Alles over vakanties op én met de fiets

Uitvalsbasis fietsvakantie in Oostenrijk of Zwitserland?

Hielko
Forum-lid

Hielko 09 jun 2014 23:44

De laatste paar jaren zijn we met een groepje vrienden elke zomervakantie een weekje wezen fietsen. We hebben nu de Franse Alpen (uitvalsbasis bourg d'oisans), Italiaanse Alpen (Bormio) en Pyreneeën (Luz-Saint-Sauveur) gehad, en de grote vraag is waar we dit jaar heen willen gaan?

We dachten wellicht iets in Oosenrijk of Zwitserland. Ze hebben er genoeg bergen, maar zijn er ook mooie plekken om te fietsen? Belangrijkste is uiteraard dat er een flinke lading verschillende (mooie) klimmen zijn in de nabije omgeving.

Daniel1989
Forum-lid

Daniel1989 10 jun 2014 05:34

Hoi ....

Ik ben net terug van fiets vakantie uit Oostenrijk
Een echte aanrader moet ik zeggen ik zat tegen Italië aan en uitdagingen genoeg

De man waar ik in het appartement zat komt zelf uit Nederland en woont daar
Als je wil dat hij mee gaat fietsen gaan hij met je mee en anders kan je zijn gps lenen daar staan dan de routes op die je wilt rijden

En ben bij de grossgloknerpass geweest echt heel gaaf
En we zijn samen naar de schlegheis wezen fietsen
En nog meer Plekken waar ik zonder hem niet was geweest

Als je zijn adres wil dan stuur je maar even een pb
Het was in stumm in zillertal

Mvg

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 10 jun 2014 07:41

Oostenrijk ken ik niet, maar in Zwitserland heb je natuurlijk de 'bekende' standplaatsen van waaruit je de grote Alpenreuzen kunt beklimmen. Andermatt als standplaats biedt je de mogelijkheid van het rondje Furka, Grimsel en Susten (of andersom ;) ). Je kunt ook de Gotthard op en dan dalen naar Airolo. Daarna via de fantastische klim door het Val Tremola ('kinderkopjes') weer terug. In Andermatt begint ook de klim naar de Oberalp, dus die kun je ook van beide kanten op en af. Je kunt zelfs ook nog de Gotthard op, dalen naar Airolo en daarna via de Nufenen en de Furka weer terug naar Andermatt. Dit is wel een heel zware tocht, dus ga eerst goed na of je dat aankunt/durft.
Vanuit Meiringen of Innertkirchen kun je naar de Susten, Grimsel, Grosse Scheidegg of het rondje Grimsel, Furka en Susten. Er zijn ook nog wat mogelijkheden van minder bekende, maar wel mooie en lastige klimmetjes in de buurt, bijvoorbeeld een rondje over de Hasliberg.
Maar ook in het Engadin (St. Moritz, Zernez) liggen de mogelijkheden voor het oprapen. Als jullie echter maar een weekje hebben, zou ik voor Andermatt of Meiringen/Innertkirchen kiezen, dan heb je in elk geval de mogelijkheid om een (zeer zwaar) rondje te rijden, mocht je dat willen en kunnen ;). Innertkirchen stelt als dorpje niet zo veel voor, maar Andermatt en Meiringen bieden wel wat (Zwitserse) gezelligheid...
60 x Ventoux

lobur57
Forum-lid

lobur57 10 jun 2014 14:32

Inderdaad. Met Meiringen en Andermatt, heb je wel de meest centrale plekken te pakken.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 jun 2014 17:48

Ik zou het wel weten. Oostenrijk.

Ik heb iets tegen Zwitserland of meer eigenlijk tegen Zwitsers in zijn algemeenheid. Zwitserse gastvrijheid is iets wat je je moet laten welgevallen. Mijn indruk is vaak dat ik wordt behandeld als iemand met een enge ziekte waar ze zo snel mogelijk vanaf willen zijn. Er liggen prachtige bergen en schitterende wegen maar die mensen daar mogen ze van mij opruimen. Oostenrijk daarentegen ervaar ik veel meer als een land waar je als gast echt welkom bent. En daarnaast vind ik hun keuken en wijnen ook nog stukken beter.

Nauders in Oostenrijk vond ik zelf wel een mooie uitvalbasis.
Live fast; die young. mijn blog

rhino7
Forum-lid

Gebruikersavatar rhino7 10 jun 2014 18:52

Met Nauders ook goeie ervaringen, zeker het rondje Oostenrijk, Zwitserland, Italie.
Stelvio en Gavia ook binnen schootsafstand
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

racedoc
Forum-lid

Gebruikersavatar racedoc 10 jun 2014 19:33

rob74 schreef:Ik zou het wel weten. Oostenrijk.

Ik heb iets tegen Zwitserland of meer eigenlijk tegen Zwitsers in zijn algemeenheid. Zwitserse gastvrijheid is iets wat je je moet laten welgevallen. Mijn indruk is vaak dat ik wordt behandeld als iemand met een enge ziekte waar ze zo snel mogelijk vanaf willen zijn. Er liggen prachtige bergen en schitterende wegen maar die mensen daar mogen ze van mij opruimen. Oostenrijk daarentegen ervaar ik veel meer als een land waar je als gast echt welkom bent. En daarnaast vind ik hun keuken en wijnen ook nog stukken beter.

Beetje kort door de bocht vind ik!

Jezelf al eens een spiegel voorgehouden in Zwitserland? Wellicht ligt het aan je eigen houding zonder dat je dat zelf door hebt...

"Die mensen daar opruimen" is wel een erg onvolwassen uitspraak.

Hielko
Forum-lid

Hielko 10 jun 2014 23:21

Bedankt voor de suggesties, zal deze eens in de groep gooien.
Je kunt zelfs ook nog de Gotthard op, dalen naar Airolo en daarna via de Nufenen en de Furka weer terug naar Andermatt. Dit is wel een heel zware tocht, dus ga eerst goed na of je dat aankunt/durft.
Over wat voor afstand en hoeveel hoogtemeters hebben we het? Iets in de categorie Marmotte moet iig geen probleem zijn :)

dario
Forum-lid

dario 11 jun 2014 08:42

Zwitserland geniet mijn voorkeur; Andermatt ligt meest voor de hand, omdat je meteen een heel aantal flinke cols vlakbij hebt, maar ook St.Moritz is zeker aan te raden: de cols liggen wel wat verder uiteen, maar zijn er niet minder om (Albula, Julier, Bernina, Forcola, Flüela...).
Ook in Wallis heb je prachtige beklimmingen, maar die eindigen meestal in een doodlopende vallei (hoewel, ook niet allemaal: met de juiste kaart vallen daar ook aardige rondjes uit te tekenen). Pluspunt aan Wallis is dan weer dat het een van de wijnregio's bij uitstek van het hele Alpengebied is.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

dario
Forum-lid

dario 11 jun 2014 08:46

Je kunt zelfs ook nog de Gotthard op, dalen naar Airolo en daarna via de Nufenen en de Furka weer terug naar Andermatt. Dit is wel een heel zware tocht, dus ga eerst goed na of je dat aankunt/durft.
Let wel op: afdalen naar Airolo over de grote Gotthardweg is volgens mij verboden voor fietsers (en afdalen op de klinkertjes lijkt me nou niet zo prettig); alternatief (maar wel behoorlijk zwaar) is rondje Furka-Nufenen-Gotthard.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 11 jun 2014 20:08

Ik vind Zwitserland het mooiste fietsland van de Alpen. Mooier nog dan de Dolomieten of de Franse Alpen (maar daar zullen de meningen over verdeeld zijn). Andermatt is een fraai oord, maar Meiringen heeft mijn voorkeur. Je kunt van hieruit de bekende cols doen die al eerder genoemd zijn. Maar ook kun je de andere kant op. Grosse Scheidegg (aanrader), Brünigpass, Glaubenbielenpass en nog een hele rits.

Oostenrijk is ook een heel mooi fietsland, maar heeft als nadeel dat het een stuk minder echte bergpassen kent dan de andere Alpenlanden. Wel een aantal superbeklimmingen als de Kaunertaler gletscherstrasse, Ötztaler gletscherstrasse (hoogst geasfalteerd weg in Europa), Grossglocknerstrasse, Timmelsjoch en Nockalmstrasse. Deze liggen echter ver uit elkaar hoewel er natuurlijk nog veel meer zijn dan genoemde. Ook zijn de klimmen in Oostenrijk gemiddeld een stuk steiler dan in de overige landen.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

lobur57
Forum-lid

lobur57 11 jun 2014 21:50

racedoc schreef:
rob74 schreef:Ik zou het wel weten. Oostenrijk.

Beetje kort door de bocht vind ik!

Jezelf al eens een spiegel voorgehouden in Zwitserland? Wellicht ligt het aan je eigen houding zonder dat je dat zelf door hebt...

"Die mensen daar opruimen" is wel een erg onvolwassen uitspraak.
Hahaha, ik moest er ook even aan denken. Zwitsers zijn welicht niet zo open, maar het service nivo ligt hoog, evenals de kwaliteit en helaas ook de prijs.
Maar daar krijg je wat voor.

Plaats reactie