Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

smeermiddel squirt dry lube

zoekfiets
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 jul 2008 01:01

zoekfiets 25 mar 2014 16:29

walterg schreef:
zoekfiets schreef:De Scuirt raak ik nooit meer aan. Is oplosbaar in water en daarom per definitie niet geschikt naar mijn idee als smeermiddel en roestbeschermer.
Wat zijn je ervaringen dan met Squirt? Hoe lang heb je het gebruikt, in welke omstandigheden?

Leest als aannames jouwerzijds.
Mijn ervaringen zijn:

- Binnen 24 uur een roestige ketting na een kort ritje in natte condities.
- Ook bij zuinig gebruik laat het spul los en komt het op plekken waar ik het niet wil hebben. Dus vaak schoonmaken is het gevolg.


Leuke test ook hier:

http://www.brunox.nl/content/downloads/ ... 0-2011.pdf
Focus Variado 2008

Died
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2014 22:41

Died 06 jun 2014 01:32


Mijn ervaringen zijn:

- Binnen 24 uur een roestige ketting na een kort ritje in natte condities.
- Ook bij zuinig gebruik laat het spul los en komt het op plekken waar ik het niet wil hebben. Dus vaak schoonmaken is het gevolg.
Dat is naar mijn mening eerder te wijten aan een verkeerd gebruik.
Ik gebruik squirt nu al een hele tijd en ben er best tevreden van. Het heeft wel een ander gebruik dan gewoon kettingolie...

Best beginnen met een propere, goed ontvette ketting en de eerste keer enkele malen aanbrengen voor de 1e rit, zodat de ketting en schakels goed verzadigd zijn met Squirt.
Even squirten net voor een ritje heeft zo goed als geen nut, het moet echt kunnen drogen!
Ik breng het de avond voor een rit aan zodat het goed kan drogen, dan zie je dat het product echt een 'wax'laagje over de ketting legt. Bij droog weer is het zeker niet nodig elke rit te smeren, bij nat weer is het net als met elk ander middel wel aangeraden voor elke (lange) rit goed te smeren (avond voordien dan). Als het middel de kans krijgt om te drogen zal het ook niet meer lekken of spatten tijdens het rijden.

Bij droog weer werkt het product prima, veel beter dan een andere kettingolie. Als het goed gedroogd is plakt er veel minder stof in de ketting dan met een gewoon nat smeermiddel.
Dit resulteert naar mijn ervaringen zeker in een langere levensduur van ketting en tandwielen.

Bij vochtig weer werkt squirt ook goed, de ketting blijft lang werken zonder piepen en de wax lost normaal niet snel op in koud water wanneer hij goed heeft kunnen drogen.

Bij echt nat weer kan het wel zijn dat de squirt het niet tot het einde uithoudt, maar ik ken eigenlijk geen enkel smeermiddel dat het in de gietende regen langer dan 2u volhoudt...
Als je bij dit weer fietst moet je hoe dan ook na de rit je ketting wat proper maken en terug smeren om roest te voorkomen, ongeacht welk smeermiddel denk ik. Ik gebruik trouwens niets anders dan squirt en heb geen roest aan mijn kettingen...

Als ik dan toch een nadeel mag geven op squirt is dat je het niet snel even voor of tijdens een ritje kan aanbrengen om wat bij te smeren (tenzij bij echt droog weer). Het product verliest merkelijk sneller zijn werking als het niet goed gedroogd is op de kettingschakels. Dit vind ik wel spijtig, omdat ik regelmatig een mtbmarathon rijd en het hier af en toe wel eens nodig kan zijn tussendoor bij te smeren...

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 06 jun 2014 10:16

Heb zelfde goede ervaringen als Died alleen ik maak het goedje al jaren zelf.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12905
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jun 2014 10:24

quirt gaat bij mij op de racer na 70/80 km echt herrie maken.

Op de MTB vind ik het in sommige situaties heel goed werken, nat weer en banen met veel zand gaat ook goed.
maar voor de racer vind ik het niets, nu eens dynamic gebruikt en tot op heden de beste olie die ik heb gebruikt. perfect en goedkoop ook nog, kwam ook als beste uit de bike test

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27690
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 jun 2014 11:42

Ik ben er ook mee gekapt. Het was vooral die zwarte smurrie in combinatie met het lawaai dat me tegen ging staan. Nu Boeshield en dat bevalt prima.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 06 jun 2014 11:51

havana schreef:Ik ben er ook mee gekapt. Het was vooral die zwarte smurrie in combinatie met het lawaai dat me tegen ging staan. Nu Boeshield en dat bevalt prima.
Boeshield is idd goed spul, alleen een nadeel is dat het stinkt... ;)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 06 jun 2014 11:57

Dan moet je Green Oil nemen. Dat ruikt heerlijk! 8-)
Je ketting wordt wel zwart en het smeert slechter dan Shimano, maar dat is bijzaak.

chaingang
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2006 23:28
Locatie: Wommelgem

chaingang 06 jun 2014 12:40

Gebruik het spul ook al enige tijd. Vind het gewoon super. Ketting en cassette worden niet zwart en het smeert gewoon goed. Druppel wel om de twee dagen de ketting in. Misschien niet echt nodig maar............. ;)
Nil volentibus arduum (Niets is moeilijk voor hen die willen)

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 06 jun 2014 16:27

havana schreef:Ik ben er ook mee gekapt. Het was vooral die zwarte smurrie in combinatie met het lawaai dat me tegen ging staan. Nu Boeshield en dat bevalt prima.
Hier hetzelfde. Was die zwarte smurrie volkomen zat.

tijs_a
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 apr 2011 10:50

tijs_a 07 jun 2014 08:55

Squirt lube heb ik nooit gebruikt, maar in boeshield wel en naar tevredenheid. In boeshield zit ook wax maar het zorgt inderdaad niet voor zwarte klonten. Waar kopen jullie boeshield?

Echo
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 07 jun 2014 09:48

http://bit.ly/1oH0g1J
was dat nou zo moeilijk? ;)
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo2 user :like:

mwielaard
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 dec 2013 11:49

mwielaard 07 jun 2014 14:29

Died schreef:

Bij echt nat weer kan het wel zijn dat de squirt het niet tot het einde uithoudt, maar ik ken eigenlijk geen enkel smeermiddel dat het in de gietende regen langer dan 2u volhoudt...
Mijn vriend kent Michiel van Aelbroeck, een van Belgie's beste marathonrijders (o.a. winnaar Birell Bike Vysočina XC Marathon in Tsjechie, 2014).
Hij heeft wel alleen maar positieve ervaringen met Squirt.

Hij zegt zelf dat dat komt omdat hij na elke erg vuilte modderrit de ketting licht ontvet en daarna weer 3 laagjes Squirt aanbrengt (met intervallen van 3 uur zodat het goed kan drogen).
Als je licht ontvet blijft de wax wel in het binnenste van de ketting zitten, grondig ontvetten is dus niet handig.
Hij heeft geen enkel probleem om uren door de modder rijden, zelfs riviertjes oversteken, zonder dat de ketting bijgesmeerd hoeft te worden.
Bij juist gebruik is Squirt echt superspul.
En als je regelmatig de boel even met een borsteltje afveegt heb je geen last van modder/prut.

Plaats reactie