probleempje met Vredestein Fortezza
Na jaren met Continental Grand Prix-bandjes te hebben gereden kocht ik onlangs - wegens gunstige prijs en positieve commentaren op dit forum - een stel Vredestein Fortezza TriComp-buitenbanden. So far so good; tot ik gisteren al rijdend plotseling een 'uitstulping' kreeg: buitenband klein beetje uit de velg, binnenbandje komt naar buiten, en PATS! Een klapperd.
Nu vraag ik me af hoe dit kan komen: eergisteren had ik hem nog stevig opgepompt - goed hard, maar zeker niet tè; gisteren was het wel erg warm - maar ook niet extreem;... Ik weet niet welke factoren ermee te maken kunnen hebben: ik denk niet dat ik de band verkeerd had opgelegd - ik had er immers al een paar 100 km mee gereden, dus dan was dit allicht al vroeger gebeurd... (en veel kan je met zo'n draadloze band toch ook niet verkeerd doen, of wel? ik had er in elk geval nooit eerder problemen mee)
Iemand een mogelijke verklaring - en tips om dit niet nog eens mee te maken? Want ik mag er niet aan denken dat zoiets me in de bergen, in volle afdaling overkomt!
Nu vraag ik me af hoe dit kan komen: eergisteren had ik hem nog stevig opgepompt - goed hard, maar zeker niet tè; gisteren was het wel erg warm - maar ook niet extreem;... Ik weet niet welke factoren ermee te maken kunnen hebben: ik denk niet dat ik de band verkeerd had opgelegd - ik had er immers al een paar 100 km mee gereden, dus dan was dit allicht al vroeger gebeurd... (en veel kan je met zo'n draadloze band toch ook niet verkeerd doen, of wel? ik had er in elk geval nooit eerder problemen mee)
Iemand een mogelijke verklaring - en tips om dit niet nog eens mee te maken? Want ik mag er niet aan denken dat zoiets me in de bergen, in volle afdaling overkomt!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Wat ik altijd doe met een nieuw opgelegde band, is eerst een keer oppompen tot de max. Kijken of hij helemaal goed ligt. Dan weer een lading lucht eruit en dan pompen tot de gewenste druk. Nooit problemen op deze manier.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Sorry, je hebt gelijk. Ik pomp dan tot max. 9 à 9,5 bar. In elk geval ruim boven de druk waarmee ik rijd.
Vandaar dat de TriComp eruit is 

Dan krijg je wel een bobbel oid en dat had Dario echt wel gemerkt in de eerste honderden kilometers.
@Dario. Hoe ruim ligt die buitenband om je velg. Je zag wellicht laatst die post van .jeroen. met zijn Schwalbe Fat Franks en dat bleek een gebroken hieldraad.
@Dario. Hoe ruim ligt die buitenband om je velg. Je zag wellicht laatst die post van .jeroen. met zijn Schwalbe Fat Franks en dat bleek een gebroken hieldraad.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
U2-11 O'Clock Tick Tock
Aan de draad kan het alvast niet liggen, aangezien het vouwbanden zijn, maar ik zal wel de speling eens vergelijken met die van de Continental die nog om mijn voorwiel ligt.
Maar intussen zag ik in kleine lettertjes op de band staan dat hij een druk tussen 8 en 12 bar nodig heeft: nog nooit gezien! Maar zo'n uitstulping krijg je normaal toch niet van een halve bar te weinig?!? (na het vervangen van de band ben ik verder gereden met maar 6 bar - handpompje - en dat was alvast geen probleem)
Maar intussen zag ik in kleine lettertjes op de band staan dat hij een druk tussen 8 en 12 bar nodig heeft: nog nooit gezien! Maar zo'n uitstulping krijg je normaal toch niet van een halve bar te weinig?!? (na het vervangen van de band ben ik verder gereden met maar 6 bar - handpompje - en dat was alvast geen probleem)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Vouwbanden hebben toch ook een hieldraad zij het van kevlar oid in plaats van metaal. Het lijkt me stug dat die kevlar hieldraad breekt maar niets is onmogelijk. Als je naar een metalen hieldraad kijkt dan vraag je je ook af hoe dat kan breken en toch gebeurde het bij .jeroen. zijn nieuwe Fat Franks.dario schreef:Aan de draad kan het alvast niet liggen, aangezien het vouwbanden zijn, maar ik zal wel de speling eens vergelijken met die van de Continental die nog om mijn voorwiel ligt.
We thought that we had the answers
U2-11 O'Clock Tick Tock
U2-11 O'Clock Tick Tock
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Het zou maar dit kunnen zijn
Zit de "bult" ter hoogte van je ventiel?
Indien ja:
- Binnenband even aflaten
- Ventiel naar buiten duwen
- Zo komen de hieldraden dichter tegen je velg te liggen.
- Binnenband terug oppompen
Succes
Zit de "bult" ter hoogte van je ventiel?
Indien ja:
- Binnenband even aflaten
- Ventiel naar buiten duwen
- Zo komen de hieldraden dichter tegen je velg te liggen.
- Binnenband terug oppompen
Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend