Pff, . . het is gelukt, de eerste band is een feit, opgepompt tot 7 bar en nu maar even wachten voordat de latex er in gaat.
Vanmiddag mijn Schwalbe Ultremo XL tubeless banden ontvangen dus maar meteen aan de slag. Eerst maar met het voorwiel. Nadat ik dus 2-lagen yellow-tape in het velgbed had gelegd het ventiel er doorheen geprikt en aangedraaid. Krijg ik toch die tubeless band er niet omheen, zelfs niet de eerste kant, enfin. Nood breekt wetten dus de plastic bandenlichters gebruikt. Het viel mij al op dat de draad van de band moeilijk langs het ventiel ging. De tweede kant was ik gewaarschuwd en ben dus tegenover het ventiel begonnen om bij het ventiel te eindigen. Met geen mogelijkheid kreeg ik het laatste stuk erop en begon al te denken
@JoostG is er aan gaan hangen dus dat heeft ook geen nut dan maar de VAR-bandenknecht, eerst met de bandenlichterkant proberen de band beetje-bij-beetje erop te wippen maar dat ging niet, knap zei de VAR.

Daarna maar op de manier zoals het hoort, dus over de band heen en dan erop wrikken, dat ging. Alleen ging de band niet langs het ventiel.!!

Dus ventiel los, naar boven geschoven 'et voilá' de band was in de velg, haha, met de VAR-bandenlichter, s..t.

Nadat de VAR was verwijderd het ventiel naar beneden drukken en aandraaien.

Insmeren met montagesop daarna met de vloerpomp druk opbouwen ging goed, alleen . . . ja hoor, het ventiel lekt.!
Dus band aan een zijde eraf, ventiel er uit. De knobbel bovenop het ventiel waar de aanhechting zat met de binnenband is te dik en op die smalle velg kon het ventiel niet goed naar beneden om af te sluiten. Dus nu alle rubber eraf gehaald (tot aan het metaal). Het volgende probleem was nu dat er geen O-ringetje of rubberringetje voor de afdichting op blijft zitten dus heb ik maar met teflon-tape de bovenkant enigszins taps ingetapt en het ventiel weer gemonteerd en door het aandraaien een beetje in het ventielgat getrokken. Band erop, het laatste stukje weer met de VAR, insmeren met montagesop en oppompen maar.
Morgen verder.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless