Tips bij het plannen van een fietstocht?
Hallo,
Ik ben een jongen van 17 jaar en zit in 5 Havo en woon op texel. Ik moet dus dit jaar een profielwerkstuk gaan maken. Ik maak dit werkstuk samen met een vriend en we zijn van plan samen vanuit Pissos naar Texel te fietsen. Pissos is een plaatsje ruim 60 km ten zuiden van Bordeaux, hier wonen bekende van ons dus dit is een mooie startplaats.
We gaan fietsen om geld op te halen voor een goed doel op Texel, door middel van sponsors.
De tocht moet voldoen aan een paar eisen:
- We willen ongeveer 100 tot 150 km per dag fietsen.
- We willen de kosten laag houden, dus niet slapen in dure hotels.
- We fietsen liefst zoveel mogelijk op verhard wegdek (we hebben geen mountainbikes).
Op het fietsforum zullen vast mensen zijn die eerder een dergelijke tocht hebben gemaakt. Wie heeft er tips geven bij het plannen van zo'n tocht? Bij voorbaat dank.
Ik ben een jongen van 17 jaar en zit in 5 Havo en woon op texel. Ik moet dus dit jaar een profielwerkstuk gaan maken. Ik maak dit werkstuk samen met een vriend en we zijn van plan samen vanuit Pissos naar Texel te fietsen. Pissos is een plaatsje ruim 60 km ten zuiden van Bordeaux, hier wonen bekende van ons dus dit is een mooie startplaats.
We gaan fietsen om geld op te halen voor een goed doel op Texel, door middel van sponsors.
De tocht moet voldoen aan een paar eisen:
- We willen ongeveer 100 tot 150 km per dag fietsen.
- We willen de kosten laag houden, dus niet slapen in dure hotels.
- We fietsen liefst zoveel mogelijk op verhard wegdek (we hebben geen mountainbikes).
Op het fietsforum zullen vast mensen zijn die eerder een dergelijke tocht hebben gemaakt. Wie heeft er tips geven bij het plannen van zo'n tocht? Bij voorbaat dank.
Een fietstocht als PWS?
Anyway, wat wil je weten? Op wereldfietsers.nl vind je waarschijnlijk nog een stuk meer ervaringen dan hier.
Neem je bagage mee, heb je een volgwagen?
Met bagage 100-150km per dag is best pittig.
Anyway, wat wil je weten? Op wereldfietsers.nl vind je waarschijnlijk nog een stuk meer ervaringen dan hier.
Neem je bagage mee, heb je een volgwagen?
Met bagage 100-150km per dag is best pittig.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
- margriet
- Forum-lid
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 25 jun 2008 15:36
- Locatie: Le Mont-Dore | Massif du Sancy | Puy de Dôme | Auvergne | Frankrijk
- Contact
Kijk eens op www.warmshowers.org Hier bieden fietsers overnachtingen (of eigenlijk warme douches) aan, aan andere fietsers. Wij ontvingen zo vorige week nog een Spanjaard die na 13 jaar in Parijs te hebben gewoond nu per fiets terug gaat naar zijn vaderland. En mochten jullie via het Centraal Massief fietsen, neem dan gerust contact met ons op. Dat schrijvende, reken dan niet op 150 km per dag 
En ja, wereldfietsers.nl is de website!
En ja, wereldfietsers.nl is de website!
Fietsgroet,
Margriet | Les Camélias
Margriet | Les Camélias
Ik zit even gauw te kijken naar de afstand (via Google Maps), die is ongeveer 1350km. Dat is als je iedere dag 130km fietst, 10 dagen fietsen. Dat is best pittig, met bagage.
Hoe getraind zijn jullie? Wanneer wil je gaan? Hoe avontuurlijk wil je het hebben?
Ik zou inderdaad eens je licht op steken bij wereldfietsers en europafietsers.
Wel een gaaf plan en het zal een mooie reis worden! Succes!
Hoe getraind zijn jullie? Wanneer wil je gaan? Hoe avontuurlijk wil je het hebben?
Ik zou inderdaad eens je licht op steken bij wereldfietsers en europafietsers.
Wel een gaaf plan en het zal een mooie reis worden! Succes!
'I have too many bikes', said no cyclist ever.
Bedankt voor de snelle reacties! We zijn al redelijk goed getraind, maar het duurt nog wel even voor we gaan, pas in juni 2015. Dus we hebben tijd om te trainen. We zijn van plan ongeveer de ''google maps'' route te rijden.
We gaan waarschijnlijk fietsen op opgeknapte racefietsen uit de jaren 80, aangepast zodat er tassen voor en achter kunnen.
We gaan waarschijnlijk fietsen op opgeknapte racefietsen uit de jaren 80, aangepast zodat er tassen voor en achter kunnen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Googlemaps werkt niet echt om fietsroutes te maken. Het beste kan je in Frankrijk de Michelin of de IGN kaarten gebruiken, daar klopt de breedte en kleurindicatie heel behoorlijk met de drukte van de weg. De Michelin kaart kan je online bij www.viamichelin.nl
Qua fietsen zou ik me wel druk maken om het achterwiel. Als deze niet heel goed gespaakt zijn dan kan je daar wel problemen mee krijgen icm de fietstassen.
Qua fietsen zou ik me wel druk maken om het achterwiel. Als deze niet heel goed gespaakt zijn dan kan je daar wel problemen mee krijgen icm de fietstassen.
Als ik een tocht in het buitenland maak dan maak ik gebruik van http://www.bikemap.net om mijn route grotendeels te plannen.
Daarna ga ik naar google maps en kijk met de camera naar de weg en de bewijzering.
Voor elke tocht maak ik en gedetailleerde maar ook meer niet al te lange routebeschrijving zoals bij voorbeeld deze die ik heb gemaakt van afgelopen zomer.
Start Touët-sur-Var
D6202 > Puget Theniers
RA Gorge de Cians
Voor bochten RA > Pierlas (D428)
Vallée de la Tinée – Col de la Sinne
(klim 12 km – top op 22 km)
Roupert > Ilonse (M59)
Na Ilonse RA M2205 (Nice)
Pont de Clans RA > Tournefort (D26)
Tournefort > Massoins (D26)
Y-splitsing rechts aanhouden (D26) > Chaudanne
Chaudanne > Villars-sur-Var
T-splitsing RA D6202 > Puget-Theniers
Dit druk ik af op maximaal een A6 (briefkaart formaat) en plastificeer (lamineren) dat zodat dit gemakkelijk in mijn achterzak past zonder dat het nat wordt.
Dit zou je kunnen doen voor elke etappe (dag) die je wilt rijden.
Daarna ga ik naar google maps en kijk met de camera naar de weg en de bewijzering.
Voor elke tocht maak ik en gedetailleerde maar ook meer niet al te lange routebeschrijving zoals bij voorbeeld deze die ik heb gemaakt van afgelopen zomer.
Start Touët-sur-Var
D6202 > Puget Theniers
RA Gorge de Cians
Voor bochten RA > Pierlas (D428)
Vallée de la Tinée – Col de la Sinne
(klim 12 km – top op 22 km)
Roupert > Ilonse (M59)
Na Ilonse RA M2205 (Nice)
Pont de Clans RA > Tournefort (D26)
Tournefort > Massoins (D26)
Y-splitsing rechts aanhouden (D26) > Chaudanne
Chaudanne > Villars-sur-Var
T-splitsing RA D6202 > Puget-Theniers
Dit druk ik af op maximaal een A6 (briefkaart formaat) en plastificeer (lamineren) dat zodat dit gemakkelijk in mijn achterzak past zonder dat het nat wordt.
Dit zou je kunnen doen voor elke etappe (dag) die je wilt rijden.
Ik heb dat soort tochten wel gereden. Met bagage is 100km per dag best een prestatie.
Plan bijvoorbeeld om de drie/vier dagen een rustdag. Of een halve dag afstand, dan herstel je ook nog een beetje.
De route plannen kan gewoon met de kaart. Bijv met behulp van de Michelin/ANWB wegenatlas voor Frankrijk. Online kan ook, maar heeft geen meerwaarde. Voordeel van de kaart is dat je een beter overzicht hebt. Dat lukt met de PC meestal niet. En dan uitschrijven zoals hierboven al beschreven is. Daar heb ik niets aan toe te voegen.
De Franse D-wegen (geel gemarkeerd bij Michelin) zijn zeer geschikt voor lange afstanden. Rode wegen moet je zien te vermijden. Die zijn veel te druk en je wordt op den duur tureluurs van het langsrazende verkeer
Voor overnachtingen zijn er legio mogelijkheden. Kamperen in combinatie met fietsen is volgens mij een ramp. Je moet veel te veel zooi meezeulen. Langs de weg staan heel veel bordjes van Gîte de France. Dan overnacht je bij mensen thuis. Vaak kun je dan meeëten. Je kunt ook van te voren alle overnachtingen plannen via de site: http://www.gites-de-france.com. Ligt er een beetje aan hoe avontuurlijk je bent.
Voor je van huis gaat nog wel even je Frans op peil brengen. Het moeilijkste is je angst om te spreken te overwinnen. Maar als je in je hoofd besloten hebt dat je goed Frans kunt, gaat het verder vanzelf. Fransen zijn heel aardig voor iedereen die probeert hun taal te spreken.
Veel goed informatie over reizen en overnachten in Frankrijk staat op deze site: http://www.hurktoilet.nl
Plan bijvoorbeeld om de drie/vier dagen een rustdag. Of een halve dag afstand, dan herstel je ook nog een beetje.
De route plannen kan gewoon met de kaart. Bijv met behulp van de Michelin/ANWB wegenatlas voor Frankrijk. Online kan ook, maar heeft geen meerwaarde. Voordeel van de kaart is dat je een beter overzicht hebt. Dat lukt met de PC meestal niet. En dan uitschrijven zoals hierboven al beschreven is. Daar heb ik niets aan toe te voegen.
De Franse D-wegen (geel gemarkeerd bij Michelin) zijn zeer geschikt voor lange afstanden. Rode wegen moet je zien te vermijden. Die zijn veel te druk en je wordt op den duur tureluurs van het langsrazende verkeer
Voor overnachtingen zijn er legio mogelijkheden. Kamperen in combinatie met fietsen is volgens mij een ramp. Je moet veel te veel zooi meezeulen. Langs de weg staan heel veel bordjes van Gîte de France. Dan overnacht je bij mensen thuis. Vaak kun je dan meeëten. Je kunt ook van te voren alle overnachtingen plannen via de site: http://www.gites-de-france.com. Ligt er een beetje aan hoe avontuurlijk je bent.
Voor je van huis gaat nog wel even je Frans op peil brengen. Het moeilijkste is je angst om te spreken te overwinnen. Maar als je in je hoofd besloten hebt dat je goed Frans kunt, gaat het verder vanzelf. Fransen zijn heel aardig voor iedereen die probeert hun taal te spreken.
Veel goed informatie over reizen en overnachten in Frankrijk staat op deze site: http://www.hurktoilet.nl
100+ km per dag moet best kunnen lijkt me, aangezien je zegt al redelijk goed getraind te zijn.
Ik heb een aantal jaar geleden een solorit gedaan uit Slovenie naar huis. Ik reed toen gemiddeld 135 km op een dag, en was ook redelijk getraind (wel goed fit, maar niet bijzonder veel fietskilometers in de benen).
Ik hou van kamperen, en ben van mening dat als je toch echt voor het fietsen gaat, je niet veel nodig hebt. Mijn setje tassen met inhoud kwam op 11kg geloof ik. Dat is dus incl tent, slaapspullen en minimalistische kookbenodigdheden.
Ik had globaal mijn route bekeken vantevoren, en om gewicht te besparen alleen de bladzijden uit een duitse wegenatlas gescheurd die ik nodig had.. steeds een bladzijde weggooien onderweg, geeft een lekker gevoel als je er nog maar 1tje over hebt de laatste dag
Navigeren met die kaartjes was niet ideaal hoor.. ik zou nu alles vantevoren intekenen en op mn garmin zetten denk ik, en evt de garmin navigatiefunctie gebruiken.. maar als dat soort luxes had ik toen niet
Ik heb een aantal jaar geleden een solorit gedaan uit Slovenie naar huis. Ik reed toen gemiddeld 135 km op een dag, en was ook redelijk getraind (wel goed fit, maar niet bijzonder veel fietskilometers in de benen).
Ik hou van kamperen, en ben van mening dat als je toch echt voor het fietsen gaat, je niet veel nodig hebt. Mijn setje tassen met inhoud kwam op 11kg geloof ik. Dat is dus incl tent, slaapspullen en minimalistische kookbenodigdheden.
Ik had globaal mijn route bekeken vantevoren, en om gewicht te besparen alleen de bladzijden uit een duitse wegenatlas gescheurd die ik nodig had.. steeds een bladzijde weggooien onderweg, geeft een lekker gevoel als je er nog maar 1tje over hebt de laatste dag
Navigeren met die kaartjes was niet ideaal hoor.. ik zou nu alles vantevoren intekenen en op mn garmin zetten denk ik, en evt de garmin navigatiefunctie gebruiken.. maar als dat soort luxes had ik toen niet
