Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Campa linker shifter assembleren

JoostG
Forum-lid

JoostG 28 mei 2014 12:10

Recent heb ik mijn voorderailleurklem vervangen. Bij het opnieuw afstellen van de derailleur merkte ik dat de derailleur niet genoeg naar buiten bewoog om de ketting op het buitenblad te krijgen. In eerste instantie heb ik nog wat met de kabelspanning gespeeld om te kijken of er daar aan lag. Dit bood geen verbetering en bij bestudering van de shifter zag ik dat de kabel zich niet bevond waar ik hem verwacht had, en de problemen verzaakt worden door een shifter die de kabel niet genoeg aantrekt. Ik heb de shifter losgemaakt en zag dat het schroefde (dat het binnenwerk vastzet) losgetrild was. Ik heb het binnenwerk eruit gehaald om te controleren of alles nog heel was.

Het eerste wat mij opviel was dat ik 3 licht conische gekartelde ringetjes heb in plaats van 2 en dan ik een plat ringetje mis.

Afbeelding

Aan de hand van de documentatie van Campagnolo ben ik de shifter weer in elkaar gaan zetten, maar het werkt nog niet lekker. Ik denk dat dit veroorzaakt wordt een foute 'stand' van de gekartelde ring (zie onderstaande foto's). De documentatie is hier niet duidelijk over en youtube kan mij ook niet verder helpen. Op het forum is vast wel iemand die recent een Campa shifter in elkaar gezet heeft. Dus wie kan mij vertellen wat de juiste stand van de gekartelde ring is?

Afbeelding

Afbeelding
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

jsparie
Forum-lid

jsparie 28 mei 2014 23:06

Heb hier een keer mee lopen stoeien en toen ging het in eerste instantie mis doordat de springveer niet voldoende op spanning stond. Heb je daar al goed op gelet? Het viel zonder speciaal gereedschap niet mee dat goed te krijgen. Het is geen sinecure die shifters assembleren.

mont aigoual
Forum-lid

mont aigoual 29 mei 2014 15:18

jsparie schreef:Heb hier een keer mee lopen stoeien en toen ging het in eerste instantie mis doordat de springveer niet voldoende op spanning stond. Heb je daar al goed op gelet? Het viel zonder speciaal gereedschap niet mee dat goed te krijgen. Het is geen sinecure die shifters assembleren.
De positie van de veer, de veerspanning en de positie van het schakeltandwieltje is inderdaad kritisch. Ik heb het shifterhuis in de workmate geklemt en met een klein spits tangetje de nieuwe springveer op spanning gebracht en vastgehaakt.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

JoostG
Forum-lid

JoostG 29 mei 2014 20:23

Jullie reacties lezende lijk ik op het juiste pad te zitten. De springveer is belangrijk en de positie van het schakeltandwieltje. In het binnenwerkje zitten 2 veren. De eerste zet je vast in een voorgevormde opening en aan de duimschakelaar. Je tweede veer komt op het einde. Een deel je vast in de shifter (op 4 uur), en het andere deel zet in vast een soort van schijfje dat je plaats in het binnewerk. Jullie hebben het over voldoende spanning, vastzetten op 9 uur?
Wat zou de juiste locatie van het schakeltandwieltje moeten zijn?
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie