Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eerst kracht of eerst duurtraining?

zorba
Forum-lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 20 jun 2010 14:37
Locatie: West Brabant

zorba 08 jul 2014 11:10

Een Vo2 Max die al jaren rond de 75 ligt? :shock: Dan heb je al jaren het verkeerde beroep want dat zijn prof waardes...
Do not CROSS the road!

katuut
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jun 2007 15:03

katuut 08 jul 2014 17:47

gaisdergerman schreef:
katuut schreef:
Nu wil ik dus de duur en kracht gaan combineren, door bijvoorbeeld een uur op mn spinningfiets en daarna een half uurtje kracht, althans zo heb ik het op de ALO altijd geleerd, maar is andersom niet beter?
Kan me overigens niet voorstellen dat je dit zo geleerd hebt. Uit welk boek komt dit dan?

Is er fysiologisch bewijs voor het tegendeel dan?

Ik heb destijds begeleiding gehad van bart dikkeboer, sportarts aan het hanze instituut voor sportstudies, is ondertussen wel 12 jaar geleden

katuut
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jun 2007 15:03

katuut 08 jul 2014 17:51

zorba schreef:Een Vo2 Max die al jaren rond de 75 ligt? :shock: Dan heb je al jaren het verkeerde beroep want dat zijn prof waardes...

Ik kon helaas ook makkelijk leren, moest een keuze maken, maar van sport kun je ook genieten zonder op top niveau te presteren.
Door wat lichamelijke problemen werd de keuze wel vergemakkelijkt overigens

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jul 2014 10:43

Die VO2Max zal wel geschat zijn en niet gemeten. Want aankomen en een zelfde VO2Max houden van 75 (wat dus de zuurstof opname gedeeld door het lichaamsgewicht is) kan niet.

Algemene opvatting is dat je eerst krachttraining moet doen en daarna nog kan fietsen. Het idee is dat je uitgerust moet zijn om effectieve krachttraining te kunnen doen en een bijkomend voordeel zou zijn dat je op de fiets al wat herstelt door de goede doorbloeding. Maar dat laaste is natuurlijk enkel het geval als je hooguit duurtempo rijdt of langzamer.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

katuut
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jun 2007 15:03

katuut 10 jul 2014 09:59

13-2 -2014; vo2 max 73


Allen bedankt voor de antwoorden!




Slotje svp

Plaats reactie