8-speed Dura Ace afstellen/repareren
- harry_sz
- Forum-lid
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 19 jul 2005 10:12
- Locatie: Utrechtse heuvelrug
- Contact
Vraag 1 :
Mijn LOOK KG196 heeft een complete 8-speed Dura Ace groep, maar schakelt niet lekker.
De fiets heeft al eens een dag bij een fietsenmaker gestaan en die heeft binnenkabel en stukje buitenkabel vervangen en van alles geprobeerd qua afstelling, maar het is nog steeds niet goed.
Heeft iemand tips of is er een fietsenmaker in midden NL die hier veel verstand van heeft?
Vooral het terugschakelen achter is het probleem.
Ik wil eigenlijk dat hij perfect schakelt en met een Dura Ace groep in zeer goede staat (ookal is hij oud), zou dat ook moeten kunnen lijkt mij.
Vraag 2 : zou ik, als het echt niet lukt met de bestaande groep, een complete modernere groep op de fiets kunnen zetten? 10-speed Dura Ace bv? Dat is ook handiger met wielen en tandwielen kopen etc.
Of krijg je dan problemen met trapassen, voorderailleurs etc?
Mijn LOOK KG196 heeft een complete 8-speed Dura Ace groep, maar schakelt niet lekker.
De fiets heeft al eens een dag bij een fietsenmaker gestaan en die heeft binnenkabel en stukje buitenkabel vervangen en van alles geprobeerd qua afstelling, maar het is nog steeds niet goed.
Heeft iemand tips of is er een fietsenmaker in midden NL die hier veel verstand van heeft?
Vooral het terugschakelen achter is het probleem.
Ik wil eigenlijk dat hij perfect schakelt en met een Dura Ace groep in zeer goede staat (ookal is hij oud), zou dat ook moeten kunnen lijkt mij.
Vraag 2 : zou ik, als het echt niet lukt met de bestaande groep, een complete modernere groep op de fiets kunnen zetten? 10-speed Dura Ace bv? Dat is ook handiger met wielen en tandwielen kopen etc.
Of krijg je dan problemen met trapassen, voorderailleurs etc?
Slijtage/speling in achterderrailleur en/of shifter kunnen ook een oorzaak zijn, alosook een (lichtjes) verbogen derailleurpad. Zijn die dingen al gecontroleerd ?
Plan B is idd een complete modernere groep. Je schrijft wel degelijk "complete", dus inclusief trapas, voorderailleur, enzovoorts. Dat is wel nodig om een goeie werking te garanderen. Overigens zijn de moderne Shimano groepen (105, Ultegra en Dura Ace) ondertussen allemaal 11-speed. Zeker van de 105 en waarschijnlijk ook van de Ultegra moet je nog wel ergens een "oude" 10-speed versie kunnen scoren voor een zacht prijsje. Ik heb er wel geen idee van of je huidige 8-speed wielen ook compatibel gaan zijn met 11-speed. Met 10-speed allicht wel.
Plan B is idd een complete modernere groep. Je schrijft wel degelijk "complete", dus inclusief trapas, voorderailleur, enzovoorts. Dat is wel nodig om een goeie werking te garanderen. Overigens zijn de moderne Shimano groepen (105, Ultegra en Dura Ace) ondertussen allemaal 11-speed. Zeker van de 105 en waarschijnlijk ook van de Ultegra moet je nog wel ergens een "oude" 10-speed versie kunnen scoren voor een zacht prijsje. Ik heb er wel geen idee van of je huidige 8-speed wielen ook compatibel gaan zijn met 11-speed. Met 10-speed allicht wel.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral
- harry_sz
- Forum-lid
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 19 jul 2005 10:12
- Locatie: Utrechtse heuvelrug
- Contact
Ok.
Ik verdenk dan eerder de derailleur. De shifters zien eruit als nieuw en die hebben ook niet veel te lijden.
De FM vond wel dat de kabel wat stroefjes liep. Die loopt grotendeels door het frame natuurlijk.
Ik zoek dus een betrouwbare FM, met veel kennis en ervaring van de oudere groepen. Bij voorkeur eentje die zelf wat testmateriaal (cassettes, ketting, derailleurs) heeft om het probleem te kunnen vinden.
Ik verdenk dan eerder de derailleur. De shifters zien eruit als nieuw en die hebben ook niet veel te lijden.
De FM vond wel dat de kabel wat stroefjes liep. Die loopt grotendeels door het frame natuurlijk.
Ik zoek dus een betrouwbare FM, met veel kennis en ervaring van de oudere groepen. Bij voorkeur eentje die zelf wat testmateriaal (cassettes, ketting, derailleurs) heeft om het probleem te kunnen vinden.
Het goedkoopste lijkt me wat 105 of rx100 onderdelen van dezelfde tijd bijeen te scharrelen. Vervang de derailleur door een oude 105 en je weet of het aan de derailleur ligt, enzovoort. Die onderdelen kan je vermoed ik wel tegen een prikje vinden. 'T is dat ik in België woon dat ik je niet kan helpen, anders mocht je van mij wel wat lenen.
Als het dat bekende shifter probleem is, voel je vaak bij het schakelen dat het niet pakt. Normaal gezien voel je wel zo een beetje een klik wanneer je schakelt, als die er niet is zijn het waarschijnlijk de shifters. Voel je de klik wel en schakelt hij dan niet of pas later, dan is het iets anders.
Ik zie hier allerlei aanbevelingen en ideeen terwijl niet eens echt duidelijk is wat er nu precies aan de hand is. Afgezien van het feit dat het niet lekker schakelt, wat merk je nu concreet?harry_sz schreef:Vraag 1 :
Mijn LOOK KG196 heeft een complete 8-speed Dura Ace groep, maar schakelt niet lekker.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
- harry_sz
- Forum-lid
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 19 jul 2005 10:12
- Locatie: Utrechtse heuvelrug
- Contact
Sti hendel is perfect. Ik ken dat probleem en dat merk je overduidelijk aan het niet klikken bij opschakelen voornamelijk.
Achterderailleur doet gewoon niet wat hij moet doen en is ook niet goed te krijgen lijkt het.
Bij terugschakelen gaat dat niet soepel en opschakelen ook niet altijd direct goed.
Soms moet ik 2 kliks terugschakelen en weer eentje op om 1 tandje terug te schakelen.
Achterderailleur doet gewoon niet wat hij moet doen en is ook niet goed te krijgen lijkt het.
Bij terugschakelen gaat dat niet soepel en opschakelen ook niet altijd direct goed.
Soms moet ik 2 kliks terugschakelen en weer eentje op om 1 tandje terug te schakelen.
- harry_sz
- Forum-lid
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 19 jul 2005 10:12
- Locatie: Utrechtse heuvelrug
- Contact
Binnenkabel en buitenkabel van frame naar der is vervangen.
Van sti hendel naar frame niet, want ze hadden geen grijze buitenkabel.
Door het frame loopt een dunne sleeve waar binnenkabel net doorheen past.
Eigenlijk zou je het liefst 1 lange buitenkabel van sti hendel naar der willen qua frictie en overgangen, maar dat kan dus niet.
Van sti hendel naar frame niet, want ze hadden geen grijze buitenkabel.
Door het frame loopt een dunne sleeve waar binnenkabel net doorheen past.
Eigenlijk zou je het liefst 1 lange buitenkabel van sti hendel naar der willen qua frictie en overgangen, maar dat kan dus niet.
Een andere achterderailleur zoals eerder gesuggereerd, gaat niet samen met de 7400 shifters, vanwege de andere schakelratio. Tenzij je de kabel voorom vastzet. Zg. Hubbub routing.
Heb je de shifter al een nacht in de WD40 gezet. Doet wonderen.
Heb je de shifter al een nacht in de WD40 gezet. Doet wonderen.
Hij zegt dat het niet de shifters zijn (dat voel je). En als hij een 7402 kan gaan proberen bij chrissiewissie is de schakelratio natuurlijk geen probleem.
Wanneer is het probleem eigenlijk begonnen? Net een andere cassette gestoken? Gevallen?
Wanneer is het probleem eigenlijk begonnen? Net een andere cassette gestoken? Gevallen?
-
zomerfietser
- Forum-lid
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 15 feb 2007 19:45
- Locatie: Bergschenhoek
- Contact
Een andere achterderrailleur kan wel alleen niet van een 8 speed of verder terug.
Een shimano 8 speed achterderailleur van dura ace werkt prima samen met een 9 speed shifter mits de achterderrie wordt begrensd voor de 8 speed cassette. Het dus wordt geen 9 speed, want begrenzing zorgt dat shifter maar maximaal 7 keer schakelt.
Andersom werkt een 8 speed dura ace shifter weer prima met een 9 speed achterderrailleur van shimano mits hier gecombineerd met een 9 speed cassette, waarvan 1 tandwiel is verwijdert.
Een shimano 8 speed achterderailleur van dura ace werkt prima samen met een 9 speed shifter mits de achterderrie wordt begrensd voor de 8 speed cassette. Het dus wordt geen 9 speed, want begrenzing zorgt dat shifter maar maximaal 7 keer schakelt.
Andersom werkt een 8 speed dura ace shifter weer prima met een 9 speed achterderrailleur van shimano mits hier gecombineerd met een 9 speed cassette, waarvan 1 tandwiel is verwijdert.
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets