Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Problemen met achterwiel

arjan033
Forum-lid

arjan033 10 jun 2014 23:00

Ik zou heel graag jullie advies willen over het volgende. Ik heb sinds kort (ca 2 mnd, 750 km) een Cube Attempt. Deze heb ik tweedehands gekocht. Hierin zitten Mavic CXP-22 wielen, met een 105 naaf. Zelf ben ik ca 75 kg.

Vorige week was er een spaak gebroken. Ik heb de fiets naar de fietsenmaker gebracht. Hij heeft er een nieuwe spaak in gezet. Afgelopen weekend zijn er opnieuw twee spaken gebroken.

Vanmorgen was mijn vriendin naar de fietsenmaker om de fiets weg te brengen. Ik had verwacht om de spaken opnieuw te laten maken, maar de fietsenmaker heeft aangegeven dat hij verwacht dat er opnieuw spaken zouden breken en dat het daarom beter is om er een ander wiel in te zetten. Volgens mij vriendin zouden ze voor 100 euro er het zelfde wiel in zetten. Dat leek mij prima.

Nu kom ik thuis, zit er een ander wiel in. Er staat op ‚ryde racer’. Het heeft ook 32 spaken. Daarbij is het wiel niet zwart (zoals het voorwiel), maar zilver.

Mijn vraag aan jullie, wat nu te doen. De kleur is wel jammer, maar kan ik mij ook weer niet zo heel druk over maken. Waar ik mij wel wat zorgen over maak is dat ik niets over dit wiel kan vinden op internet. Kennen jullie het?

Wat is wijsheid? Hier gewoon lekker mee gaan fietsen? Of terug, om te vragen of ze een Mavic zelfde Mavic kunnen bestellen? Of het oude wiel opnieuw laten spaken?

joepie
Forum-lid

joepie 10 jun 2014 23:08

Ai, je vriendin met je fiets naar de FM laten gaan.....

Een nieuw wiel met Mavic CXP22 en 105 naaf en dan de spaken etc is waarschijnlijk niet te doen voor 100 euro. Maar lijkt mij wel een prima wiel waar je graag iets voor bij legt.

Eerst een spaak en dan nog eens twee spaken is wel het sein dat je op z'n minst opnieuw moet spaken. Vraag is hoe de naaf en velg er aan toe zijn.

Ik zou zelf naar de FM gaan.

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 10 jun 2014 23:09

+1 en het nieuwe achterwiel weer terugbrengen.

Je zou het oude wiel opnieuw kunnen laten spaken door Zoran: http://www.bikexperto.com

Een nieuwe set CXP 22 met Shimano 105 naaf kost bij hem € 163,- volgens z'n website.
Daar kan je ook voor kiezen, samen met een nieuw voorwiel weet je dan dat het wel goed gespaakt is.

arjan033
Forum-lid

arjan033 11 jun 2014 12:04

Tot de conclusie dat ik beter zelf had kunnen gaan was ik ook al gekomen :)

Kent één van jullie de wielen van Ryde? Is dat wat?

buddo
Forum-lid

buddo 11 jun 2014 12:51

arjan033 schreef:Kent één van jullie de wielen van Ryde?
In hoeverre had je zelf het forum of Google al gebruikt? Een snelle zoekactie leert binnen 1 klik dat dit de nieuwe naam is van Rigida en daar is erg veel over te vinden.

ceon
Forum-lid

Gebruikersavatar ceon 11 jun 2014 22:00

Rijdt zelf al enige tijd met een handgespaakte Rigida DP 18 velg met 105 naaf. Ben aanzienlijk zwaarder maar wiel heeft nog geen kick gegeven. Ik zie op de site dat de DP18 nog steeds zijn naam heeft maar dus nu Ryder DP 18. Prima wiel dus. Alleen jammer van de kleur.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Plaats reactie