Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

P_Roeske
Forum-lid

P_Roeske 04 sep 2014 08:56

Hmm, die beelden zijn wel heel interessant inderdaad. Ik kan zo snel niets bedenken waardoor een fiets op die manier zou gaan spinnen, nadat deze al stil gelegen heeft (anders ook vrijwel onmogelijk volgens mij, maar dan is het plausibel).

Ben benieuwd wat hier uit gaat komen.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 sep 2014 09:09

Ik denk het niet.., de fiets heeft gewoon al roterende beweging te pakken door de manier van vallen, en met een omlaag naar binnen afhellend wegvlak, roteerd de fiets makkelijk door. Als het vlak was geweest, had je de fiets niet zo zien doordraaien denk ik.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 04 sep 2014 09:18

MarkVeenstra schreef:Ik denk het niet.., de fiets heeft gewoon al roterende beweging te pakken door de manier van vallen, en met een omlaag naar binnen afhellend wegvlak, roteerd de fiets makkelijk door. Als het vlak was geweest, had je de fiets niet zo zien doordraaien denk ik.
+1
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Maruss
Forum-lid

Maruss 04 sep 2014 09:23

ziet er wel raar uit, hoewel een motor toch wel ingewikkeld blijft met contactpunten e.d. in geval van een wielwissel of het moet een systeem zijn wat volledig in de as verwerkt zit.
Een gyrator lijkt mij dan makkelijker, maar geeft ook een verklaring waarom het wiel door blijft spinnen, want die zet je niet zo even uit.
Dit is niet iets dat je even nadoet om het te testen of je met je eigen fiets net zoiets kan krijgen, althans ik ga niet voor mijn lol het 60+ km/u een schuiver maken
Maar er zal vast een logische verklaring voor zijn, misschien was net zijn fiets in evenwicht op zijn pedaal en kon het nog spinnende wiel het frame ronddraaien.

Eigenlijk zou je willen zien hoe Hesjedal zijn fiets weer oppakt.

Erik1.0
Forum-lid

Gebruikersavatar Erik1.0 04 sep 2014 09:36

hmm, hoe vaker ik het filmpje zie, hoe meer ik twijfel... ten eerste: ze gaan geen 60 / uur. ten tweede: gedurende de schuiver raakt het achterwiel reeds het asfalt met het gewicht van Hesjedal daar nog op. Dat zou voldoende moeten zijn om het wiel te blokkeren. Vervolgens lijkt de fiets op de grond plots weer te versnellen... kweetniet

P_Roeske
Forum-lid

P_Roeske 04 sep 2014 10:15

http://forum.cyclingnews.com/showthread ... 84&page=31

Hier is intussen zo'n 31 pagina's vol geschreven over het onderwerp.

Ik ben het ermee eens dat het bij een val mogelijk zou zijn dat de fiets door draait, ware het niet dat op een gegeven moment het gehele systeem (fiets + Hesjedal) vrijwel stil ligt. Dan un-clipped hij zijn pedaal en versnelt de fiets weer naar een snelheid X. Het is met name die versnelling die mij sceptisch maakt.

deijn
Forum-lid

Gebruikersavatar deijn 04 sep 2014 11:25

De fiets lijkt inderdaad te versnellen. Echter mocht dit door een motor komen dan zou hij eens goed boos moeten worden op de monteur die het motortje verkeerd om heeft gemonteerd. Wiel draait namelijk achteruit. :)
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

P_Roeske
Forum-lid

P_Roeske 04 sep 2014 11:27

@Dejin,
Het wiel van een fiets draait (aan de onderkant) altijd achteruit... De draairichting komt wel degelijk overeen met de beweging van de fiets,

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 04 sep 2014 12:21

beter kijken @P_Roeske

als het wiel cq motortje verantwoordelijk voor het aandrijven van de fiets dan gaat die wel degelijk de verkeerde kant op.
Live fast; die young. mijn blog

Bart_Banaan
Forum-lid
Contact

Bart_Banaan 04 sep 2014 12:54

Lijkt mij toch geen zuivere koffie.... Er moet gewoon iets aan de hand zijn. Dit is mechanisch gezien gewoon onmogelijk. Maar zoals alles zal ook dit nooit uitkomen en diep in de doofpot van de UCI gestopt.

Dit is gewoon te koop:
http://www.vivax-assist.com/en/produkte ... ssist.html

Afbeelding

Ook als 'onzichtbaar' package te leveren:
http://www.vivax-assist.com/en/produkte ... ckage.html

En deze fiets ook (zoals op dat engelse forum gemeld):
http://www.reefbikes.com.au/invisitron- ... ad-racing/

Dus het lijkt mij onwaarschijnlijk dat zoiets NIET toegepast wordt gezien de grote belangen in het wielrennen voor sommigen...

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 sep 2014 13:40

Nu is het ook wel duidelijk waarom hij na zijn Giro-overwinning niet zoveel meer gepresteerd heeft; die arme drommel heeft continu gereden met een motortje dat achteruit draait :mrgreen: .
Campagnolo Ultra Dork

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 sep 2014 13:41

En dat ga je dan aanzetten in de afdaling? Dat zou wel uiterst dom zijn met de kleine accu's die er bij zitten (moet namelijk in dit geval volledig in het frame zitten. Daarnaast is in dit geval duidelijk dat de crank niet draait, dus dat sluit een motor in de zitbuis volledig uit.

De fiets heeft gewoon nog wat momentum en glijdt door.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie