[quote="johanandijk"]Ik sta regelmatig bij sportevenementen met een Ambulance, en de problemen die je vaak ziet is dat er juist te veel gedronken word .
mensen drinken te veel water omdat de profs ook zo veel drinken , ze vergeten alleen dat die vaak goede sportdranken drinken met de juiste mineralen.
Ik heb ff een stukje gejat van het net maar met google is er veel te vinden over de gevaren van TE VEEl drinken.
Sinds een aantal marathonlopers aan een overdosis water is overleden, is het verschijnsel onder duursporters wel bekend. Maar die kennis ontbreekt nogal eens onder de andere risicogroepen, en dat zijn XTC-gebruikers, mensen die willen afvallen en toeristen die naar de tropen reizen en in die hitte behalve extra vocht ook extra zout moeten innemen. Watervergiftiging, zegt Klootwijk, is eigenlijk hyponatriëmie, zouttekort. "Door te veel water wordt het natrium in het bloed te veel verdund; dat kan schadelijke gevolgen hebben."
De eerste symptomen van het zouttekort zijn hoofdpijn, opgezette vingers en een flauw gevoel. Als dit niet wordt opgeheven met extra zout dan kan het tot hartfalen leiden, en soms ook hersenoedeem; het slachtoffer kan in coma raken en overlijden.
[/quote]
maar voor watervergiftiging moet je toch echt belachelijk veel drinken? Als wielrenner met 1.5 liter in je bidonnetjes (met bijvullen mss. 3 liter) lijkt het me sterk dat je jezelf dood kunt drinken aan water.
Trouwens kan ik me ook wel voorstellen dat je door zweten ook een heleboel zout kwijt raakt.
Wat is dan het advies, zout in je bidons doen? =P
Drinkprobleem?
-
johanandijk
- Forum-lid
ja idd dat is een zeer zeer goed idee een mespuntje zout bij een beetje limonade zodat je de zout niet proeft.
Dat ik nog militair was kregen we altijd zout voor in de veldfles tijdens hete dagen en ik doe dit ook altijd tijdens survivalruns in mijn bidons die ik langs het parcours verstop.
Water is behoorlijk hypotoon. Dat wil zeggen dat de concentratie van opgeloste deeltjes in je lichaam veel hoger is. De opname loopt hierdoor niet optimaal. Maar de opname verbeterd in ieder geval door een mespuntje zout aan je bidon toe te voegen.
Ik doe er altijd nog een beetje honing bij en een beetje sinasappelsap.
heeeeerlijk
Dat ik nog militair was kregen we altijd zout voor in de veldfles tijdens hete dagen en ik doe dit ook altijd tijdens survivalruns in mijn bidons die ik langs het parcours verstop.
Water is behoorlijk hypotoon. Dat wil zeggen dat de concentratie van opgeloste deeltjes in je lichaam veel hoger is. De opname loopt hierdoor niet optimaal. Maar de opname verbeterd in ieder geval door een mespuntje zout aan je bidon toe te voegen.
Ik doe er altijd nog een beetje honing bij en een beetje sinasappelsap.
heeeeerlijk
trainen als een beest vreten als een dykwerker. http://www.twitter.com/jjberga" onclick="window.open(this.href);return false;
-
bontempi56
- Forum-lid
Ik drink eigenlijk nooit zoveel op de fiets ook niet met zulk warm weer,met een temp van 30 grd zoals de afgelopen tijd neem ik 2 bidons mee en op een rondje van 120 km hou ik dan zelfs nog bijna een halve bidon over.Vandaag met wat koeler weer 24 grd 1 bidon en nog meer als de helft over op 75 km.
Wie nimmer dwaalt word nooit verstandig.
Een paar jaar geleden kreeg ik telkens hoofdpijn na het rijden van een veldtoertocht, van ca 45-50 km. Voor de toch dronk ik wel wat, vaak al in de auto. Na afloop ook, maar tijdens de toch niet. Het was zelfs een keer zo erg dat ik om 8 uur savonds naar bed ben gegaan, omdat ik de hoofdpijn niet meer verdragen kon. Volgens mij allemaal te danken aan te weinig drinken.
Ik ga er vanuit dat dit bij de TS ook het geval is. Probeer meer te drinken en iets meer te eten, dan zul je vast verlost zijn van je hoofdpijn.
Als je het laatste gedeelte van je training gebruikt als cooling down, zul je veel minder last hebben van zere benen.
Gr. Diederik
Ik ga er vanuit dat dit bij de TS ook het geval is. Probeer meer te drinken en iets meer te eten, dan zul je vast verlost zijn van je hoofdpijn.
Als je het laatste gedeelte van je training gebruikt als cooling down, zul je veel minder last hebben van zere benen.
Gr. Diederik
ik zit nu in griekenland, altijd super warm tijdens het fietsen... ik ga meestal ook s middags (tussen 12en 16u) omdat ik niet anders kan.. ik zit aan mijn ouders verbonden die nog dingen met mij willen doen in de namiddag. ik fiets altijd +- 80km heel intensief en ik streef naar 1bidon van 0,750l om de 15km en dat lukt me wel...(ik voel dat ik het ook nodig heb) op mijn km tellertje staat dan ook meestal dat het tussen 38°c en 46°c is.. dit verschil niet op één rit, maar dat is ongeveer wat ik al heb zien staan tijdens mijn ritten... meestal was het rond de 42°c. ik weet wel dat dat helemaal niet nauwkeurig is maar toch..
drink ik dan eigenlijk te veel? nu heb ik een beetje schrik gekregen voor zout (en ook beetje voor mineralen) verlies nadat ik het tekstje heb gelezen van dat je er in coma van kunt geraken en dood kunt gaan..
hoeveel zout zou ik dan moeten meenemen in een potje ofzo? in mijn bidons zetten heeft geen nut want die zijn al alle twee bijgevuld de eerste 30km.. soms krijg ik een cola of fanta mee van degene waar ik water ben gaan bijvullen, is dit ook goed voor het fietsen?
ik eet ook altijd 2bananen tijdens mijn ritten.
ps, kan je té veel zout nemen? of moet je dan echt al veel zout eten?
drink ik dan eigenlijk te veel? nu heb ik een beetje schrik gekregen voor zout (en ook beetje voor mineralen) verlies nadat ik het tekstje heb gelezen van dat je er in coma van kunt geraken en dood kunt gaan..
hoeveel zout zou ik dan moeten meenemen in een potje ofzo? in mijn bidons zetten heeft geen nut want die zijn al alle twee bijgevuld de eerste 30km.. soms krijg ik een cola of fanta mee van degene waar ik water ben gaan bijvullen, is dit ook goed voor het fietsen?
ik eet ook altijd 2bananen tijdens mijn ritten.
ps, kan je té veel zout nemen? of moet je dan echt al veel zout eten?
Ik heb gister een rondje gefietst van 100 km met een temperatuur van 23 graden.
Ik had 2 bidons van 750 ml bij me met daarin maxim energy drink, en 2 flesjes water van 500 ml.
Na 100 km was dit allemaal op, maar vanmorgen toch weer hoofdpijn. Drink ik dan alsnog te weinig of ligt het gewoon ergens anders aan. Als ik 's morgens een bak koffie genomen heb is de hoofdpijn weer verdwenen, maar of dat er echt mee te maken heeft durf ik niet te zeggen
Ik had 2 bidons van 750 ml bij me met daarin maxim energy drink, en 2 flesjes water van 500 ml.
Na 100 km was dit allemaal op, maar vanmorgen toch weer hoofdpijn. Drink ik dan alsnog te weinig of ligt het gewoon ergens anders aan. Als ik 's morgens een bak koffie genomen heb is de hoofdpijn weer verdwenen, maar of dat er echt mee te maken heeft durf ik niet te zeggen
[quote="TwoR"]Ik heb gister een rondje gefietst van 100 km met een temperatuur van 23 graden.
Na 100 km was dit allemaal op, maar vanmorgen toch weer hoofdpijn. Drink ik dan alsnog te weinig of ligt het gewoon ergens anders aan. Als ik 's morgens een bak koffie genomen heb is de hoofdpijn weer verdwenen, maar of dat er echt mee te maken heeft durf ik niet te zeggen[/quote]
Ik vind niet dat je te weinig drinkt. Als ik 100 km fiets bij deze temperaturen, heb ik misschien 1,5 bidon van ,75l leeggedronken. Jij drinkt bijna het dubbele.
Ik zou het meer zoeken bij de koffie, want je hoofdpijn is verwenen na een bak koffie. Waarschijnlijk drink je op een doordeweekse dag veel koffie en in het weekend minder(?) Als dit zo is zou ik proberen wat te matigen met koffie.
Gr. Diederik
Na 100 km was dit allemaal op, maar vanmorgen toch weer hoofdpijn. Drink ik dan alsnog te weinig of ligt het gewoon ergens anders aan. Als ik 's morgens een bak koffie genomen heb is de hoofdpijn weer verdwenen, maar of dat er echt mee te maken heeft durf ik niet te zeggen[/quote]
Ik vind niet dat je te weinig drinkt. Als ik 100 km fiets bij deze temperaturen, heb ik misschien 1,5 bidon van ,75l leeggedronken. Jij drinkt bijna het dubbele.
Ik zou het meer zoeken bij de koffie, want je hoofdpijn is verwenen na een bak koffie. Waarschijnlijk drink je op een doordeweekse dag veel koffie en in het weekend minder(?) Als dit zo is zou ik proberen wat te matigen met koffie.
Gr. Diederik
het klopt wel dat ik wellicht wat veel koffie drink. als ik op doordeweekse avond 100 km fiets dan drink ik die avond geen koffie. Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik dat wel doe. En misschien toch maar eens wat gaan minderen met de koffie
-
gianni1985
- Forum-lid
Koffie is niet per defenitie slecht om te drinken als wielrenner zijnde. Het is bekend dat actieve duursporters zelfs koffie en/ of cafeinie-shots nemen voor de start van een wedstrijd. Dit brengt de hartslag wat omhoog zodat er gelijk vanuit een goed hartritme wordt gestart. Verder zitten er in een aantal sportrepen-gelletjes cafeinie. Daarnaast is koffie natuurlijk wel vochtafdrijvend, maar het zou natuurlijk van de gekke zijn als we geen koffie meer zouden kunnen drinken.
Het kan voorkomen dat je tijdens het fietsen niet genoeg drinkt natuurlijk. Het is ook lastig om bij warme temperaturen ineens veel te drinken als je dit niet gewend bent. Drinken moet je leren. Het is voornamelijk belangrijk ook na de training te blijven drinken. Vochtverlies aanvullen betekent tijdens en na de training. Voorafgaand een hoeveelheid drinken is ook een optie natuurlijk.
Het kan voorkomen dat je tijdens het fietsen niet genoeg drinkt natuurlijk. Het is ook lastig om bij warme temperaturen ineens veel te drinken als je dit niet gewend bent. Drinken moet je leren. Het is voornamelijk belangrijk ook na de training te blijven drinken. Vochtverlies aanvullen betekent tijdens en na de training. Voorafgaand een hoeveelheid drinken is ook een optie natuurlijk.