dubbel of triple
Hallo
Mijn vriendin is op zoek naar een racer, ik ws eerdaagd ook. Nu probeer ik mij te verdiepen in de dubbel of triple kwestie.
Ik heb van alles gelezen, maar lees alleen maar dat dubbel beter is als je in Nederland fietst.
Maar goed ik koop een fiets voor een jaar of 5 a 10 dus geen idee welke plannen ik in de toekomst ga hebben. Ik vind het op mijn hybride prettig nog een blaadje extra te hebben.
De vraag is nu eigenlijk wat zijn nu de voor en nadelen van een triple en een dubbel.
Gaat mij nu eigenlijk niet om persoonlijke meningen, maar om de argumenten daar achter.
Groet Niels
Mijn vriendin is op zoek naar een racer, ik ws eerdaagd ook. Nu probeer ik mij te verdiepen in de dubbel of triple kwestie.
Ik heb van alles gelezen, maar lees alleen maar dat dubbel beter is als je in Nederland fietst.
Maar goed ik koop een fiets voor een jaar of 5 a 10 dus geen idee welke plannen ik in de toekomst ga hebben. Ik vind het op mijn hybride prettig nog een blaadje extra te hebben.
De vraag is nu eigenlijk wat zijn nu de voor en nadelen van een triple en een dubbel.
Gaat mij nu eigenlijk niet om persoonlijke meningen, maar om de argumenten daar achter.
Groet Niels
Nagtie schreef:
De vraag is nu eigenlijk wat zijn nu de voor en nadelen van een triple en een dubbel.
Gaat mij nu eigenlijk niet om persoonlijke meningen, maar om de argumenten daar achter.
Groet Niels
Als ze nu maar de argumenten maar kunnen scheiden van de pers. meningen .
Triple , meer keuze in het aantal versnellingen en een betere opbouw qua verzetten ( de verschillen kun je kleiner houden ).
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
-
- Forum-lid
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36
met de zoekfunctie genoeg over te vinden, is zo ongeveer de meest gestelde vraag hier.
hier iig een uit de oude doos : http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=15027
hier iig een uit de oude doos : http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=15027
Nou dan zal ik wel proberen om het samen te vatten:
Dubbel heb je met tandwielen 52(of 53) en 39 als voorbladen. Dit wordt vooral gebruikt door wedstrijdrijders.
Tegenwoordig zie je voor de toerrijders ook vaak een compact cranckstel met 50 en 34 als voorblad.
Een tripple heeft drie voorbladen, vaak 52-39-30.
Een triplple is iets zwaarder (3 ipv 2 voorbladen), maar dan praat je over misschien 100 gram.
De betekenis hiervan is: hoe licht kan ik trappen, vooral in de bergen van belang.
De afstand per omwenteling is namelijk: tandjes voorblad x 2,10/tandjes achter.
Als we ons beperken tot een vergelijking tussen tripple en compact:
Met een tripple kun je met een cassette achter van 12-25 bijna overal tegenop rijden. Bij een compact moet je het grotere voorblad (34 ipv 30) compenseren door achter een cassette tot 28 of 29 te plaatsen.
Hieronder een vergelijking van de kleinste versnellingen:
39 34 30
21 3,90 3,40 3,00
23 3,56 3,10 2,74
25 3,28 2,86 2,52
26 3,15 2,75 2,42
27 3,03 2,64 2,33
28 2,93 2,55 2,25
29 2,82 2,46 2,17
Verder, maar dan komen we op het persoonlijke vlak vind ik op het vlakke een 39 blad lekkerder fietsen dan een 34.
Samenvattend kun je stellen:
Een tripple brengt je zonder steeds aan je fiets te moeten sleutel qua tandwielen bijna overal.
Een echt dubbel is voor de sterkere fietsers.
Een compact wint aan populariteit, of wordt ons door de fietsenbranche steeds meer opgedrongen.
Dubbel heb je met tandwielen 52(of 53) en 39 als voorbladen. Dit wordt vooral gebruikt door wedstrijdrijders.
Tegenwoordig zie je voor de toerrijders ook vaak een compact cranckstel met 50 en 34 als voorblad.
Een tripple heeft drie voorbladen, vaak 52-39-30.
Een triplple is iets zwaarder (3 ipv 2 voorbladen), maar dan praat je over misschien 100 gram.
De betekenis hiervan is: hoe licht kan ik trappen, vooral in de bergen van belang.
De afstand per omwenteling is namelijk: tandjes voorblad x 2,10/tandjes achter.
Als we ons beperken tot een vergelijking tussen tripple en compact:
Met een tripple kun je met een cassette achter van 12-25 bijna overal tegenop rijden. Bij een compact moet je het grotere voorblad (34 ipv 30) compenseren door achter een cassette tot 28 of 29 te plaatsen.
Hieronder een vergelijking van de kleinste versnellingen:
39 34 30
21 3,90 3,40 3,00
23 3,56 3,10 2,74
25 3,28 2,86 2,52
26 3,15 2,75 2,42
27 3,03 2,64 2,33
28 2,93 2,55 2,25
29 2,82 2,46 2,17
Verder, maar dan komen we op het persoonlijke vlak vind ik op het vlakke een 39 blad lekkerder fietsen dan een 34.
Samenvattend kun je stellen:
Een tripple brengt je zonder steeds aan je fiets te moeten sleutel qua tandwielen bijna overal.
Een echt dubbel is voor de sterkere fietsers.
Een compact wint aan populariteit, of wordt ons door de fietsenbranche steeds meer opgedrongen.
prj
Op o.a. deze site vind je een snelheidstabel aan de hand van trapfrequentie en wielomtrek. Hier kun je op basis van jouw optimale trapfrequentie zelf uitvinden welke combinatie van cassettesamenstellingen en kettingbladen het beste bij je past.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15997
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Amclassic-fan schreef:Ik met 39-21 ook (al gaat 't met een lichter verzet wat sneller), ......
En dit heeft niets met Amclassic te maken.
Ik kan me zo enkele klimmen voorstellen waar een 39-21 niet voldoende is.
Maar inderdaad, voor een beetje geoefende fietser moet 34-28 volstaan.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend