Alles over vakanties op én met de fiets

La Marmotte 2014

RMC
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 dec 2013 21:40

RMC 23 jul 2014 13:33

Ik vond het aantal afgebroken achterderailleurs ook erg opvallend. Zag ook iemand die het McGyver stijl had opgelost door de ketting in te korten en met een vaste versnelling door te rijden

lupo
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:08

lupo 24 jul 2014 11:33

Mooi verslag Jaap!

spokes
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 feb 2013 11:28

spokes 24 jul 2014 14:08

Ik heb begrepen dat ook de tussentijden/ klimtijden ergens vermeld staan. Ik kan ze echter nergens terugvinden. Is er iemand die itt mij wel handig is en dit heeft gevonden?

hpos
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 nov 2013 12:18

hpos 25 jul 2014 10:39

spokes schreef:Ik heb begrepen dat ook de tussentijden/ klimtijden ergens vermeld staan. Ik kan ze echter nergens terugvinden. Is er iemand die itt mij wel handig is en dit heeft gevonden?
http://live.sportcommunication.info/MARMOTTE/

en dan je startnummer invullen.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 25 jul 2014 14:53

Mooie verhalen allemaal.

Ben terug van een welverdiende vakantie en die had ik na de Marmotte wel nodig.

3 juli ben ik met een maatje in 1 ruk naar Alpe d'Huez. Auto neergezet bij het appartement, hand chips in de mond gepropt, bidonnetjes gevuld en meteen afgedaald om voor de eerste keer de Alpe d'Huez op te rijden. Het plan was om samen rustig de berg te gebruiken om de beentjes los te trappen, maar voor bocht 1 liepen we elkaar al op te jutten. Uiteindelijk was ik in iets meer dan een uurtje boven in Alpe d'H.

http://www.strava.com/activities/161283475

Volgens wielerwetten zou nu een rustige voedzame avond volgen met een dag rust. Echter de wijntjes en biertjes smaakten goed en pasta konden we dag daarna ook wel eten. In ons gezelschap was een aantal deelnemers aan de Haute Route. Zij hadden het plan om vrijdag een aardig stuk te rijden om te wennen aan belasting gedurende een aantal dagen. Tja, dat klonk niet als slim een dag voor de Marmotte, maar wel aanlokkelijk: De Glandon opgereden en in totaal 90km gemaakt.

http://www.strava.com/activities/161552774

Zaterdagochtend reden wij als een van de laatsten Alpe d'Huez uit en konden achteraan aansluiten in Bourg. Het plan was die dag goud (8.39, leeftijd 40-49) en we zouden proberen om dat met z'n 4 samen te doen. Een lichte spanning had zich niet alleen meester over mij gemaakt: strakke blikken, veel gepiel, gekakel, etc. Ruim na 8-en passeerden we de startmat en konden meteen inhaken bij een groepje hardrijders uit Amsterdam. Halverwege de voet van de Glandon een onheilspellend sissend geluid voor mij. De sterkste rijder van onze groep was fors lek gereden met zijn tube. Vertwijfeling alom, maar hij gaf meteen aan dat wij moesten doorrijden. Aan de voet van de Glandon hebben we de Amsterdammers laten gaan en ons eigen tempo gezocht. Binnen 2 uur stonden we op de Glandon, mooi op koers voor goud, maar voor het eerst besefte ik dat goud rijden tijdens de Marmotte toch echt een prestatie is en je niet extreem veel marge hebt.

Tussen de Glandon en de voet van de Telegraphe maakte de klassieke fout teveel werk te verrichten. Ik weet dat je in een groepje moet gaan zitten om je te sparen, maar ik ben niet gemaakt voor dat getrut. De Telegraphe ging heerlijk (1 uur en 1 minuut) en ik werd gelukkig tijdig gewaarschuwd dat ik bij het pakken voor een reepje mijn armstuk liet vallen. Deze zat al in mijn derailleur, maar was te verwijderen zonder blijvende schade. In Valloire heb ik de tijd genomen om te eten, drinken en wat voedsel in te slaan. Tot mijn grote verbazing stond ineens die maat die lek gereden was naast me. Hij had een bepaald spulletje in zijn tube gespoten, maar dat hielp niet: iedere 2 kilometer op de Glandon kon hij stoppen om bij te pompen. Op de Glandon vond hij een mechanicien die en een nieuwe tube had en een plaklint om deze te bevestigen. Hij dook als laatste de Glandon af met politiemotoren achter hem. Het feit dat hij woont, en fiets, in de omgeving Geneve, heeft er voor gezorgd dat hij hier veel tijd heeft weten goed te maken.
Samen met hem, de andere 2 had ik inmiddels achter mij gelaten, ben ik de Galibier opgereden en ik stond na 3 uur op de top (inclusief Telegraphe en verzorgingspost). Ik lag goed op koers voor goud.

Tijdens de afdaling richting Bourg viel me al op hoe uitgedund het deelnemersveld al was. Ik voelde me goed en heb me ook op dit stuk weer niet ingehouden. Ik hoefde 'slechts' de Alpe d'Huez nog op.
De Alpe d'Huez werd een drama: binnen 30 meter werd duidelijk dat ik helemaal op was. Ik kreeg de snelheid niet meer boven de 8km en mijn hartslag niet meer onder mijn omslagpunt. Dit was afzien met kapitale letters. Ik had maar 1 mantra in mijn hoofd: 'niet afstappen, niet braken'! De aanmoedigingen langs de kant deden mij goed, evenals het geworstel van vele anderen. Ik was niet de enige die aan het lijden was. Ik kon niet meer aan een eindtijd denken, aangezien ik helemaal de draad kwijt was. Eenmaal over de finish ben ik eerst 2 minuten gaan zitten. Daarna heb ik mijn telefoon gepakt en strava ge-uploaded: moving time 8.45 (inclusief afdaling Glandon). Dat moest goed zijn voor goud.

Snel ben ik naar het appartement gereden voor een douche, herstelshake en een bak bier om de rest binnen te halen. De stemming zat er al weer snel in en na een tijdje ben ik gestiefeld naar de tent waar je je chip kon inleveren voor een medaille en je 'diploma' kon krijgen. Die potsierlijke gouden medaille leek me wel wat. Die zou goed bij mij retro oranje shirt staan. Ik kreeg mijn diploma in handen, en ........... 8.59 nog wat. Geen goud. Hoe was het mogelijk. Hoe kan ik op strava er minder lang over gedaan hebben inclusief afdaling Glandon, dan de organisatie mij wist te vertellen? *#%#* Fransen :D De oorkonde heb ik in al mijn volwassenheid zo de prullenbak ingekieperd!

Gedurende mijn vakantie heb ik toch nog even op de definitieve uitslagenlijst gekeken: 8.34. Goud, en ik had een ruime marge van 5 minuten ;)

Al met al een schitterende ervaring. Ik heb veel respect voor eenieder die het in zijn hoofd haalt dit soort tochten te rijden, en ik ben zeker van plan zoiets vaker te gaan doen.

http://www.strava.com/activities/162006191

En de grootste verrassing? Ik bleek een KOM gereden te hebben tijdens de Marmotte :lol:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

arjenv
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 09 sep 2008 02:10

arjenv 25 jul 2014 16:23

Mooi verslagje, prachtig om al die verschillende ervaringen te lezen.

JaapWgt
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 aug 2013 10:31

JaapWgt 25 jul 2014 16:27

Haha! Mooi verhaal en dus toch goud! :) Gefeliciteerd!

spokes
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 feb 2013 11:28

spokes 28 jul 2014 09:16

hpos schreef:http://live.sportcommunication.info/MARMOTTE/

en dan je startnummer invullen.

Gevonden, bedankt!!

sjaak de snaak
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jul 2012 11:33

sjaak de snaak 09 sep 2014 19:29

Zijn er ook mensen die bij alpe d'huez fietsreizen geboekt hadden voor de Marmotte en die dus ook DUBBEL betaald hebben?
Het zou volgens de organisatie opgelost worden maar hoor hier niks meer van.

Is er iemand die zijn geld wel terug heeft gekregen ?

Kristofvdh
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 apr 2014 20:11

Kristofvdh 11 sep 2014 21:11

Ik zit in dezelfde situatie, mailen, bellen maar ze antwoorden niet.
Ik heb ook dubbel betaald en nog geen cent teruggekregen.

ace1978
Forum-lid
Berichten: 1035
Lid geworden op: 09 aug 2004 16:35

ace1978 12 sep 2014 10:08

Ik ook en ondanks allerlei mailtjes met slappe verhalen, ook nog niets gezien. Hun restaurant staat inmiddels ook te koop, zie ik.

jeroenbiemans
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 mar 2010 15:35

jeroenbiemans 12 sep 2014 13:27

Ze hebben doodleuk op hun website staan dat iedereen voor 1 september terugbetaald zal worden. Zoals Ace al zei al een paar mailtjes van ze gehad met hele verhalen en allerlei beloften, maar verder nog geen euro gezien.

Plaats reactie