Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Crosser bouwen: Wat kan mee, wat moet nieuw?

Erik
Forum-lid
Berichten: 2107
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 26 dec 2014 14:11

Ik heb via Planet X een overjarig Guerciotti crossframe aangeschaft, wat hopelijk nog deze kerstvakantie binnenkomt. De bedoeling is om dit frame op te gaan bouwen met zoveel mogelijk onderdelen van mijn oude racefiets, met daarbij uiteraard wat cross-specifieke zaken. De vraag is alleen even wat ik mee kan nemen en wat ik moet vervangen.

Wat ik heb liggen is het volgende:

- Campa Mirage/Veloce 9-speed triple groep.
- Mavic CXP-33 velgen met Campa naven
- Stuur, zadel etc.

Ik zal sowieso crossremmen en -banden moeten hebben. Wat zouden daarvoor goede keuzes zijn? De Shorty Ultimate is natuurlijk de top, maar wel aardig aan de prijs. Campa heeft nu ook weer crossremmen - ook niet heel goedkoop, maar passen natuurlijk wel bij een Italiaanse fiets... ;) Qua banden zoek ik allrounders, want ik zal met deze fiets ook wel op de weg komen, al was het alleen maar om naar het bos te rijden.

Wat ook een punt is, is het crankstel. Ik kom met een 52/42/30 triple uiteraard overal boven, maar is het geschikt om het veld mee in te gaan? En als ik het vervang, kom ik dan met mijn voorderailleur nog uit? (Lijkt mij wel, maar just to be sure..)

Alvast bedankt voor het meedenken!
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 26 dec 2014 22:52

Hoi,

Ik rijd met een Ridley X-ride met een Campagnolo Centaur 10-speed groep en Zonda wielen. De groep is een dubbel (36-46), maar ik kan niet direct een reden bedenken waarom je niet met een triple zou kunnen rijden. Er rijden volgens mij genoeg MTB's rond met een triple. Het is wel wat zwaarder, maar dat lijkt me niet echt een probleem.

Wat ik wel heb vervangen, zijn de standaard Ridley 4ZA froglegs. Ik heb ze vervangen door Avid Shorty Ultimate. Ik heb nog getwijfeld over Campagnolo remmen, maar de Shorty Ultimates worden zo goed getest en zijn zo goed in te stellen (blokken, veerspanning, etcetera) dat de uiteindelijke keuze makkelijk was. Goedkoop zijn ze inderdaad niet.
Real men wear blûk!!! Marcel

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1995
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 26 dec 2014 23:05

Ik vind qua banden zelf Racing Ralph erg allround, die bollen op de weg ook goed en hebben prima grip in het bos. Challenge Grifo is de beste allround band in het bos, maar slijt snel op asfalt.

Een triple zal je niet nodig hebben, maar het kan natuurlijk ook geen kwaad ;)
Qua remmen zou je idd naar mini v-brakes kunnen kijken.

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 26 dec 2014 23:36

Kijk voor banden eens naar de Clement Crusade PDX. Geweldige grip in het bos en op de weg ook niet beroerd. Bovendien nog redelijk geprijsd ook.

http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=945

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 26 dec 2014 23:50

Ben ik nog vergeten: ik rijd met Challenge Grifo en dat voelt heel wat soepeler dan de Vittoria draadbanden die er origineel op zaten.
Real men wear blûk!!! Marcel

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 27 dec 2014 07:04

Ik heb hetzelfde gedaan; een crossframe aangeschaft en opgebouwd met (Campa Record 10 speed) onderdelen van een wegfiets. Ik heb dan geen triple, maar dat moet volgens mij niet uitmaken. Ik heb wel Avid Shorty Ultimate erop met Koolstop zalm remblokken en Racing Ralph banden met latex binnenbanden.
Waar je nog wel om moet denken is dat je kabel van de voorderailleur op je crossframe waarschijnlijk van boven komt. Op de racefiets van beneden. Dat betekent dus dat je daar een oplossing voor moet zoeken. Sommige frames hebben een wieletje vlak bij de trapas waar de kabel omheen komt, zodat hij van dan van onderen komt. Ik heb het opgelost met een umlenker (http://www.speen.de/Docs/Specification%20Umlenker.pdf). Werkt perfect!

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 27 dec 2014 11:22

tommeke14 schreef: Qua remmen zou je idd naar mini v-brakes kunnen kijken.
Je bent dan voor nog geen 20 euro klaar en remt zeer goed.

Achter derailleur Veloce zou ik vervangen voor Centaur of Chorus dit schakelt wel beter ik mijn ervaring.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 27 dec 2014 12:01

Je kunt ook overwegen met alleen de 42 en een chaincatcher te gaan rijden. De andere bladen zul je in het bos toch niet gaan gebruiken. Achter zou ik dan wel voor een 28 of 29 als grootste krans gaan.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 27 dec 2014 12:19

Misschien een foto van je Guerciotti frame?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Erik
Forum-lid
Berichten: 2107
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 27 dec 2014 13:42

Bedankt voor de info so far!

Dit is hem:

Afbeelding

Eenvoudig framepje, maar de maat past me wel (iets korter dan mijn straatfiets) en het is een Italiaan. Voor die prijs vond ik dat wel erg interessant voor een eerste crossprojectje.

Ik heb zonet toch maar gekozen voor de Shorty Ultimate. Wat ik zo lees en hoor is dat toch wel het beste wat er te koop is en goeie remmen zijn voor mij een van de meest essentiële onderdelen, dus daar bezuinig ik dan toch maar niet op.

Dat idee om met 1 voorblad te gaan rijden is ook een goeie! Ik zal eens kijken hoe dat uit gaat komen en wat voor cassette ik nu eigenlijk heb. Ik denk 12-23 oid, maar daar heb ik bij die fiets nooit zo op gelet. :oops: Ik reed altijd op het vlakke, dus qua cassette was het altijd net wat er op voorraad was. 8-) Stel dat ik echter toch met meer bladen voor ga rijden, wat is dan een geschikt verzet voor iemand met 0 crosservaring? Gewoon wat er op zit laten zitten en kijken hoe het gaat, of kan ik beter de voorbladen aanpassen?

Pedalen zijn ook aangeschaft. De LBS had Time Atac voor half geld, dus die kon ik niet laten liggen. Ik zal eens gaan kijken naar de verschillende banden die jullie noemen. :)
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 27 dec 2014 15:02

Dit is een goed frame, deze heb ik namelijk ook! Hier ga je veel plezier mee krijgen. Succes met de opbouw.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 27 dec 2014 15:27

Ik had enkele jaren een crosser met een 42t blad voor en een 13-26 cassette achter. Daarmee kom je in Nederland echt overal door. Gewoon het middelste blad houden en om de ketting op z'n plaats te houden heb je verschillende opties. Ik reed met twee chainguards van TA, effectief twee dunne kettingbladen zonder tanden. Die zijn echter nog vrij lastig te vinden met Campagnolo steek (135 BCD, Gebhard maakt ze wel).
Een andere optie (die ik waarschijnlijk ga gebruiken op de crosser die ik nu aan het opbouwen ben) is een chaincatcher van bijvoorbeeld Rohloff (duur) of Paul (ook duur) of Problem Solvers (veruit de goedkoopste)

http://problemsolversbike.com/products/chainspy
Afbeelding
Afbeelding

Qua banden heeft Schwalbe inderdaad een paar prettige opties, maar ik denk dat je - voor je banden koopt - eerst goed moet bedenken wat voor terrein je (bij jou in de buurt) gaat befietsen. Modder, los zand, gravel, vastgereden zand en aarde?

Je keuze voor Time ATAC is uitstekend.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie