Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

hoogteslag in cassette.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8620
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 31 mei 2014 22:43

nijkie schreef:Zal even kijken of ik er een filmpje van kan maken.
https://m.youtube.com/watch?v=h9UyMT-ruuI
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 31 mei 2014 23:01

Er zit dus echt geen hoogteslag in die cassette (ik kon het ook al bijna niet voorstellen afgezien van een niet goed passende cassette met zijwaarste speling). Het is hoogstens optisch bedrog. Let eens op onderkant ketting en dat streepje (naad op de bok?) en dat slaat niet uit.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8620
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 jun 2014 00:07

Zorro schreef:Er zit dus echt geen hoogteslag in die cassette (ik kon het ook al bijna niet voorstellen afgezien van een niet goed passende cassette met zijwaarste speling). Het is hoogstens optisch bedrog. Let eens op onderkant ketting en dat streepje (naad op de bok?) en dat slaat niet uit.
Inderdaad dan heb ik me laten foppen ;)
Zal morgen de band even laten leeglopen en opnieuw oppompen ivm het beetje schudden van het wiel of heeft het ventiel zoveel invloed in dit geval.
Velg is recht zowel in de hoogte als de breedte.
Morgen in ieder geval lekker rondje rijden rond het meer van Trasimeno.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 01 jun 2014 09:23

Banden leeg laten lopen en opnieuw oppompen?

Sommige banden zijn gewoon slecht geproduceerd en is het rubber niet overal even dik. Dit zie je met name goed bij tubeless banden (althans op de mtb, waar er sealant door de wang komt, op sommige plekken meer). Voornamelijk Continental heeft dit erg, bijvoorbeeld Michelin veel minder. Maar met mijn Panaracer banden op de racefiets, schudt mijn fiets ook iets minder in de werkstandaard dan met de Vredesteins die ik hier voor op had.

Als je wil dat je banden niet schudden zul je je wielen gewoon moeten balanceren, net als bij auto's... ;). Maar volgens mij doen weinig amateur fietsers dat... Ik doe het ook niet hoor, maar ik zal nooit een geplakte binnenband in mijn racefiets monteren... Ik heb weleens velgen gezien waar contra gewicht tegenover het ventiel zat bij de productie, maar met slechte banden heeft dat sowieso weinig zin. En moet je toch achteraf balanceren.

Eindbaas
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 feb 2014 11:58

Eindbaas 01 jun 2014 20:44

Die vulringen tussen de kransjes zitten niet zo strak op de body als de kransjes zelf. Als die ringetjes onderling beetje in hoogte afwijken lijkt het net of de hele cassette 'eiert'. ook gehad.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8620
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 jun 2014 21:10

Suntoro schreef:Banden leeg laten lopen en opnieuw oppompen?

Sommige banden zijn gewoon slecht geproduceerd en is het rubber niet overal even dik. Dit zie je met name goed bij tubeless banden (althans op de mtb, waar er sealant door de wang komt, op sommige plekken meer). Voornamelijk Continental heeft dit erg, bijvoorbeeld Michelin veel minder. Maar met mijn Panaracer banden op de racefiets, schudt mijn fiets ook iets minder in de werkstandaard dan met de Vredesteins die ik hier voor op had.

Als je wil dat je banden niet schudden zul je je wielen gewoon moeten balanceren, net als bij auto's... ;). Maar volgens mij doen weinig amateur fietsers dat... Ik doe het ook niet hoor, maar ik zal nooit een geplakte binnenband in mijn racefiets monteren... Ik heb weleens velgen gezien waar contra gewicht tegenover het ventiel zat bij de productie, maar met slechte banden heeft dat sowieso weinig zin. En moet je toch achteraf balanceren.
Rijdt met Vittoria sc gebruik geen geplakte binnenbanden toevallig vandaag ook lek gereden nu binnenband met iets lager ventiel.
Ik ondervind geen hinder tijden het fietsen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie