Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Welke fietsbroek geeft voldoende comfort op lange afstanden?

surfzeeuw
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 jun 2010 18:10

surfzeeuw 02 jul 2014 12:59

Ieder merk heeft betere en slechtere zeems in z'n broeken.
Zou zeggen ga dus passen welke daarbij het lekkerste zit.
En een dikke schuimlaag als zeem wil nog niet direct zeggen dat het daarmee ook een geschikt zeem is voor lange afstanden.
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 02 jul 2014 13:42

Ik vind de Mille zeems niet meer maar ook niet minder geschikt voor lange afstanden dan de andere Assos zemen. Ik heb wel ernstig problemen met de levensduur van Assos S5 broeken, het stof wordt heel snel erg panty achtig (dun doorschijnend) bij alle versies terwijl ik nog oudere broeken van de vorige serie heb die dat totaal niet hebben.


De Castelli Kiss is (in mijn collectie) de zeem die het minst geschikt is voor iets wat met afstand te maken heeft, die gebruik alleen maar als ik minder dan een 1/2 uur op de Tacx ga trainen en dan moet er niets anders klaar in de kast liggen.

Inmiddels heeft onze clubkleding sinds dit jaar een Bioracer Smooth zeem en die vind ik net zo goed als de Assos zemen, ik rij er zonder problemen 5 a 6 uur mee. Het kon ook wel een Assos kopie in een andere kleur zijn als ik ze naast elkaar inspecteer.
Pasvorm van de broek zelf en afwerking van Assos is wel nog veel beter.
Afbeelding

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3283
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 02 jul 2014 13:58

ericpeters schreef:Ik vind de Mille zeems niet meer maar ook niet minder geschikt voor lange afstanden dan de andere Assos zemen. Ik heb wel ernstig problemen met de levensduur van Assos S5 broeken, het stof wordt heel snel erg panty achtig (dun doorschijnend) bij alle versies terwijl ik nog oudere broeken van de vorige serie heb die dat totaal niet hebben.
Ik lees dat wel vaker maar daarbij denk ik meteen, hoe snel is snel.
Ik heb broeken van de vorige serie en eentje uit de nieuwe serie. De problemen die anderen schetsen herken ik niet (waarmee ik niet wil zeggen dat ze er niet zijn).

Bij aanschaf van mijn eerste assos drukte de verkoper mij op het hart dat kleding het meeste slijt van de wasbeurten en helemaal als de machine lekker vol zit. Tijdens het ronddraaien raken broeken ingeklemd tussen de andere was en worden zodoende steeds opgerekt.
Mogelijk dat dat bij mensen van toepassing is die zeggen dat hun broeken sneller slijten.
Daarbij opgemerkt dat de laatste jaren er steeds meer kg's wasgoed per wasbeurt in de trommel verdwijnen. Misschien dat dat voor mensen met klachten deels verklaart waarom de broeken naar hun idee sneller slijten en of kleur verliezen.

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2312
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 02 jul 2014 15:15

Ik was mijn fietskleding en ander delicaat spul wat enkel een verfrissing nodig heeft (polo's, shirts) op het wol programma van 30graden +/- 45 min met nog genoeg ruimte in de trommel.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 02 jul 2014 15:25

Ik was al mijn Assos spul met Assos Active wear cleanser op de hand in lauwwarm water, toch heb ik het probleem. Ik heb al eens van Assos onder garantie (eigenlijk van Salden) een nieuwe S5 F.13 gekregen als vervanging van de de voirge die al heel snel versleet (lijkt alsof er lijm oplost uit het weefsel) maar de andere broeken hebben het ook. De S2 heeft het gewoon niet. I heb op dit moment 6 Assos korte broeken, een knie broek en 2 lange broeken, dus het is niet zo dat ik één broek heel vaak draag die daardoor het probleem heeft. Ik heb de S5 korte broeken nu gemiddeld 2 jaar denk ik. En nogmaals die S2 broek heb ik al 5 jaar en die heeft het probleem niet.

Met viel op dat net het stof wat dit probleem heeft bij de S5 (zit onder andere op je heupen) inmiddels bij de nieuwe serie is vervangen door ander weefsel, wellicht komt het toch vaker voor.

Ik heb trouwens het gevoel dat een broek tijdens 5 uur sporten, vol bezweet en soms in de hitte meer slijt dan tijdens 5 minuten wassen/uitspoelen met speciaal ervoor bestemd wasmiddel.
Afbeelding

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 02 jul 2014 15:41

Wat een gedoe zeg, doe het gewoon op 30 graden op normaal programma in de wasmachine net als al mijn andere was en ik heb nog nooit problemen gehad met slijtage ed. Als ik zou moeten handwassen zou ik lekker een andere broek nemen.

Gebruikersavatar
Hans Verstegen
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 aug 2011 21:03
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar Hans Verstegen 02 jul 2014 17:47

@sjoerdth, ben het niet met je eens: wat voor jou gedoe is, is voor mij nuttige informatie.

Intussen een eerste rit (85 km) met de Assos Mille S5 Bib gereden. Prima zeem, maar niet beter dan die van bijv. de Endura FS260 Pro. De pasvorm is erg prettig. De vormgeving vind ik ingetogen (saai).
Laatst gewijzigd door Hans Verstegen op 02 jul 2014 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 02 jul 2014 17:59

Ik was mijn bib shorts altijd met de hand. Ik draai namelijk niet elke dag een wasje met de machine. Tevens gaat het met de hand veel rapper. 30-40 graden water, even kneden en boenen, dan iets van 5-10 minuten laten weken nog even wat kneden, water weg laten lopen en bin short goed uitspoelen met koud water.

Dan wring ik hem zachtjes uit en hang de zaak op in de doche.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 02 jul 2014 18:10

ik heb afgelopen weekend nog 120km afgelegd op een Kiss zeem en eigenlijk geen centje pijn. Ik heb ook een Assos S5 en die zeem is wel een heel stuk dikker dan de castelli zeem.

het enige nadeel vind ik met de Assos dat de broekspijpen niet goed blijven zitten, net alsof mijn benen te dun zijn terwijl de maatvoering voor de rest wel goed is.

mijn Castelli heeft ondertussen al heel wat km's gemaakt en merk wel dat de zeem langzaamaan wat dunner wordt en daardoor ook inboet aan comfort op langere ritten.

wassen doe ik altijd alleen met de fietskleding erin, dus niet met alle andere kleding. op fijn programma (50min) en dan kortste centrifuge programma. De kleding is dan nog wel erg nat als je ze eruit haalt maar even uithangen en dan is dat ook geen groot probleem.
Afbeelding

Gebruikersavatar
alypat
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 dec 2010 21:06
Locatie: Woerden

Gebruikersavatar alypat 02 jul 2014 20:37

Veel verschillende ervaringen met Assos broeken, dat lees ik wel vaker. Ik heb twee Assos broeken, een T FI.Mille Longfit en LL.Bonka S5 / LL.716 S5. Die gebruik ik vrijwel dagelijks (woon-werk-woon), en ik was ze ook dagelijks. Ik stop alle wielerkleren in waszakken. Daarbij gaat alles met een rits in een aparte zak, en mijn handschoenen vanwege de klitterband ook. Ik gebruik een verkorte versie van het outdoor wasprogramma op mijn machine, op 30 graden. En ik gebruik uitsluitend Assos Active Wear cleanser, vooral omdat dit de eigenschappen van de stof intact zou laten.

Anyway, van overmatige slijtage of vergrijzing van de kleren merk ik niets. Ook niet bij mijn shirts en jackets (ook van Assos, veelal zwart). Maar waarom het bij mij wel goed gaat, is alleen met een vergelijkend onderzoek te beantwoorden (hey, zomaar een tip voor een artikel in Fiets :) ). Overigens was ik tegenwoordig dagelijks, omdat ik vermoed dat het schadelijker is om zweet te lang op wielerkleding te laten zitten (ook al hing ik alles netjes op om te luchten) dan om het dagelijks te wassen.

Qua maatvoering is Assos wel een verhaal apart. De juiste maat kan per artikel verschillen. Zo heb ik de Mille in maat M, maar had ik maat L nodig voor de Bonka. Ook bij de shirts en jackets blijft passen noodzakelijk. Makkelijkste is natuurlijk in de winkel, maar online shops als Trentinobikewear doen gelukkig niet moeilijk over omruilen.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 03 jul 2014 13:53

@sjoerdth, ben het niet met je eens: wat voor jou gedoe is, is voor mij nuttige informatie.
Het één sluit het ander niet uit.
Zorro schreef:Ik was mijn bib shorts altijd met de hand. Ik draai namelijk niet elke dag een wasje met de machine. Tevens gaat het met de hand veel rapper. 30-40 graden water, even kneden en boenen, dan iets van 5-10 minuten laten weken nog even wat kneden, water weg laten lopen en bin short goed uitspoelen met koud water.

Dan wring ik hem zachtjes uit en hang de zaak op in de doche.
In absolute tijd is het misschien rapper, maar met de machine ben ik 2 minuten kwijt aan het wassen van meerdere broeken, dat de machine er vervolgens 48 minuten over doet is dan verder irrelevant.

Overigens was ik de broeken wel altijd als zwarte was, met wasmiddel daarvoor bestemd, weet niet of dat pure markerting is, of dat het echt werkt, maar zoals ik al eerder zei slijtage of vaal worden is bij mij nooit een issue. Met het klittenband van de handschoentjes kijk ik idd wel altijd even uit, want daar heb minder grappige ervaringen mee.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 03 jul 2014 14:10

Bij ons thuis draait de wasmachine een keer of 3 per dag door de weeks en in het weekend vaak 5 keer per dag. Broek gaat gewoon lekker mee de wasmachine in en na verloop van tijd koop ik weer een nieuwe. Kost dan ook maar 40 euro via de club.

Snap niet zo goed waarom mensen zulke dure broeken kopen, want als je die in mijn optiek nodig hebt, heb je geen goed zadel te pakken en ben je daarvoor aan het corrigeren. Met een goed zadel kun je nog fietsen met een gewonen broek dus laat staan met een broek met zeem.

Plaats reactie