Alles over vakanties op én met de fiets

Beklimming Mont Ventoux

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 10 aug 2014 12:19

Afgelopen vakantie ben ik Cinglé du Ventoux geworden, en tijdens de eerste twee beklimmingen had ik ongeveer 30m zicht vanwege de mist. Combineer dit met bijzonder harde windstoten (je staat zo anderhalve meter opzij), en ik was heel blij met felle verlichting, dan weet je in ieder geval dat je gezien wordt.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Gebruikersavatar
derosa
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2004 22:59

Gebruikersavatar derosa 10 aug 2014 20:06

Bespaar je de moeite: 't is een vreselijke saaie klim.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 10 aug 2014 22:13

derosa schreef:Bespaar je de moeite: 't is een vreselijke saaie klim.
't zal vast persoonlijk zijn, maar m.i. is dit echt onzin.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 11 aug 2014 06:58

derosa schreef:Bespaar je de moeite: 't is een vreselijke saaie klim.
Een beetje is de Ventoux wel gehypet maar saai?

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 11 aug 2014 07:44

derosa schreef:Bespaar je de moeite: 't is een vreselijke saaie klim.
Lol,
maar je klimt de Ventoux inderdaad niet voor het prachtige uitzicht of de schitterende omgeving. Dan zijn er klimmen die veel fraaier zijn. Maar de Ventoux is de Ventoux en daarom de moeite waard :mrgreen:
Allard

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 aug 2014 08:58

In "het bos" zul je inderdaad weinig uitzicht zien. Met constant 10% helling heb je dat toch geen puf voor. Het maanlandschap daarna vind ik echter prachtig. Bij helder weer ook heel mooi uitzicht over de Provence. Uiteraard is de ventoux gehyped, dat blijkt alleen al aan de eindeloze stoet mensen die het ding opfietsen. Maar in dit geval niet geheel onterecht. Tommy Simpson, Petrarca, de Mistral, Provençaalse hitte, de enige hoge berg in een verder niet heel hoog landschap, etc. Het blijft toch één van mijn favoriete klimmen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 14 aug 2014 14:10

Ik heb hem vanochtend gedaan vanuit Bédoin en er erg van genoten!
Achteraf te rustig begonnen, maar daardoor waarschijnlijk niet echt in de problemen gekomen. Alleen was het op de top 7 graden en er stond een erg harde wind, dus ik was bij de finish in no time tot op het bot verkleumd. Jasje was handig geweest. Ik reed met hoge velgen en ben zowat van de top gewaaid tijdens de afdaling... Was echt oppassen!
Maar ik kan hem bijschrijven en ben er blij om :-)

Gebruikersavatar
Italia_david
Forum-lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 nov 2011 12:28
Locatie: Harderwijk

Gebruikersavatar Italia_david 23 aug 2014 15:05

Gastheerg schreef:
derosa schreef:Bespaar je de moeite: 't is een vreselijke saaie klim.
Een beetje is de Ventoux wel gehypet maar saai?
klopt.. maar het blijft een hufter van een klim...
het bizarre aan de ventoux is dat de omgeving "vlak" is en dat HIJ er ineens staat...
De wind en alle dingen die bij de ventoux erbij komen maken het zwaar ("de mythes van de ventoux")..
#passioneceleste #ridebianchi

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 aug 2014 17:44

Als je vanaf het oosten komt valt het wel mee met die vlakheid ;). De klim vanaf Bedoin is qua landschap en uitzicht zeker niet bijzonder, maar vanaf Malauscene is het best een mooie klim met mooie uitzichten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 23 aug 2014 18:09

amclassic-fan schreef:maar vanaf Malauscene is het best een mooie klim met mooie uitzichten.
M'n tijd die ik 25 jaar en 25 kilo terug daar heb neergezet ga ik nooit meer verbeteren maar de kans op mooie plaatjes is zomaar een motivatie om toch nog een keer te gaan. Heb die kant nooit gedaan.

Oveirgens ROND de Ventoux kan je echt je benen wel zeer doen op de hoogtemeters. Kwestie van doortrappen :mrgreen:

Toch blijf ik erbij dat ik het jammer vind dat ieder zich zo blind staart op de Alpe en de Ventoux.

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 23 aug 2014 19:27

amclassic-fan schreef:Als je vanaf het oosten komt valt het wel mee met die vlakheid ;). De klim vanaf Bedoin is qua landschap en uitzicht zeker niet bijzonder, maar vanaf Malaucene is het best een mooie klim met mooie uitzichten.
Klopt ;) .
Afbeelding

Vanuit Bedoin vind ik er ook geen bal aan, stom gehark door dat bos. Vanaf Chalet Reynard kun je tenminste weer een beetje om je heen kijken, en op een onchristelijk tijdstip kan het dan wel heel mooi zijn :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Hij is misschien overhyped, maar toch heeft deze berg iets. De eerste keer dat ik hem deed (vanuit bedoin) snapte ik niet waarom iedereen het erover had. Tot ik mijn cingle deed en 's ochtends vroeg als eerste vanuit Malaucene omhoog reed, toen zat ik te genieten op de fiets . En ondanks dat ik dat ding vervloekt heb na twee keer omhoog, ben ik sindsdien wel vriendjes met de kale berg.
~live fast, die young ~

Gebruikersavatar
Italia_david
Forum-lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 nov 2011 12:28
Locatie: Harderwijk

Gebruikersavatar Italia_david 24 aug 2014 00:25

amclassic-fan schreef:Als je vanaf het oosten komt valt het wel mee met die vlakheid ;). De klim vanaf Bedoin is qua landschap en uitzicht zeker niet bijzonder, maar vanaf Malauscene is het best een mooie klim met mooie uitzichten.
ik vind het persoonlijk vanaf malaucene lastiger omdat hij zo grillig is...
#passioneceleste #ridebianchi

Plaats reactie