijke keuze makkelijk was. Goedkoop zijn ze inderdaad niet.
Real men wear blûk!!! Marcel
Ik vind qua banden zelf Racing Ralph erg allround, die bollen op de weg ook goed en hebben prima grip in het bos. Challenge Grifo is de beste allround band in het bos, maar slijt snel op asfalt.
Een triple zal je niet nodig hebben, maar het kan natuurlijk ook geen kwaad
Qua remmen zou je idd naar mini v-brakes kunnen kijken.
Een triple zal je niet nodig hebben, maar het kan natuurlijk ook geen kwaad
Qua remmen zou je idd naar mini v-brakes kunnen kijken.
Kijk voor banden eens naar de Clement Crusade PDX. Geweldige grip in het bos en op de weg ook niet beroerd. Bovendien nog redelijk geprijsd ook.
http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=945
http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=945
- Harryfietst
- Forum-lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
- Locatie: Groningen
Ik heb hetzelfde gedaan; een crossframe aangeschaft en opgebouwd met (Campa Record 10 speed) onderdelen van een wegfiets. Ik heb dan geen triple, maar dat moet volgens mij niet uitmaken. Ik heb wel Avid Shorty Ultimate erop met Koolstop zalm remblokken en Racing Ralph banden met latex binnenbanden.
Waar je nog wel om moet denken is dat je kabel van de voorderailleur op je crossframe waarschijnlijk van boven komt. Op de racefiets van beneden. Dat betekent dus dat je daar een oplossing voor moet zoeken. Sommige frames hebben een wieletje vlak bij de trapas waar de kabel omheen komt, zodat hij van dan van onderen komt. Ik heb het opgelost met een umlenker (http://www.speen.de/Docs/Specification%20Umlenker.pdf). Werkt perfect!
Waar je nog wel om moet denken is dat je kabel van de voorderailleur op je crossframe waarschijnlijk van boven komt. Op de racefiets van beneden. Dat betekent dus dat je daar een oplossing voor moet zoeken. Sommige frames hebben een wieletje vlak bij de trapas waar de kabel omheen komt, zodat hij van dan van onderen komt. Ik heb het opgelost met een umlenker (http://www.speen.de/Docs/Specification%20Umlenker.pdf). Werkt perfect!
Je bent dan voor nog geen 20 euro klaar en remt zeer goed.tommeke14 schreef: Qua remmen zou je idd naar mini v-brakes kunnen kijken.
Achter derailleur Veloce zou ik vervangen voor Centaur of Chorus dit schakelt wel beter ik mijn ervaring.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Bedankt voor de info so far!
Dit is hem:
Eenvoudig framepje, maar de maat past me wel (iets korter dan mijn straatfiets) en het is een Italiaan. Voor die prijs vond ik dat wel erg interessant voor een eerste crossprojectje.
Ik heb zonet toch maar gekozen voor de Shorty Ultimate. Wat ik zo lees en hoor is dat toch wel het beste wat er te koop is en goeie remmen zijn voor mij een van de meest essentiële onderdelen, dus daar bezuinig ik dan toch maar niet op.
Dat idee om met 1 voorblad te gaan rijden is ook een goeie! Ik zal eens kijken hoe dat uit gaat komen en wat voor cassette ik nu eigenlijk heb. Ik denk 12-23 oid, maar daar heb ik bij die fiets nooit zo op gelet. Ik reed altijd op het vlakke, dus qua cassette was het altijd net wat er op voorraad was. Stel dat ik echter toch met meer bladen voor ga rijden, wat is dan een geschikt verzet voor iemand met 0 crosservaring? Gewoon wat er op zit laten zitten en kijken hoe het gaat, of kan ik beter de voorbladen aanpassen?
Pedalen zijn ook aangeschaft. De LBS had Time Atac voor half geld, dus die kon ik niet laten liggen. Ik zal eens gaan kijken naar de verschillende banden die jullie noemen.
Dit is hem:
Eenvoudig framepje, maar de maat past me wel (iets korter dan mijn straatfiets) en het is een Italiaan. Voor die prijs vond ik dat wel erg interessant voor een eerste crossprojectje.
Ik heb zonet toch maar gekozen voor de Shorty Ultimate. Wat ik zo lees en hoor is dat toch wel het beste wat er te koop is en goeie remmen zijn voor mij een van de meest essentiële onderdelen, dus daar bezuinig ik dan toch maar niet op.
Dat idee om met 1 voorblad te gaan rijden is ook een goeie! Ik zal eens kijken hoe dat uit gaat komen en wat voor cassette ik nu eigenlijk heb. Ik denk 12-23 oid, maar daar heb ik bij die fiets nooit zo op gelet. Ik reed altijd op het vlakke, dus qua cassette was het altijd net wat er op voorraad was. Stel dat ik echter toch met meer bladen voor ga rijden, wat is dan een geschikt verzet voor iemand met 0 crosservaring? Gewoon wat er op zit laten zitten en kijken hoe het gaat, of kan ik beter de voorbladen aanpassen?
Pedalen zijn ook aangeschaft. De LBS had Time Atac voor half geld, dus die kon ik niet laten liggen. Ik zal eens gaan kijken naar de verschillende banden die jullie noemen.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Ik had enkele jaren een crosser met een 42t blad voor en een 13-26 cassette achter. Daarmee kom je in Nederland echt overal door. Gewoon het middelste blad houden en om de ketting op z'n plaats te houden heb je verschillende opties. Ik reed met twee chainguards van TA, effectief twee dunne kettingbladen zonder tanden. Die zijn echter nog vrij lastig te vinden met Campagnolo steek (135 BCD, Gebhard maakt ze wel).
Een andere optie (die ik waarschijnlijk ga gebruiken op de crosser die ik nu aan het opbouwen ben) is een chaincatcher van bijvoorbeeld Rohloff (duur) of Paul (ook duur) of Problem Solvers (veruit de goedkoopste)
http://problemsolversbike.com/products/chainspy
Qua banden heeft Schwalbe inderdaad een paar prettige opties, maar ik denk dat je - voor je banden koopt - eerst goed moet bedenken wat voor terrein je (bij jou in de buurt) gaat befietsen. Modder, los zand, gravel, vastgereden zand en aarde?
Je keuze voor Time ATAC is uitstekend.
Een andere optie (die ik waarschijnlijk ga gebruiken op de crosser die ik nu aan het opbouwen ben) is een chaincatcher van bijvoorbeeld Rohloff (duur) of Paul (ook duur) of Problem Solvers (veruit de goedkoopste)
http://problemsolversbike.com/products/chainspy
Qua banden heeft Schwalbe inderdaad een paar prettige opties, maar ik denk dat je - voor je banden koopt - eerst goed moet bedenken wat voor terrein je (bij jou in de buurt) gaat befietsen. Modder, los zand, gravel, vastgereden zand en aarde?
Je keuze voor Time ATAC is uitstekend.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof