Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies bij aanschaf nieuwe racefiets

Kaynoah
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2014 08:12

Kaynoah 30 jul 2014 08:39

Goedemorgen, ik ben op zoek naar een nieuwe racefiets. Ik rijd op dit moment een bulls harrier (compleet 105) maar wil een klasse hoger. De fiets moet van de FM komen want ik wil hem aanschaffen via het fietsplan en tevens mijn 'oude' fiets inruilen. Ik wil een goed merk fiets die minimaal 105 afgemonteerd is. Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer. Mijn budget is 1000-1500 euro. Dit is dus onderaan de streep, dus incl. inruil en 350 van het fietsplan. Ps. ik ga hem voor woon-werkverkeer gebruiken (65 km per dag). Ik hoor graag jullie ideeën en ook vooral waarom deze fiets? Mijn lengte is 1.85 en 89kg.
Laatst gewijzigd door Kaynoah op 30 jul 2014 08:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2312
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 30 jul 2014 08:42

1000-1500€ carbon en Ultegra.....

Ik denk dat je het budget een beetje moet opschroeven voor een degelijk frame met deze groepset, en dan heb je het nog niet eens over de wielen gehad.

edit: Om een idee te geven: een "instap" Canyon Ultimate CF SL (carbon) met Ultegra kost al €2200..... http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3241 (of een Endurace €1900)
Laatst gewijzigd door jsprbcn op 30 jul 2014 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 30 jul 2014 09:00

Even goed lezen he... hij wil zelf 1000-1500 euro bijbetalen. Met een bijdrage van het fietsenplan wordt dat dus 1850 en daar nog X euro inruil bij, dan heb je het al wel snel over een fiets van > 2000 euro, en dat biedt wel perspectief.

Voor de TS; de vraag is wel heel algemeen en je kunt alle kanten op, misschien eerst eens zelf orienteren en bij wat verkopers langs en surfen op het web, met je huidige vraagstelling gaat iedereen zijn eigen favorieten noemen en weten wij niet of die bij jouw wensen past qua geometrie, beleving, kleuren etc...

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 jul 2014 09:56

Buddo... even goed lezen he. ;)
Die 1500 is incl inruil en fietsplan, waarschijnlijk heeft Ts zijn openingspost aangepast. :(
Jasper geeft aan Ultegra terwijl Ts het over minimaal 105 heeft. Ik zie ook geen carbon staan....
Maw. Kaynoah blijf lekker op je Bulls fietsen, die voldoet aan je eisen en je houd geld in je zakken.
Wil je desalnietteplus toch een nieuwe fiets, kijk dan naar de geometrie van je huidige fiets en leg die maten(lengte bovenbuis en lengte balhoofdbuis) naast de geo van de nieuwe fiets en kijk of die past.
Zo simpel is het, oh ja en denk eerst goed na over het formuleren van je openingspost, dan hoef je die niet 5 keer aan te passen.
Dat voorkomt verwarring.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3284
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 30 jul 2014 10:08

Ik heb de post ook gezien alvorens hij werd aangepast, er stond inderdaad iets in over een opstapje van zowel framemateriaal naar carbon als een iets duurdere groep, Ultegra.

Kaynoah
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2014 08:12

Kaynoah 30 jul 2014 10:17

@Buddo,

Ik heb al dagen zitten surfen en FM bezocht, maar zoals ik al zei: ik ben het spoor even bijster. Qua kleur heb ik niet echt een voorkeur. Ik vind interne kabelgeleiding wel een must.
Hieronder mijn ideeën tot nu:

http://www.12gobiking.nl/racefietsen/trek_madone_21
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/cu ... _race_2014
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/tr ... ne_23_2015
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/tr ... ne_25_2015
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/tr ... a_s_5_2015

Ik zou ook graag de nieuwe groepen erop willen hebben de 2x11 shimano.

Kaynoah
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2014 08:12

Kaynoah 30 jul 2014 10:24

scottpch schreef:Buddo... even goed lezen he. ;)
Die 1500 is incl inruil en fietsplan, waarschijnlijk heeft Ts zijn openingspost aangepast. :(
Jasper geeft aan Ultegra terwijl Ts het over minimaal 105 heeft. Ik zie ook geen carbon staan....
Maw. Kaynoah blijf lekker op je Bulls fietsen, die voldoet aan je eisen en je houd geld in je zakken.
Wil je desalnietteplus toch een nieuwe fiets, kijk dan naar de geometrie van je huidige fiets en leg die maten(lengte bovenbuis en lengte balhoofdbuis) naast de geo van de nieuwe fiets en kijk of die past.
Zo simpel is het, oh ja en denk eerst goed na over het formuleren van je openingspost, dan hoef je die niet 5 keer aan te passen.
Dat voorkomt verwarring.
Bedankt voor je advies.
Oh ja, ik denk dat ik vrij ben om dit aan te passen wanneer iemand mij adviseert of mijn wensen/eisen realistisch zijn. ;)

Gebruikersavatar
Yaspo
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 jul 2011 20:23

Gebruikersavatar Yaspo 30 jul 2014 10:28

Je wilt hem bij een FM kopen? Je bent bij 12go langs geweest neem ik aan?

De nieuwe 105 groep (de 5800) is 11-speed. De huidige 2014 modellen hebben die groep (normaliter) niet. Of ze moeten het al ombouwen, maar dat zal denk ik niet zo snel gebeuren. Daar moet je dus even op letten.

De Treks die je plaatst hebben wel de 105 11-speed (of Ultegra). De Cube van 2014 niet.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 30 jul 2014 10:33

Haha... lekker verwarrend wordt het zo!
De berichten zijn niet echt meer te volgen... wel/niet carbon, wel/niet 105/Ultegra, wel/niet 11 speed...
En is het nu een budget van 1500 euro per saldo bij te betalen, of een fiets van max 1500 euro waar het fietsplan en inruil nog vanaf gaat?
En bovenal, wat voor type geometrie? In de voorbeelden zit zowel een Madone als een Domane, volgens mij toch een andere geometrie en type fiets. Wat bevalt er wel/niet aan de huidige fiets? Welke maten heeft die? Heb je die zelf al naast je eerste 'shortlist' gelegd? Dan kun je zelf al de eerste conclusies trekken van wat er mogelijk veranderen gaat.
En is kijken bij 12gobiking wel interessant? Ruilen die in? Dat was toch een wens/eis? Of wil je de Bulls eventueel ook gewoon zelf via MP verkopen?

Kaynoah
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2014 08:12

Kaynoah 30 jul 2014 11:08

buddo schreef:Haha... lekker verwarrend wordt het zo!
De berichten zijn niet echt meer te volgen... wel/niet carbon, wel/niet 105/Ultegra, wel/niet 11 speed...
En is het nu een budget van 1500 euro per saldo bij te betalen, of een fiets van max 1500 euro waar het fietsplan en inruil nog vanaf gaat?
En bovenal, wat voor type geometrie? In de voorbeelden zit zowel een Madone als een Domane, volgens mij toch een andere geometrie en type fiets. Wat bevalt er wel/niet aan de huidige fiets? Welke maten heeft die? Heb je die zelf al naast je eerste 'shortlist' gelegd? Dan kun je zelf al de eerste conclusies trekken van wat er mogelijk veranderen gaat.
En is kijken bij 12gobiking wel interessant? Ruilen die in? Dat was toch een wens/eis? Of wil je de Bulls eventueel ook gewoon zelf via MP verkopen?
Sorry voor de verwarring terwijl ik zelf dacht dat mijn verhaal wel duidelijk was/is.
Nogmaals:
- Het liefst carbon.
- Het liefst de nieuwe 105 11 speed
- Het is 1500 per saldo bij te betalen (dus ik denk dat ik tot 2000 euro kan zoeken).
- Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet zo kijk naar geometrie (wat ik dus klaarblijkelijk wel moet doen), en weet ook niet waar ik dan naar moet kijken. Ik koop gewoon een fiets omdat hij lekker fiets en mooi is. Het is geen naïviteit maar meer onwetendheid.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 jul 2014 12:39

Je mag alles hier, maar wanneer je een fatsoenlijk advies wil, raad ik je aan om niet van de hak op de tak te springen.
Dan blijft het wel duidelijk, nu is het een grote warboel aan het worden en zullen veel kenners die je kunnen adviseren, afhaken. :(
Je laatste bericht had je meteen na de reacties van Buddo en Jasper moeten plaatsen, succes.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 30 jul 2014 14:10

Kaynoah schreef: Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet zo kijk naar geometrie (wat ik dus klaarblijkelijk wel moet doen), en weet ook niet waar ik dan naar moet kijken. Ik koop gewoon een fiets omdat hij lekker fiets en mooi is. Het is geen naïviteit maar meer onwetendheid.
Check bijvoorbeeld hier wat basis info.
Begin bij je huidige fiets en zoek daar de geometrie tabel van op. Elk frame heeft zijn eigen tabellen, te vinden via google of de website van de fabrikant. Bepaal voor je zelf in welke mate je huidige fiets wel/niet bevalt, dan heb je een indicatie wat de maten van je nieuwe fiets moeten zijn.
Zoek daarna van potentiële / kandidaat nieuwe fietsen de maten op. Deze kun je naast de huidige geometrie leggen... en je ziet vanzelf welke er het meest overeenkomt met je huidige of gewenste situatie.
Focus je op de lengte van de (fictieve) horizontale buis en de lengte van het balhoofd. Andere maten zijn relatief eenvoudig aan te passen door bijvoorbeeld de zadelpen te verstellen of een andere stuurpen/stuur te monteren.

Plaats reactie