Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

review: Suntour parallel verende zadelpen (update; waardeloos ding)

petercrank
Forum-lid

petercrank 10 jun 2014 21:36

Vorig jaar mijzelf een spiksplinternieuwe burgertrutten fiets aangeschaft (Giant Ultimo) sportief stads model met nexus 7 etc. Prima fiets, ziet er ook leuk uit.
Kwam ter vervanging van mijn voor-oorlogse zwart stalen herenfiets, die zo goed als op was, en die vooral erg zwaar was en niet heel relaxed om dagelijks 25 tot 40 km per dag te fietsen (voor werk). Die is wel naar een dankbare volgende eigenaar gegaan, die 'm (net als ik 8 jaar geleden) weer helemaal ging opknappen.

Aan één ding kon ik maar niet wennen op mijn nieuwe Giant; en dat is die nieuwerwetse verende zadelpen die je tegenwoordig op deze fietsen ziet. Merk of type 'modern'. Op mijn stalen ros zat natuurlijk gewoon een vaste zadelpen met een (goed) verend zadel. Deze nieuwe verende zadelpennen hebben een andere manier waarop het zadel is gemonteerd, dus ik kon ook mijn oude zadel niet overzetten.... :( Het irritante is dat die verende zadelpen pas in-veert als je het echt bont maakt. Ook lijkt het wel, alsof de richting van de kracht of beweging (als je een denkbeeldige pijl zou trekken van de kracht, die er op het zadel komt op het moment dat je door een kuil fietst) ook niet helemaal de lijn van de zadelpen volgt. Maar eerder iets naar achter is gericht. Dus in de lengte van je rug genomen, en dan iets schuin naar achter naar beneden, dus zo: \ Terwijl de zadelpen iets schuin naar voren is gericht: dus meer zo /. Fiets je op een klinkerweg of ander wegdek dan asfalt, dan gebeurt er vrij weinig qua vering. Dus ik zat voortdurend een beetje te stuiteren voor mijn idee. Heb een beetje zitten rommelen met het ontspannen van die veer, maar je kunt alleen de zogenaamde 'pre-load' veranderen, niet de veer-intensiteit zelf. Wat ik vooral miste, zijn de kleine oneffenheden die het verende zadel op mijn vorige stadsfiets zo goed wegfilterde. Echt slecht wegdek of een kuil was op die fiets natuurlijk ook oncomfortabel, maar een (slechte) klinkerweg was toch echt prima te doen op het ouderwetse systeem.

Eerst dacht ik nog dat het aan het standaard meegeleverd zadel lag, die beviel me nl. ook niet. Na een gel zadel (wat een horror dingen!) naar tevredenheid een soort memory foam zadel gekregen. Is net zoiets als die dure ziekenhuis matrassen, oid. Het sluit je huid / poriën niet zo af zoals een gel-zadel dat wel doet, en is toch zeer comfortabel qua zitcomfort.

Maar het gemis in veer comfort bleef. Ik las op internet tips om die zogenaamd verende zadelpen te vervangen met een vaste zadelpen in combinatie met een verend zadel. Nu vond ik dat niet helemaal passen bij dit model (sportief) fiets, en vooral: ik zag het niet helemaal zitten qua fietshouding. Op zo'n fiets zit je toch net effe anders dan op een oude stadsfiets (iets meer voorover gebogen) en zo'n sportief model zadel kunnen je benen net iets makkelijker bewegen door de smallere vormgeving van het zadel. En ik was op zich wel gehecht geraakt aan dat memory-foam zadel.

Dus wat te doen.

Verder zoeken. Ik las over een parallel verende zadelpen, die aangeraden werd voor mensen met rugproblemen. Nu heb ik die niet per-se (wel gevoelig voor...) maar ik moet zeggen dat ik wel rugproblemen kreeg door deze fiets (zadelpen, om precies te zijn). Ik had de gewoonte mijn schoudertas gewoon over mijn schouder te dragen tijdens het fietsen, sinds ik mijn fietstas op moest offeren voor een kinderstoeltje. Al snel stapte ik over op zo'n schoudertas die je mbv geïntegreerde haken heel gemakkelijk op je bagagedrager kunt klikken. Nog steeds merkte ik dat (soms onbewust) routes veranderde zodat ik slechte stukken wegdek kon omzeilen, of dat ik 's avonds naar huis terug steeds langzamer ging fietsen omdat ik zo moe was van het ge-stuiter. Nu denk je misschien: had je banden dan wat leger laten lopen, maar dat is ook niet echt fijn om met zachte banden dagelijks 2 tot 3 uur te moeten fietsen, zeker niet als je ook wel eens haast hebt en vlot door wil fietsen.

Dus die parallel verende zadelpen. Ik kon er niet heel veel over vinden op internet, maar las wel een uitgebreid artikel dat ging over comfort op de fiets, waarin een parallel verende zadelpen ge-reviewed werd (de suntour sp12-ncx), en als een van de beste oplossingen naar voren kwam voor meer comfort. Dat ding kost in de winkel bijna 90 euro, op Ebay iets van 70~75. Voordeel als je 'm bij je dealer koopt, is denk ik wel dat je kan afspreken dat je 'm wil proberen (of het iets voor je is) en evt. verschillende proberen. Kopen via Ebay e.d. is natuurlijk niet meer omruilen (tenzij die stuk zou zijn) maar een stuk goedkoper. En binnen 3 dagen in huis (levertijd dealer minstens een week) De gok gewaagd en er een via internet besteld.

Na 3 dagen al thuis, dus dat was lekker vlot. Toen ik 'm monteerde, viel me meteen op dat de zadelpen lekker lang was. Handig voor als die een flink stuk uit moet steken (wat bij mij niet echt hoefde, want ik had mijn nieuwe fiets al op de juiste grootte qua framemaat etc. gekocht) Het foam zadel wat ik had, kon ik heel gemakkelijk over zetten, alles met 3 inbus sleutels.

Een beetje (veel) gezocht en geëxperimenteerd naar wat de juiste afstelling qua houding (stuur en zadel afstelling) en de zadelpen zelf waren, voor mij. Ik begrijp nog niet heel erg goed wat die 'pre-load' instelling doet, maar het verandert geloof ik alleen het beginpunt van de veerweg. De intensiteit van de veerweg zelf, verander je er echter niet mee (dus hij zal niet harder of zachter veren) als ik het goed begrijp.

De eerste test-ritjes waren wel gek. Ik had meteen het gevoel alsof mijn stuur los aan mijn fiets zat. Als je dat ding googlet, zie je meteen hoe het werkt; het zadel veert niet alleen naar onder, maar ook naar achter. Dus je verandert tijdens het inveren ook iets qua positie, je 'verschuift' dus steeds een beetje van je stuur af en er weer naartoe. Daar moet je echt even aan wennen. Ook lijkt er iets aan bewegings-energie 'verloren' te gaan in deze beweging. Je duwt immers tijdens het trappen ook je lichaam een beetje omhoog (weliswaar geholpen door de veer) wat je niet hebt bij een vaste(re) zadelen: daar wordt die trap beweging meer omgezet op de trappers zelf (lijkt mij dan toch)

Verder was het alleen nog maar genieten. Ik merk dat ik op slecht wegdek sneller ben dan ooit, enerzijds omdat ik nu sneller kan fietsen doordat mijn rug minder protesteert (en dus vraagt om kalmer aan te doen) maar ook anderzijds omdat het lijkt alsof mijn lichaam minder op de fiets aan het stuiteren was, waardoor het geheel (lichaam en fiets) al stuiterend over slecht wegdek rammelt. En dat 'remt' ook af. De schokken worden nu echter keurig opgevangen door de parallel verende zadelpen, die ervoor lijkt te zorgen dat mijn lichaam in een meer stabiele denkbeeldige horizontale lijn voort-beweegt, en de fiets minder stuiterende massa voort beweegt (ik weet niet of ik helemaal duidelijk ben, maar ik bedoel dat het geheel dus minder stuitert op slecht wegdek, en dat het remmende effect daarvan dus weg is)

Je schijnt verschillende veren te kunnen krijgen voor deze pen, die je zelf kunt vervangen. Ik moet me daar nog eens in verdiepen. Je kunt iig de pen in 2 gewichtsklasses kopen, ik zit met mijn 83KG in de 65-95KG pen. Maar ik vind 'm persoonlijk iets te comfortabel. Hij mocht van mij wel ietsje stijver. Ook deint het zadel m.i. af en toe nog teveel door, wat je wel eens bij auto's ziet met een stukke schokdemper. Ik weet niet het fijne af van deze veren, maar ik vraag me af, of het een progressieve veer is. Daarvan weet ik, dat de veerweg steeds stijver wordt naarmate hij meer in veert. Dat zou misschien het dein-effect ook kunnen voorkomen of verminderen. Als de veer al wel progressief is, dan zou een schokdemper een uitkomst zijn. :D

Nog een detail: je kunt zogenaamde finger-protection / stofhoesjes kopen voor deze zadelpen, wat een soort hoesje is die je om de bewegende delen kan doen. Met een kindje achterop de fiets die tijdens het fietsen daar inderdaad wel eens met haar vingertjes aan zou willen zitten, en qua diefstalgevoeligheid (je ziet dan met zo'n hoesje minder goed wat het precies is voor dure zadelpen, hoop ik) heb ik die ook maar gekocht. Die heb ik helemaal los uit Duitsland moeten bestellen, voor nog geen 9 euro inclusief verzendkosten. :P

Ik hoop dat ik beetje een persoonlijke review van deze zadelpen heb kunnen geven, en dat iemand die hier ook over nadenkt, er wat aan heeft.

Als je op- of aanmerkingen of vragen hebt over wat ik geschreven heb, hoor ik dat ook graag.
Laatst gewijzigd door petercrank op 11 apr 2018 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 14 jun 2014 07:07

Erg veel woorden om duidelijk te maken dat verende zadelpennen, behalve dan die van USE middels een paralellogram, ondingen zijn. Dikke banden bieden meer comfort dan welke verende zadelpen ook en die bieden ook demping en daar gaat het feitelijk om, niet het inveren. En geen deinen of bobben.

petercrank
Forum-lid

petercrank 14 jun 2014 14:23

Klopt, maar dikke(re) banden zijn voor mij geen optie. Er zitten al standaard dikte banden onder de fiets, dus niet echt dun. Big Apple - achtige banden zouden op mijn fiets niet eens passen.

En vergeet niet de toenemende rolweerstand van dikkeren (en liefst ook iets zachtere) banden...

Doordat de suntour zadelpen zo ongelofelijk comfortabel is, kan ik nu wel kijken of ik straks over kan stappen op iets dunnere en nog snellere / hardere bandjes... :)
klimmer schreef:Erg veel woorden...
Graag gedaan :D

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 14 jun 2014 14:31

Beetje een vreemde oorzaak-gevolg constructie om zo uit te komen bij een andere zadelpen op een stadsfiets. Lijkt mij dat dit met het juiste zadel en de juiste instelling een makkelijke was gegaan. Wanneer je een fiets hebt met verende voorvork en verende zadelpen kun je dit zo instellen dat alles dempt wanneer je dat wil. Een zadel is heel persoonslijk en de 'oude' zadels kun je tegenwoordig met enig zoekwerk nogsteeds vinden. Brooks maakt hele goede zadels van dat type.

petercrank
Forum-lid

petercrank 14 jun 2014 14:37

@Gerboon, ik schreef juist dat de standaard verende zadelpen niet goed veerde voor mijn behoefte. Hij veerde alleen in als er een relatief flinke kracht op kwam te staan. Bij slecht wegdek deed dat ding nagenoeg niets.

Over de verende voorvork is ook wel eea te vinden, en o.a. de fietsbond raadt het aanpassen van je fiets op dat vlak af (bijv. vaste vork vervangen door een verende) omdat het veel werk is en bijna (ook) niets oplevert qua comfort. Ik vind het wel prettig dat die wel op mijn fiets zit, want bij het op en afrijden van uitritten etc. scheelt het wel in de heftige schokken en klappen die de voorvork op moet vangen.

Ik denk dat ik met een goed verend zadel ook een end had kunnen komen, maar was wel nieuwschrierig naar deze parallel verende zadelpen om dat eens te proberen. Ik had er nog nooit van gehoord en zie ze ook niet veel. Vandaar dat ik hier mijn ervaringen heb gedeeld, mocht iemand anders er ook interesse in hebben. Als bijkomend voordeel kon ik het (traagschuim)zadel wat ik nu uiteindelijk had gevonden, (na een aantal wisselingen) en waar ik qua zit comfort goed over te spreken ben, behouden.

edwin01
Forum-lid

edwin01 14 jun 2014 16:20

En wat is het nut hiervan op een racefietsforum? :?

petercrank
Forum-lid

petercrank 14 jun 2014 16:30

O neem me niet kwalijk, wist niet dat dit uitsluitend een racefiets forum is.... (ik kom hier ook niet zo heel erg vaak :oops: )
Als dat zo is, mag een mod dit draadje deleten. Want dan lijkt het me zeker niet op z'n plek.

Update april 2018: de suntour verende zadelpen heeft het niet lang uitgehouden. Op een dag voelde het zadel ineens een beetje losjes. Ik stopte met fietsen, stapte af en zag dat het metaal of aluminium goeddeels afgebroken was thv het zadel. Waardeloos dus. Ik heb onder garantie een nieuwe gekregen. Dit was in juni 2015. Daarna heb ik nog tot ergens begin 2017 met de nieuwe rondgefietst. Maar langzaam aan begonnen de lagerschalen eruit te lopen en om het verende effect goed te houden moest ik dat ding bijna wekelijks schoonmaken en smeren. Erg onderhoudsonvriendelijk dus en niet duurzaam. Ik heb de standaard zadelpen weer gemonteerd en ik heb inmiddels geïnvesteerd in een beter verend zadel. Dat is tenminste onderhoudsvrij.

Plaats reactie