Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shiftmate?

Zilveruitje
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 mar 2014 00:30

Zilveruitje 27 apr 2014 18:50

Beste Fietsfanaten,

Ik fiets nu met een bbb (campagnolo compatible) cassette, heb namelijk campagnolo naaf. Verder is alles Shimano Ultegra. Doe ik er verstandig aan om een campagnolo cassette te kopen en dan een shiftmate te monteren aan de derailleur? Zijn er überhaupt mensen die ervaring hebben met een shiftmate en welke ketting (KMC, Shimano, Campagnolo) zou dan beter zijn op een campagnolo cassette?

Groetjes

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 27 apr 2014 19:01

Shiftmates werken op zich perfect, is genoeg literatuur over te vinden.
Is alleen onhandig als je met meerdere wielsets rijdt (naast Campagnolo ook Shimano) in dezelfde fiets.
In het laatste geval is het handiger om op de Campagnolo body Shimano spacers te gebruiken.
Verder kan 9 en 10 speed redelijk gemixt worden (doe je toch al?)
Niet 9 en 10 speed door elkaar maar Shimano 9/Campa 9 en Shimano 10/Campa 10 of omgekeerd.
Ketting: alle 10 speed kettingen doen het wel (als je 10 speed hebt)

PS , bij 11 spiet is zonder meer compatibel.
Cheap light strong, choose two

Zilveruitje
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 mar 2014 00:30

Zilveruitje 27 apr 2014 20:30

Ik gebruik nu BBB cassette idd, maar aangezien deze aan vervanging toe is vraag ik me af of ik er beter aan doe om een campagnolo cassette te kopen met als doel dat het schakelen beter zal gaan. Ik rijd nu met 9 speed. Ik weet nog weinig van fietsen en wat bedoel je precies met campagnolo body en Shimano spacers? En ik heb ook wel 35 E over voor een shiftmate als daarmee het schakelen echt soepel gaat!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 apr 2014 21:38

De body van je campagnolo naaf heeft een pasvorm bedoeld voor campa cassettes (of van BBB, maar hiervoor gemaakt). SRAM en Shimano cassettes passen dus niet. Spacers=vulringen tussen de kransjes hebben een dikte bepaald door de fabrikant, i.e. dus Shimano resp. Campa. Die verschillen, minimaal, maar dus wel. De Shiftmate (er zijn wel 7 modellen) is bestemd om het mixen van systemen probleemloos te laten functioneren.

Zou graag weten waar je de Shiftmate voor €35,- kunt krijgen. Kan ik veel anderen ook een plezier mee doen. Ik ken alleen 38 Engels pond als prijs, dat is heel wat meer.

Zilveruitje
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 mar 2014 00:30

Zilveruitje 28 apr 2014 20:52

Sorry je hebt gelijk het is 38 pond. Komt dan neer op 46 euro. Is het dan slimmer op een campa cassette te kopen ipv een BBB? Welke ketting is dan beter? KMC of Shimano?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 apr 2014 21:51

Het gebrek in schakelen komt door de mix tussen systemen, niet het merk van de cassette, ik dacht we dat wel duidelijk hadden gemaakt.

Plaats reactie