de zwarten
26 okt 2014 18:33
Er is in het gros van de markt geen verschil in rijkwaliteit (dat is, alle nieuwe fietsen tussen 1000 en 3000 euro).
Zet iemand op eender welk afgeplakt frame, en hij rijdt even hard.
Zet iemand op een stalen fiets met cromor, SLX, TSX,... buizen en hij voelt het verschil niet. (is al getest, ooit)
Verschil zit hem in service, garantie,... Verschil zit hem ook in geometrie, en als het een écht goede fiets is tov een écht slechte, voel je hem niet zwabberen, voel je dat hij een beetje stijver of comfortabeler is. Maar grotere winst haal je uit wielen en banden.
Wat goeie frames wel nog voorhebben op slechte, is dat je een goed frame 100 keer kan op- en afbouwen, en het zal nog altijd goed zitten. Met een slecht frame gaat de achterpat wat sneller verbuigen, de draad in de trapas iets sneller begeven, het balhoofd is na verloop van tijd wat moeizamer af te stellen door inslijten, de bidonhoudernokjes falen sneller, de voor-en achterpatten zijn vaak iets minder goed gemaakt, zadelpen strak zetten kost wat meer moeite enzovoort. Dat hebben goede onderdelen ook voor op minder goede: een campa zadelpen kan je 100 keer verstellen, een no-name china pen heeft al een keer goedkopere bouten en minder nauwkeurig gedraaide alu onderdelen, en na 10 keer afstellen komt er toch een beetje speling op.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).

©®