Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5910
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 sep 2014 19:30

Le Grimpeur schreef:
Le Grimpeur schreef:In mijn laatste fietsverslag heb je kunnen lezen, dat ook ik inmiddels 'de klos' ben... Omdat ik het sneetje echter te riskant vond om mee verder te rijden en ik de band toch nog een 800 à 1000 km geef, heb ik vandaag de 'methode Orlok' ;) toegepast... Wordt vervolgd...
Gisteren een tochtje van 106 km gemaakt met de gerepareerde Ultremo ZX. Ging zonder problemen. Morgen verwacht ik hier bij de post een Hutchinson reparatiesetje voor tubeless banden. Daar zou speciaal op dergelijke reparaties afgestemd materiaal in moeten zitten. Ben benieuwd...
Ik lees in jouw verslag van vandaag dat de reparatie met de Hutchinson reparatieset zich goed heeft gehouden. Mijn reparatie met een Samson plakkertje houdt ook nog steeds stand, maar heb wel intussen nieuwe plakkertjes aangeschaft voor het geval dat ....... je weet het maar nooit. ;)

Mijn Schwalbe Ultremo ZX banden hebben inmiddels al 3600km achter de rug, maar beginnen nu wel te slijten. Volgens mij komt er op de voorband - was 2000km de achterband - hier en daar al het karkas te voorschijn en vraag mij af hoelang deze band het nog uithouden. De achterband is nog niet zo ver gesleten, maar bevat wel veel slechte plekken. Ik ben dan ook benieuwd of dat bij jouw - na 3022km - ook al het geval is.

Hoe lang zijn jullie nog aan het 'overzomeren' in de Provence.? Zag trouwens op pagina 83 en 84 van het forum van velo101 hele mooie foto's en filmpjes van het fietsen in de Pyreneeën, niks voor jullie,? het is wat anders als die van de Haute-Alpes.

Veel plezier verder :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 15 sep 2014 20:26

Mijn Schwalbe Ultremo ZX voorband is nog redelijk tot goed 'rond', maar t.g.v. het vaak slechte wegdek hier in de Provence zitten er wel een paar kleine 'kerfjes' in. De achterband is al behoorlijk 'vierkant' en normaliter zou ik zo'n band dan ook ook vervangen. Verder zitten er, behalve dat ene 'gaatje', niet veel beschadigingen in. Doch omdat het rijden met tubeless banden voor mij ook nieuw is, wil ik gewoon weten hoeveel km's ik er mee kan maken. Dat brengt natuurlijk wel zekere risico's met zich mee. Zodra ik ook maar iets van het karkas zou gaan zien, gaat de band er subiet af, dat wordt mij dan (veel) te 'link'.

Ik heb inmiddels een setje Hutchinson Fusion 3 tubeless banden aangeschaft en ga daar dan mee verder (pas volgend seizoen ?). Dit, omdat ik uit eigen ervaring het verschil in duurzaamheid e.d. tussen Schwalbe en Hutchinson wil kunnen vaststellen ;).

Even 'off topic': De Pyreneeën kennen wij ook wel hoor. Maar onze 'jarenlange' ervaring 8-) met dit hoekje van de Provence heeft ons geleerd dat je hier in het naseizoen gewoon het beste weer hebt. Natuurlijk is er hier ook wel eens een slechtweerperiode, zoals momenteel het geval is (er hangt t.g.v. het ontbreken van wind al de gehele namiddag een onweerscomplex boven de westelijke Luberon :( ). Doch het weer knapt hier doorgaans ook snel weer op. We hadden trouwens eigenlijk in juli of augustus naar de Franse of Zwitserse Alpen willen gaan, maar hebben dat vanwege het mindere (onstandvastige) weer deze zomer toch maar niet gedaan. En dan nu maar weer 'on topic'.
60 x Ventoux

remirom
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 okt 2013 11:15

remirom 16 sep 2014 08:02

ter info,
mijn ultremo zx tubeless liggen ook ongeveer een goeie 3000km op de fiets, de voorband is nog perfect rond, de achterband is wat vierkantig aan het worden maar toch nog verre van karkas te zien hoor ... naar mijn bescheiden mening zou een racebandje toch een 4000-5000km moeten meegaan ...

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5910
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 sep 2014 16:58

remirom schreef:ter info,
mijn ultremo zx tubeless liggen ook ongeveer een goeie 3000km op de fiets, de voorband is nog perfect rond, de achterband is wat vierkantig aan het worden maar toch nog verre van karkas te zien hoor ... naar mijn bescheiden mening zou een racebandje toch een 4000-5000km moeten meegaan ...
Nou ja, er is al heel wat geschreven over de levensduur van banden en van welke factoren e.e.a. afhankelijk is. Neemt niet weg dat ik wel verbaast ben dat je voorband na 3000km nog perfect rond is. :o Begrijp daaruit dan ook dat je de banden onderling (nog) niet wisselt, iets wat ik wel na 2000km heb gedaan. ;)

Ter info, voorheen reed ik met Vittoria Rubino Pro's maximaal 2500 à 3000km omdat er anders te vaak werd lek gereden, :x ook wisselde ik de banden onderling op ong. 1500km. Ik ga er vooralsnog van uit dat tubeless banden minimaal 3500 à 4000km - liefst langer - moeten mee gaan omdat ze eenvoudig bij lekrijden door de latex moeten worden gerepareerd en dat mag van mij meerdere keren gebeuren, toch, dus . . . ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 03 okt 2014 14:10

Heb ondertussen zo'n 2500km gereden met mijn 3e Ultremo ZX tubeless setje, voorband nog steeds mooi rond, achter vierkant aan het worden en aardig wat kleine sneetjes/beschadigingen. En na de laatste zomervakantierit op Sardinie ook de volgende dag minder druk in de achterband, na oppompen toch alles weer ok. Met dank aan de latex denk ik dan maar
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8647
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 okt 2014 22:50

Leuk filmpje van gcn over tubeless-clincher.
http://velonews.competitor.com/2014/10/ ... -it_348291
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 05 okt 2014 23:57

Is dit nu het meest zinloze / gehipte topic (na bekijken van het filmpje)?

Tubeless banden zijn zwaarder, oncomfortabeler en zo-een-beetje-evenveel gepruts als tubes.
Voor zij die soepele banden hebben en niet veel lek rijden, lijkt het mij gewoon een stap terug.

(ps: voor- en achterband wisselen wordt hier altijd stellig afgeraden; je wilt immers geen versleten achterband naar voren brengen omdat je vooraan meest grip nodig hebt om niet weg te glijden in de bochten).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 06 okt 2014 00:40

de zwarten schreef:Is dit nu het meest zinloze / gehipte topic (na bekijken van het filmpje)?

Tubeless banden zijn zwaarder, oncomfortabeler en zo-een-beetje-evenveel gepruts als tubes.
Voor zij die soepele banden hebben en niet veel lek rijden, lijkt het mij gewoon een stap terug.
Heb je al eens tubeless (race) gereden ?
En dus op veel lagere bandenspanning, want dat is het grootste voordeel.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 06 okt 2014 07:32

de zwarten schreef:Is dit nu het meest zinloze / gehipte topic (na bekijken van het filmpje)?

Tubeless banden zijn zwaarder, oncomfortabeler en zo-een-beetje-evenveel gepruts als tubes.
Voor zij die soepele banden hebben en niet veel lek rijden, lijkt het mij gewoon een stap terug.

(ps: voor- en achterband wisselen wordt hier altijd stellig afgeraden; je wilt immers geen versleten achterband naar voren brengen omdat je vooraan meest grip nodig hebt om niet weg te glijden in de bochten).
Na 1 subjectieve opinie?

Zou meer waarde hechten aan de vele forummers die hier hun ervaringen delen en zeggen niet meer anders te willen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

remirom
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 okt 2013 11:15

remirom 06 okt 2014 07:46

de zwarten schreef:Is dit nu het meest zinloze / gehipte topic (na bekijken van het filmpje)?

Tubeless banden zijn zwaarder, oncomfortabeler en zo-een-beetje-evenveel gepruts als tubes.
Voor zij die soepele banden hebben en niet veel lek rijden, lijkt het mij gewoon een stap terug.

(ps: voor- en achterband wisselen wordt hier altijd stellig afgeraden; je wilt immers geen versleten achterband naar voren brengen omdat je vooraan meest grip nodig hebt om niet weg te glijden in de bochten).
in princiepe kan je alles afbreken hoor, maar de filmmaker heeft alvast zijn 5 minutes of fame binnen ;-) .

Los daarvan, 60cc vloeistof in een racebandje is veel teveel...
de vloeistof in je band is ook niet echt roterende massa dus is het effect van dit extra gewicht nog meer verwaarloosbaar.
de uitleg dat je die bandjes bijna niet af en op de velg krijgt en ellenlang werk is complete onzin, eens je het wat gewoon bent duurt het allemaal niet veel langer als met een biba en een tirelever gebruiken om erop te leggen is zonder risico aangezien er geen binnenband is om kapot te trekken.
het gevoel in comfort bij eenzelfde druk is volgens mij met de beste wil van de wereld niet te voelen omdat het karkas "stijver" zou zijn van de tubeless band... onmogelijk, het is bovendien niet het karkas maar de draad die minder rekbaar is, de rest is gewoon een extra rubberlaag in de band die bij non tubeless dus je binnenband is, die bovendien dan nog eens extra wrijving geeft.

dus, leuk filmpje, maar niet echt representatief in mijn ogen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27652
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 okt 2014 08:44

Wiliertoerist schreef:
de zwarten schreef:Is dit nu het meest zinloze / gehipte topic (na bekijken van het filmpje)?

Tubeless banden zijn zwaarder, oncomfortabeler en zo-een-beetje-evenveel gepruts als tubes.
Voor zij die soepele banden hebben en niet veel lek rijden, lijkt het mij gewoon een stap terug.
Heb je al eens tubeless (race) gereden ?
En dus op veel lagere bandenspanning, want dat is het grootste voordeel.
Lagere bandenspanning kan toch ook gewoon met clinchers? Ik rijd al het hele seizoen op 6 bar, 25mm clinchers. Nog geen lek met deze banden (6000 km mee gereden).

Over tubeless heb ik nog geen mening omdat ik er nog geen ervaring mee heb. Maar ik zie eerlijk gezegd geen voordelen, temeer omdat ik zelden lek rijd.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 06 okt 2014 10:09

Lagere bandenspanning omdat je geen snake bites meer kunt krijgen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie