martijnm schreef:Misschien eens een andere route kiezen naar het werk

Of hier en daar wat meer marge houden, je hebt er ervaring genoeg mee om te weten dat er een hoop idioten rondrijden... voorkom je niet alles mee, maar scheelt wellicht toch.
Ik heb ook enkele rotondes in mn woon-werk waar ik geen voorrang heb.. Daar hou ik altijd ruimte om te remmen tot ik 100% zeker weet dat ze niet afslaan.. Het lijkt inderdaad alsof sommige mensen niet weten hoe ze dat knipperlicht uberhaupt moeten bedienen..
De stukken met geparkeerde auto's scan ik meestal op afstand of er iemand in zit.. zo ja, ruime boog er omheen.. Als ze niet gaan rijden gaan ze waarschijnlijk wel een deur open gooien..
Wat dat betreft heb ik (een enkele uitzondering daar gelaten) niet zo heel veel close encounters met auto's.. de idioten achter het stuur zijn toch meestal nog redelijk voorspelbaar.
Meer last heb ik van scholieren.. maar dat hangt natuurlijk ook in grote mate af van de route.
Sorry hoor, maar wat een kul-reactie...
Uiteraard rij je als wielrenner defensief, maar je doet het nu voorkomen alsof @ophetkantje die close-encounters vooral aan zichzelf te danken heeft. Het stikt in Nederland gewoon van de onoplettende verkeersgebruikers, en die worden veel te weinig aangesproken op hun verkeersgedrag, meestal omdat ze in hun afgesloten ijzeren kooi op wielen zitten. Dit itt tot de gemiddelde persoon op de racefiets, die standaard de schuldige lijkt te zijn.
Overigens respect voor de kalmte van @ophetkantje. Als ik op een ritje 5 keer bijna van mijn sokken gereden wordt, heeft de 6e automobilist die dat flikt een gerede kans op een deuk in zijn dak.
Overigens zijn scholieren zo ongeveer de enige groep waar ik onoplettend en gevaarlijk verkeersgedrag nog enigzins van kan velen.
EDIT: de vrouw met het "ik had je niet gezien" excuus doet mij denken aan een wat heetgebakerd fietsmaatje mat wie ik vroeger wel eens fietste. Zijn standaard respons op dat soort situaties: "Of je hebt me niet gezien, in dat geval ben je een enorme sukkel, of je zag me wel, en dan ben je een enorme klootzak, 't is mij om het even!"