Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

8-speed Dura Ace afstellen/repareren

harry_sz
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar harry_sz 23 jul 2014 11:03

Vraag 1 :
Mijn LOOK KG196 heeft een complete 8-speed Dura Ace groep, maar schakelt niet lekker.
De fiets heeft al eens een dag bij een fietsenmaker gestaan en die heeft binnenkabel en stukje buitenkabel vervangen en van alles geprobeerd qua afstelling, maar het is nog steeds niet goed.

Heeft iemand tips of is er een fietsenmaker in midden NL die hier veel verstand van heeft?
Vooral het terugschakelen achter is het probleem.

Ik wil eigenlijk dat hij perfect schakelt en met een Dura Ace groep in zeer goede staat (ookal is hij oud), zou dat ook moeten kunnen lijkt mij.

Vraag 2 : zou ik, als het echt niet lukt met de bestaande groep, een complete modernere groep op de fiets kunnen zetten? 10-speed Dura Ace bv? Dat is ook handiger met wielen en tandwielen kopen etc.
Of krijg je dan problemen met trapassen, voorderailleurs etc?

bartg
Forum-lid

bartg 23 jul 2014 11:24

Slijtage/speling in achterderrailleur en/of shifter kunnen ook een oorzaak zijn, alosook een (lichtjes) verbogen derailleurpad. Zijn die dingen al gecontroleerd ?
Plan B is idd een complete modernere groep. Je schrijft wel degelijk "complete", dus inclusief trapas, voorderailleur, enzovoorts. Dat is wel nodig om een goeie werking te garanderen. Overigens zijn de moderne Shimano groepen (105, Ultegra en Dura Ace) ondertussen allemaal 11-speed. Zeker van de 105 en waarschijnlijk ook van de Ultegra moet je nog wel ergens een "oude" 10-speed versie kunnen scoren voor een zacht prijsje. Ik heb er wel geen idee van of je huidige 8-speed wielen ook compatibel gaan zijn met 11-speed. Met 10-speed allicht wel.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

harry_sz
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar harry_sz 23 jul 2014 12:11

Ok.

Ik verdenk dan eerder de derailleur. De shifters zien eruit als nieuw en die hebben ook niet veel te lijden.
De FM vond wel dat de kabel wat stroefjes liep. Die loopt grotendeels door het frame natuurlijk.

Ik zoek dus een betrouwbare FM, met veel kennis en ervaring van de oudere groepen. Bij voorkeur eentje die zelf wat testmateriaal (cassettes, ketting, derailleurs) heeft om het probleem te kunnen vinden.

Ticlimax
Forum-lid

Ticlimax 23 jul 2014 15:11

Het goedkoopste lijkt me wat 105 of rx100 onderdelen van dezelfde tijd bijeen te scharrelen. Vervang de derailleur door een oude 105 en je weet of het aan de derailleur ligt, enzovoort. Die onderdelen kan je vermoed ik wel tegen een prikje vinden. 'T is dat ik in België woon dat ik je niet kan helpen, anders mocht je van mij wel wat lenen.

Ticlimax
Forum-lid

Ticlimax 23 jul 2014 17:29

Als het dat bekende shifter probleem is, voel je vaak bij het schakelen dat het niet pakt. Normaal gezien voel je wel zo een beetje een klik wanneer je schakelt, als die er niet is zijn het waarschijnlijk de shifters. Voel je de klik wel en schakelt hij dan niet of pas later, dan is het iets anders.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 23 jul 2014 18:24

harry_sz schreef:Vraag 1 :
Mijn LOOK KG196 heeft een complete 8-speed Dura Ace groep, maar schakelt niet lekker.
Ik zie hier allerlei aanbevelingen en ideeen terwijl niet eens echt duidelijk is wat er nu precies aan de hand is. Afgezien van het feit dat het niet lekker schakelt, wat merk je nu concreet?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

harry_sz
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar harry_sz 23 jul 2014 19:53

Sti hendel is perfect. Ik ken dat probleem en dat merk je overduidelijk aan het niet klikken bij opschakelen voornamelijk.

Achterderailleur doet gewoon niet wat hij moet doen en is ook niet goed te krijgen lijkt het.
Bij terugschakelen gaat dat niet soepel en opschakelen ook niet altijd direct goed.
Soms moet ik 2 kliks terugschakelen en weer eentje op om 1 tandje terug te schakelen.

harry_sz
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar harry_sz 23 jul 2014 19:55

Op de lichtste versnelling vind ik dat het onderste der-wieltje niet recht onder de bovenste hangt.
FM vond dit geen probleem.

harry_sz
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar harry_sz 23 jul 2014 21:20

Binnenkabel en buitenkabel van frame naar der is vervangen.
Van sti hendel naar frame niet, want ze hadden geen grijze buitenkabel.

Door het frame loopt een dunne sleeve waar binnenkabel net doorheen past.
Eigenlijk zou je het liefst 1 lange buitenkabel van sti hendel naar der willen qua frictie en overgangen, maar dat kan dus niet.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 23 jul 2014 23:04

Een andere achterderailleur zoals eerder gesuggereerd, gaat niet samen met de 7400 shifters, vanwege de andere schakelratio. Tenzij je de kabel voorom vastzet. Zg. Hubbub routing.
Heb je de shifter al een nacht in de WD40 gezet. Doet wonderen.

Ticlimax
Forum-lid

Ticlimax 24 jul 2014 10:05

Hij zegt dat het niet de shifters zijn (dat voel je). En als hij een 7402 kan gaan proberen bij chrissiewissie is de schakelratio natuurlijk geen probleem.

Wanneer is het probleem eigenlijk begonnen? Net een andere cassette gestoken? Gevallen?

zomerfietser
Forum-lid
Contact

zomerfietser 24 jul 2014 11:52

Een andere achterderrailleur kan wel alleen niet van een 8 speed of verder terug.

Een shimano 8 speed achterderailleur van dura ace werkt prima samen met een 9 speed shifter mits de achterderrie wordt begrensd voor de 8 speed cassette. Het dus wordt geen 9 speed, want begrenzing zorgt dat shifter maar maximaal 7 keer schakelt.
Andersom werkt een 8 speed dura ace shifter weer prima met een 9 speed achterderrailleur van shimano mits hier gecombineerd met een 9 speed cassette, waarvan 1 tandwiel is verwijdert.
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets

Plaats reactie