Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 26 jul 2014 10:25

Niets mis met een aantal producten van specialized (vooral de schoenen zijn heel erg goed).
Net als met auto's waar de topmerken weliswaar op een aantal punten beter zijn (andere ook duidelijk niet) kosten deze ook onevenredig veel meer dan een basismodel dat vrijwel evenveel kan (maar er is voor beiden een markt voor dus waarom niet?).
Ieder merk is gerechtigd om het pad te kiezen waarvan men verwacht dat het op de lange termijn de meeste overlevingskansen biedt en zolang er kopers zijn die naast een goed presterend product ook een pak geld extra uit willen geven voor het imago hebben ze gewoon het gelijk aan hun kant.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 26 jul 2014 11:33

Betalen voor imago doet toch bijna iedereen want wat heb je eigenlijk meer nodig dan een alu frame, een paar wielen en een sora groep om te kunnen fietsen. Kortom; je kan alles wegrelativeren.
Specialized is zeker een effectieve marketingmachine, maar dat geldt voor alle high-end merken tegenwoordig. Wellicht dat Parlee een uitzondering is. Die verkopen ook wel fietsen zonder reclame te hoeven maken.
Naast marketing maakt Specialized goede producten, want anders waren ze allang failliet geweest. Daarnaast is Specialized met een aantal anderen (BMC, Cervelo, Cannondale, Trek, Giant) een trendsetter i.p.v. een trendvolger, en dat kunnen ze ook doen doordat het bedrijf groot is en veel fietsen verkoopt. Ook de garantieafhandeling bij Specialized is top en ze hebben veel voorraad. Kost allemaal geld. Kortom; Specialized is veel meer dan alleen een marketinghype. Dat men een Specialized niet mooi vindt of te duur, is natuurlijk mogelijk.
Ik deel de mening dat een S-works duur is, maar dat geldt voor alle topmodellen die een merk in de prijslijst zet. De prijs-kwaliteit verhouding in de goedkopere modellen/uitvoeringen is bij Specialized doorgaans wat minder goed in vergelijking met andere merken.
Tot slot; Specialized sponsort 3 teams in het pro-tour circus. Ik denk dat ze bij Specialized goed kunnen rekenen want de kosten verdienen ze vast wel terug. De vraag is hoeveel fietsen zouden ze verkopen in het high end segment (waar de marges groter zijn) als ze niet zouden sponsoren. Tot zover my 2 cents. :-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
Corto Maltese
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 mei 2014 17:07

Gebruikersavatar Corto Maltese 26 jul 2014 12:24

+1

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16104
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 jul 2014 12:30

@boswielrenner.
Erg goede uiteenzetting.
Dit kan je perfect overzetten naar heel veel verschillende merken in heel veel verschillende sectoren.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 26 jul 2014 13:33

sharkman113 schreef: Er zijn kennelijk nog steeds kopers die denken dat iets enkel goed is als er heel veel profs op rijden (terwijl de waarheid eerder omgekeerd is en een custom proffiets er echt anders uit zou zien)
Dan vind ik het wel een gemiste kans dat ze de profs niet zelf een fiets laten samenstellen waarna je die kunt kopen als "signature" of "edition". Cannondale heeft dat wel met Peter Sagan's green bike.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 26 jul 2014 17:08

Ik zeg ook niet dat het geen goede fietsen zijn, echter de prijs kwaliteitverhouding is volledig uit z'n verband gerukt.
Wanneer ik dan tijdens Bikemotion van zo'n vertegenwoordiger het verhaal van de zerts aanhoor, en hem vervolgens vertel dat je met 25 mm of 28 mm bandjes en een dunnere zadelpen icm met lage velgen veel meer comfort kan genereren, valt de man helemaal stil......
Marketing technisch zit het erg goed in elkaar. ;)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37979
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 jul 2014 17:55

Dus als ik het allemaal goed samenvat komt het er op neer dan Specialized eigenlijk gewoon het amerikaanse Pinarello is? ;)
Less is bore

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 26 jul 2014 18:14

Dan vind ik het wel een gemiste kans dat ze de profs niet zelf een fiets laten samenstellen waarna je die kunt kopen als "signature" of "edition". Cannondale heeft dat wel met Peter Sagan's green bike.
Sagans "green bike" heeft nog steeds de standaard geometrie die bij cannondale nog steeds behoorlijk wedstrijd gericht is (vandaar dat de meeste kopers zoveel spacers nodig hebben). Als je ziet hoeveel profs gedwongen zijn om het stuur lager te zetten dan de bovenkant van het balhoofd wordt e.e.a. wel duidelijk (zie de S3 van slagter bijv.).
Dus als ik het allemaal goed samenvat komt het er op neer dan Specialized eigenlijk gewoon het amerikaanse Pinarello is? ;)
Wat beiden gemeen hebben is dat ze in het land van herkomst stukken minder populair zijn dan in andere wielerlanden. Valt me iedere keer weer op dat Specialized redelijk veel irritatie bij amerikanen oproept maar dat bijv. Cannondale wel op handen wordt gedragen (zal ook wel iets te maken hebben met de te ver doorgetrokken marketinpraat van Specialized en de afgeschermde markt wat in de USA sowiezo niet erg gewaardeerd wordt).

d.s.
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 25 jul 2006 15:41

d.s. 28 jul 2014 06:48

Al iemand iets gezien/gehoord wat de nieuwe modellen van Specialized 2015 betreft ?

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 28 jul 2014 07:40

pagina 363
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

d.s.
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 25 jul 2006 15:41

d.s. 28 jul 2014 16:41

boswielrenner schreef:pagina 363

Thx

Ik zie er geen Evade bij staan.

Wordt die niet meer gemaakt ?

tallguy
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 01 aug 2012 09:38

tallguy 30 jul 2014 13:58

Catalogusboek van de nieuwe modellen ligt bij de dealer. Ik heb er vorige week even doorheen gebladerd, omdat het erg kriebelt om een andere fiets te kopen. Een online versie heb ik nog niet gevonden op het internet, maar deze zal waarschijnlijk spoedig volgen.

Aanstaande zaterdag kan ik waarschijnlijk een proefrit maken met een Roubaix in maatje 61. Betreft wel een SL3 frame uit 2013, maar aan de hand daarvan kan ik ervaren of ik een fijne zit heb op de fiets.
Het frame zoals Lcsmet heeft met de rode kleurstelling is inmiddels niet meer leverbaar. De 2015 versie (Sport) is afgemonteerd met de nieuwe 105-groep en is antraciet/zwart/wit.

Plaats reactie