Goedemiddag,
Ik heb denk ik al minstens vijf keer gehad dat de bevestiging van mijn zadel binnen een jaar breekt. Ter illustratie een paar foto's: https://drive.google.com/open?id=0B-BmZ ... authuser=0
Ik ben 78 kilo, en gebruik mijn fiets gemiddeld zo'n 1 uur per dag (woon-werk), dus volgens mij kan dit niet door normale slijtage komen. Eerst had ik altijd Selle Royal, maar de laatste keer op aanraden van de fietsenmaker een ConTec. Dit maakte helaas niks uit.
Nu begin ik het vermoeden te krijgen dat het misschien wel eens niet aan het zadel kan liggen, ik heb in elk geval nog nooit van iemand gehoord die dit probleem had. Voordat ik een nieuw supersterk superduur zadel ga kopen wou ik eens kijken of iemand een idee heeft waar het aan zou kunnen liggen.
Zou het te maken kunnen hebben met het type fiets (een simpele Raleigh herenfiets, 7 versnellingen), of met de manier waarop het zadel aan het frame is bevestigd? Of met mijn manier van fietsen (is volgens mij redelijk normaal, maar wie weet)
Hartelijk dank voor reacties,
Berend Veldkamp
Zadel breekt binnen een jaar
Wat mij direct opvalt aan de foto's is dat het zadel vrij ver naar voren op de zadelpen is geklemd.
Misschien is de framemaat van je fiets iets te groot en probeer je dit te compenseren door het zadel verder naar voren te plaatsen.
Het breuk oppervlak ziet er vrij glad uit (als ik het goed kan zien op de foto). Dit doet mij vermoeden dat de breuk is opgetreden door vermoeiing.
Ik vermoed dat je wat verder naar voren op het zadel zit. Hierdoor wordt het stangetje flink op buiging belast. (Mede doordat de inklemming ver naar achteren staat.)
Dit resulteert in flink wat spanning in het materiaal, wanneer je op de fiets zit. Tel hier oneffenheden in het wegdek bij op en we hebben een mooi totaal om het materiaal flink op gebied van vermoeiing te belasten.
Mogelijke oplossingen:
Zadel verder naar achter plaatsen.
Inklemmend gebied van zadel vergroten.
Fietsmaat herzien, zodat het zadel niet zo ver naar voren geplaatst hoeft te worden.
Misschien is de framemaat van je fiets iets te groot en probeer je dit te compenseren door het zadel verder naar voren te plaatsen.
Het breuk oppervlak ziet er vrij glad uit (als ik het goed kan zien op de foto). Dit doet mij vermoeden dat de breuk is opgetreden door vermoeiing.
Ik vermoed dat je wat verder naar voren op het zadel zit. Hierdoor wordt het stangetje flink op buiging belast. (Mede doordat de inklemming ver naar achteren staat.)
Dit resulteert in flink wat spanning in het materiaal, wanneer je op de fiets zit. Tel hier oneffenheden in het wegdek bij op en we hebben een mooi totaal om het materiaal flink op gebied van vermoeiing te belasten.
Mogelijke oplossingen:
Zadel verder naar achter plaatsen.
Inklemmend gebied van zadel vergroten.
Fietsmaat herzien, zodat het zadel niet zo ver naar voren geplaatst hoeft te worden.
Het kan worden veroorzaakt door de klemming van de zadelpen.De rand van de "schaaltjes: waar de zadelrail in ligt is dan te scherp.Ik heb dit ook een paar keer gehad en heb toen de scherpe rand wat ronder gevijld en heb daarna geen zadel meer gebroken.
Liefhebber Nederlandse stalen racefietsen
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Wat hier op zit is toch een hele normale manier van een zadel monteren, wat op veel zadelpennen terug komt? Het is dan weliswaar niet op 2 punten, maar de druk wordt wel verdeeld over 1 langer stuk. Gewoon googlen op zadelpen, kom je heel veel afbeeldingen tegen met dit principe.jsparie schreef:Vermoed dat het toch door de zadelpen komt die te weing steun geeft aan de rails. Je kunt er beter een hebben die op twee punten en/of over een breder deel afsteunt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Dat het veel voorkomt wil niet altijd zeggen dat het goed is. In dit geval heeft de praktijk uitgewezen dat de ondersteuning voor de rails, die in dit geval ook nog eens behoorlijk lang zijn, tekort schiet. Het 'langere' stuk is in dit geval net wat te kort. Zeg niet dat het altijd fout gaat maar in dit geval lijkt het me wel de meest plausibele verklaring.
Ha ha, herkenbaar. Ook ik heb op mijn gazelle stadsfiets 3x een zadel zo doen breken. Zo te zien aan de foto's met exact dezelfde zadelpen. Ik was er klaar mee en heb toen voor €10 een mtb zadelpen gekocht. Tot nu toe geen problemen meer gehad.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!