Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

cyclocross + weg + disc

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 12 nov 2014 10:49

Ben een crosser aan het bouwen waarmee ik ook regelmatig op de weg zal rijden. Qua wielen wil ik een handgespaakt setje met de Notubes Grail velg. Qua naven ben ik er nog niet uit. Enige criteria:
1) Ik weeg 82-85 kg
2) disc, nog geen voorkeur voor CL of 6B
3) 5mm QR
4) 11 speed
5) voor 28 spaken, achter 28-32
6) voorkeur voor stalen/titanium body (ben Sihmano Ultegra/DA/XT/XTR gewend), gezien de "verhalen" over zachte alu bodies van bv DT Swiss 240 - of valt dit in de praktijk mee?

Naven wishlist (random order):
1) Shimano CX75 (prijs/kwaliteit, voordelig)
2) White Industries (titanium body)
3) DT Swiss 240s (alu body ....)
4) Hope Pro2 Evo (alu body ....)

Wat is jullie ervaing met bovenstaande naven? Nog andere suggesties?

Verder:
Ik heb goede ervaringen met Zoran en Force Wheelz. Uiteraard vraag ik ook een prijs op bij de andere bekende (NL) spelers. Aanraders / do's / don'ts?
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

dale c
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 feb 2013 09:21

dale c 12 nov 2014 11:08

Interessant. Ik zoek iets vergelijkbaars :-)

Kosten nog een belemmering? Als je WI met tita body op je lijstje hebt zal dat wel meevallen. Lijkt mij een supernaaf maar prijzig.

Persoonlijk bevalt Hope mij erg goed. Daarom mijn keuze Hope pro 2, evt met stalen body. Ik heb Hope naven op de racer en op de MTB. Betaalbaar (goedkoper dan DT en WI) en lekker rateltje waar je van moet houden. De alu body op de racer is inderdaad wat ingesleten. Niet hinderlijk bij vervangen cassette.

Waarom een Grail velg? Ik zit erg te twijfelen tussen deze velg en de Velocity Aileron waar ik goeie reviews over gelzen heb. Die ook nog meegenomen in je keuze?

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 12 nov 2014 11:20

Kosten zijn in principe geen beperking. Maar prijs/kwaliteit moet wel enigzins in verhouding zijn.

Aileron is/was zeker ook een overweging. Die is iets hoger en zwaarder. Het "bollere" van dre Grail spreekt me meer aan. Maar ik denk dat het alle twee goede keuzes zijn.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 12 nov 2014 12:07

Ik heb zelf vrij recent een wielset laten bouwen voor schijfremmen (waarbij kosten ook ondergeschikt waren aan functionaliteit en duurzaamheid).
Dit was dan wel een wielset wat voor zwaarder gebruik zal dienen en daarom wat meer hufterproof gemaakt.
Naaf voor: Naafdynamo SP 6 gaats
Naaf achter: Chris King ISO (de MTB variant omdat ik hier heel tevreden over ben op mijn mountainbikes).
Chris King naven zijn voor mij de ideale naven omdat ik ze geheel zelf uit elkaar kan halen en ook de lagers gemakkelijk te onderhouden zijn mocht dit nodig zijn. Verder is de afwerking top en heb ik zowel met de R45 als met de ISO MTB naven nog nooit problemen gehad. De R45 naven zijn er in 11-speed disc variant en zijn waarschijnlijk de meest duurzame optie wat naven betreft, maar hou wel rekening met de prijs.
Over een alu cassette body moet je je niet druk maken. Zorg er wel altijd voor dat je gebruik maakt van spider cassette's waarbij de grootste 3a6 tandwielen gezamenlijk gedragen worden (Bijv: Sram Red, Shimano Ultegra, Dura-Ace etc. etc.). Zorg ook dat je het juiste aanhaalmoment op de lock-ring zet (50Nm).
Van jou lijstje zou ik voor de DT240s naven kiezen in 32 gaats, prijs/kwalitatief gezien.
Die 4 spaken extra ga je niet merken qua gewicht/extra luchtweerstand. De extra stijfheid en het gemakkelijker richten na een slag ga je wel merken.
Voordeel van deze naven is de duurzaamheid van de lagers en de mogelijkheid om het aantal aangrijpingsmomenten van de body te verhogen tot 54T (wat zeer prettig kan zijn bij CX).
Voor een velg heb ik gekozen voor de meest duurzame en stijve optie bij een lage prijs, Light Bicycle 29er light hookless velgen.
Over alu kan ik je dan ook moeilijk adviseren. Ik weet vanuit het mountainbiken alleen dat je binnen de kortste keren deuken en blutsen erin hebt zitten en ze dan moeilijk luchtdicht blijven met latex.

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 20 nov 2014 22:13

Mijn dochter heeft voor haar cyclocrosser een set wielen gebouwd met CX75 naven en Light Bicycle 45mm carbon clinchers. Voor 550 Euro een geweldig mooi en degelijk setje.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 21 nov 2014 07:23

Ik ben toch wel fan van Hope. Hope verkoopt ieder onderdeeltje los, en is super simpel te servicen. Waarbij hope het specifieke gereedschap verkoopt en met filmpjes uitlegt hoe je het moet doen.

En, Hope naven zijn heel simpel om te bouwen naar een andere asmaat. Want ook voor de racer, en dus ook crosser, komen de steekassen eraan.

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 21 nov 2014 11:27

japiecarbon schreef:Ik ben toch wel fan van Hope. Hope verkoopt ieder onderdeeltje los, en is super simpel te servicen. Waarbij hope het specifieke gereedschap verkoopt en met filmpjes uitlegt hoe je het moet doen.

En, Hope naven zijn heel simpel om te bouwen naar een andere asmaat. Want ook voor de racer, en dus ook crosser, komen de steekassen eraan.
Pollekes schreef:Mijn dochter heeft voor haar cyclocrosser een set wielen gebouwd met CX75 naven en Light Bicycle 45mm carbon clinchers. Voor 550 Euro een geweldig mooi en degelijk setje.
Heb ook over de CX75 getwijfeld. Ga ws. toch voor DT Swiss (naven kunnen later nog een as-upgrade ondergaan, verkrijgbaar in CL en 6B, 32 gaats ipv 28).
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

abel
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 feb 2006 15:18

abel 14 apr 2015 10:53

Ha, leuk onderwerp. Ga ik verder volgen. Heb sinds kort ook een (semi) crosser (Look X85) met een paar Easton EX90EL wielen met de M1 disc naven. Mooi setje, licht en sterk......maar ik begin me te irriteren aan de zijwind gevoeligheid. Ik woon in Frl en daar is het toch redelijk winderig....lbij windkracht 4 worden ze serieus nerveus, dus ik denk dat ik ze maar te koop zet en op zoek ga naar een setje met lagere velgen. Binnenkort maar eens contact opnemen met Wheeltec, hoor ik goeie ervaringen over.

Plaats reactie